annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welk model is geschikter voor foto's binnenshuis zonder flits?

profile.country.NL.title
Drisos
Ontdekker

Welk model is geschikter voor foto's binnenshuis zonder flits?

Ik heb hier een DSC-W810, probeer soortgelijke foto's te maken als ik voorheen maakte met de DSC-W730. Thuis, zonder flits, op klaarlichte dag of in goed verlichte ruimtes 's avonds. Al mijn foto's vallen tegen: Ofwel erg donker, ofwel korrelig (weet men dan wat ik bedoel?). Ik heb vergeleken met oude foto's, en die van de DSC-W730 zagen er duidelijk beter uit. Ik heb al geprobeerd in een andere modus en met aangepaste instellingen, maar het helpt niet.

 

Nou heb ik niet zoveel verstand van camera's, maar ik heb even zitten lezen online, en kreeg de indruk dat dit wel eens te maken zou kunnen hebben met diafragma? Mijn oude DSC-W730 had een 'diafragma (wide)' van 3.3, mijn nieuwe DSC-W810 heeft er een van 3.5, die kan dus minder licht ontvangen, toch?

Vroeg me af of dat verschil de verklaring is voor mijn matige foto's? Of is er iets anders dat verschilt tussen deze camera's? Of heeft mijn nieuwe camera een modus of instelling die mijn foto's kan fixen, die ik over het hoofd heb gezien?

 

Ik zie dat de DSC-W800 een 'diafragma (wide)' heeft van 3.2. Heb ik het goed, dat die dan nóg beter zou zijn dan mijn oude camera's voor foto's zonder flits binnenshuis?

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Het hangt er vanaf waar je ze op bekijkt. Doe je dat op de camera zelf, of zet je ze over op je PC?

profile.country.NL.title
Drisos
Ontdekker

Beide. Het viel me al op zodra ik ze bekeek op de camera, op de pc heb ik ze ook vergeleken met oude foto's.

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

De korreligheid kommt zeer waarschijnlijk door een (te) hoge ISO waarde. ISO 6400 is wel het maximum, voor een redelijke kwaliteit. Dus even controleren wat de camera instelt. Beter om heet zelf bij de instellingen te begrenzen.

In de tienden van verschil in Diafragma kan het niet zitten. Wel zo dat hoe lager het getal, des te lichtgevoeliger. En hoe lichtgevoeliger de lens is, des te lager de ISO waarde kan zijn. Maar dan gaat het over een lens van bijv. 2.4 of nog lager. 3.5 of 3.5 maakt nauwelijks uit.

De volgende factor is de sluitertijd. Hoe langer de sluitertijd, des te lager de ISO waarde kan zijn. Maar bij 'uit de hand' fotograferen, houdt het bij 1/30 wel op. Mijn ervaring is 1/60.

Het beste zou zijn een foto te maken met je nieuwe en oude camera (als je die nog hebt) en dan met dezelfde instellingen. Succes

 

 

profile.country.NL.title
Drisos
Ontdekker

Deze camera gaat maar tot ISO 3200. De meeste foto's die ik maakte tijdens het testen waren zonder zelf de ISO aan te raken, en zo te zien zijn die allemaal ISO-200 of ISO-800 (als ik op de bestanden kijk, staat ergens "Iso speed: ISO-200" etc). En die zijn te korrelig.

Toen ik zelf speelde met de ISO werd het lichter maar nóg korreliger, dus vond ik niks. Wat een beetje hielp, was de 'exposure composition' op +2ev te zetten. Ik neem dat dat te maken heeft met de sluitertijd? Ik geloof niet dat ik zelf specifiek de sluitertijd kan aanpassen op dit toestel.

 

Oude camera is kapot. Daarmee hoefde ik trouwens ook nooit te kijken naar de instellingen trouwens, gewoon op auto maakte die prima foto's in mijn omgeving.

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Jammer. Misschien is er iets mis met de camera?

Als je echt een goede compact camera voor 'binnenshuis zonder flits wil hebben', moet je de RX100 kopen. Mijn grote favoriet. Maar dan praat je wel over een ander prijskaartje.

profile.country.NL.title
Drisos
Ontdekker

Jammer inderdaad. Mijn nieuwe camera heeft ruwweg hetzelfde prijskaartje als mijn oude (DSC W-730), en is van een nieuwere generatie. Het verbaast mij daarom enorm dat die ineens beduidend slechter is op dit vlak.