annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Probleem met scherpstelinstelling Sony DSC-RX10 IV

profile.country.NL.title
PeterBunnik
Ontdekker

Probleem met scherpstelinstelling Sony DSC-RX10 IV

Ik heb het scherpstelgebied op mijn Sony DSC-RX10 IV ingesteld op Breed. Bij het half indrukken van de ontspanknop zie je dan in groen het gebied waarop de camera scherpstelt. Als ik daarna een andere foto wil maken blijkt het scherpstelgebied soms (maar niet altijd) veranderd te zijn in een enkel punt. Dit punt ligt niet in het centrum van het beeld, maar op een schijnbaar willekeurige plaats elders (vaak in een hoek). De enige manier om er vanaf te komen is de camera uit en weer aan te zetten. Het probleem lijkt spontaan op te treden, ik kan het niet bewust oproepen. Vraag 1: kan ik onbewust een handeling verricht hebben waardoor dit probleem optreedt? Vraag 2: kan ik op een of andere manier snel terugkeren naar Breed zonder de camera uit te hoeven zetten? Vraag 3: kan ik iets in de scherpstelinstellingen veranderen om dit probleem te voorkomen?

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.NL.title
FredGes76
Nieuw

Hallo Peter,

Ik weet niet of het het zelfde probleem betreft maar bij mij gaat de camera na een opname vaak ook naar een hoek.

Meestal de linker benden hoek, scherp stellen lijkt dan niet te lukken. Ik druk dan op de enter toets en het scherpstelpunt gaat dan weer terug naar het midden.

Wat ik wel merk is dat wanneer je een andere manier van scherpstellen gekozen hebt, het gekozen scherpste punt niet lijkt onthouden te worden/ te zijn geweest, na uit en weer inschakelen van de camera.

't is even wennen maar ik kan er mee leven.

 

 

 

 

profile.country.NL.title
PeterBunnik
Ontdekker

Hallo Fred,

 

Bedankt voor je reactie, ik ga je oplossing proberen. Mocht er iemand zijn die dit leest en die een meer fundamentele oplossing weet (waarmee het probleem voorkomen kan worden), dan hoor ik het graag.

profile.country.NL.title
PeterBunnik
Ontdekker

Achteraf ben ik misschien wat te voorbarig geweest met mijn vraag, want ik zag zojuist op een ander gebruikersforum een soortgelijke vraag als de mijne. De oorzaak van het probleem was dat de Aanraakfunctie op de optie Aanraakpaneel stond ingesteld (Helpgids pagina 120) en dat dan de manier van scherpstellen onbedoeld kan veranderen door het aanraken van de monitor. Er verschijnen dan: een melding Scherpstelling annuleren, een symbooltje met een wijsvinger en een X, en een grijs rechthoekje op de plek van aanraken. Door het symbooltje aan te raken of de centrale toets van het besturingswiel in te drukken kan je de procedure afkappen (Helpgids pagina 121) en terugkeren naar de oorspronkelijke wijze van scherpstellen (in mijn geval Breed). Doe je dat niet, dan verandert bij het half indrukken van de ontspanknop het grijze rechthoekje in het scherpstelpunt (groen rechthoekje). Het probleem kan voorkomen worden door de Aanraakfunctie op Touchpad of op Uit te zetten.