annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

RX100m3 lens onscherpte

profile.country.nl_NL.title
collesony
Ontdekker

RX100m3 lens onscherpte

Beste,

 

In de foto's uit mijn RX100m3 zie ik wat lens vervaging / vertekening in de linker rand van de foto en links onder in de hoek. 

Ik ben fotograaf dus misschien kijk ik te kritisch, maar is deze mate van vertekening normaal voor een RX100m3? 

1 - 1.jpgDSC00734.jpg

Alvast bedankt voor jullie advies.

 

Groet,

 

J.

Tags (2)
3 ANTWOORDEN 3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Op het eerst zicht zou ik zeggen: laten omruilen voor een andere. Het lijkt op decentering.

Maar eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat je met 1 foto geen punt kan bewijzen.

 

Hoe verhoudt de linkerhelft zich met de rechterhelft? En op welke brandpuntsafstanden heb je dat?

Ik zou het eens gecontroleerd onderzoeken (typisch wordt dat met een bakstenen muur gedaan, maar dan hoeft zelfs niet). Je gaat met duidelijke voorbeelden moeten aantonen dat je met een decentered lens zit (waarbij de lenzen niet parallel zijn). Ook moet ik zeggen dat alle lenzen een zeker mate van decentering hebben, een lens die even perfect scherp is links als rechts, boven en onder is eerder zeldzaam. Maar op het eerste zicht lijkt het niet op klassieke lensonscherpste in de hoeken (wat ook weer een fenomeen is dat kan). Maar als je zegt linkeronderhoek, denk ik aan decentering.

 

Als je niet systematisch kan aantonen dat het op de meeste foto's voorkomt (of bv altijd bij een bepaalde brandpuntsafstand), dan durft men gemakkelijk zeggen dat het binnen specificaties valt. Dat is erg lastig om dan tegen te "vechten". 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Trouwens, de foto is op mijn scherm ook nogal klein, maar het is niet enkel linksonder, maar gewoon helemaal links.

 

Heb je voorbeelden van de hele rechterkant van dezelfde foto?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.nl_NL.title
collesony
Ontdekker

Dank voor je antwoord Portmixus.

(f5.6  1/640)

Helaas heb ik al bij een heel aantal foto's gewoon een stuk links er af geknipt.

Groot uploaden lijkt wat lastig op dit forum, daarom nu een uitsnede van rechtsonder. rechtsonder lijkt beter.

Overigens heb ik ook foto's waarbij ik juist rechts wat onscherpte heb in plaats van links. 

 

Gr.

 

Jorn