annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Scherpte foto's Sony HX400V

Sonytal77
Nieuw

Scherpte foto's Sony HX400V

Goedendag,

Ik ben na een Canon Eos 400D overgestapt op een Sony HX400V.
Een hele omschakeling en ik twijfel nog steeds of ik er wel blij mee ben.

De keuze voor een Sony HX400V heb ik gemaakt omdat ik niet steeds met de lenzen wilde wisselen (en slepen ;)). Ook fotografeerde ik voornamelijk op de automatische stand. De mogelijkheid voor de instellingen van het diafragma en de sluitertijd op de HX400V maakte de keuze compleet. Echter... als ik in mijn fotobewerkingsprogramma mijn foto vergroot naar 100% is deze niet scherp, maar korrelig. Wie weet hoe je dit kunt verhelpen?

 

Een vriendelijke groet, Chantal

2 ANTWOORDEN 2
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hoi Chantal!

 

Welkom bij de Community.

 

Als je een korrelige foto heb zal dit waarschijnlijk te maken hebben met de ISO (lichtgevoeligheid) die de camera gebruikt heeft.  De HX400V heeft een behoorlijk zoombereik en als je bijvoorbeeld veel ingezoomd hebt zal de camera naar een hogere ISO gaan om nog een niet-bewogen foto te maken. Als de lens verder inzoomt kan er een steeds kleinere lensopening gebruikt worden bij deze camera en daarbij hoort dan een langere sluitertijd en hogere ISO om nog een goed belichte foto te krijgen. Deze hogere ISO zie je terug in je foto's als 'korrelig' 

 

Ik zou zeggen, probeer een foto te maken waarbij je minder ingezoomd bent en bij genoeg licht. Dan zal de ISO niet zo hoog zijn en zou je dus minder korrels in je foto moeten zien. Weet niet welk bewerkingsprogramma je gebruikt? Vaak hebben programma's wel de mogelijkheid om deze ruis te onderdrukken.

 

Ook zou je kunnen kijken of je iets kan met de ruisinstellingen van de camera zelf. Vaak kan je deze aan of uit zetten. Misschien de moeite waard om even te testen wat voor jou de beste resultaten geeft.

 

Bij weinig licht en veel zoom fotograferen zal altijd wat ruis/korrel geven, is vaak ook wel per situatie verschillend of je het storend vindt of niet. 

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik denk dat je sowieso nuttige info van Amfion gekregen hebt, maar je HX400v is en blijft een compactcamera (wat beeldsensor betreft) en kan geenszins vergeleken worden met een spiegelreflexcamera... De kwaliteit van compactcamera's staan lichtjaren achter op zelfs oude spiegelreflexcamera's. Vind ik.

 

Als je een camera wilt met redelijk wat zoom en toch echt goeie kwaliteit, dan was de Sony RX10 (II) ideaal voor jou...

_____________________________________________________
Sony Alpha Training