annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

HX400V: bij portretfoto en macro is achtergrond ook scherp

OPGELOST
profile.country.NL.title
Gaos68
Ontdekker

HX400V: bij portretfoto en macro is achtergrond ook scherp

Ik ben aan het spelen geweest met de standen voor portretten en macro, en ook met handmatig scherptediepte aan te passen. Maar de achtergrond blijft scherp. Wat doe ik verkeerd?

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Jouw Nikon heeft een vééééeél grotere sensor dan deze bridge camera.

Als het een gewone Nikon D-slr is, dan had hij vermoedelijk een aps-c sensor en dat geeft echt een compleet ander beeld bij het maken van portretten.

 

Des te kleiner de sensor, des te meer er scherp wordt.

Dit is een camera met een piepkleine sensor dus het is niet zo vreemd dat alles scherp is.

Er is niks mis met de camera, het is vermoedelijk alleen de verkeerde camera voor jou.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.NL.title
ThomSBNL
Lid

Hi Gaos68,

 

De volgende keer als je meerdere vragen heb over een camera kan je deze beter bundelen in hetzelfde bericht. Ook hier geldt dat een Sony Expert, een andere gebruiker hier in de community of ik zodra ik meer weet hier bij je op terug komt.

 

Groet,

ThomSBNL

profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Jou camera heeft diafragma 2.8 als grootste dit alleen als je niet de zoom gebruikt.

als het mogelijk is zet je de lens op 80mm of een afstand tot model niet meer dan 2.5 meter stel scherp en kijk wat  het diafragma is deze moet in de buurt van de 2.8 zitten. Anders dichter bij het onderwerp gaan maar niet dichter bij dan ander half meter.

is de afstand te groot en je wilt beeldvullend een foto maken is het diafragma gelijk rond de 5.6 en dan heb je geen ontscheepte in de achtergrond.

dus als het mogelijk is een diafragma van rond de 2.8

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Het scherpte/diepte bereik is afhankelijk van vier dingen:

  1. sensorgrootte (hoe klein de sensor, hoe meer er scherp zal zijn)
  2. brandspuntafstand (hoe ver je bent ingezoomd)
  3. diafragma (hoe lager het getal, des te minder er scherp zal zijn).
  4. de afstand tussen jou en de camera in relatie tot de achtergrond.

De sensorgrootte is wat het is.

Wil je dus de achtergrond scherp hebben, dan zal met een kleine sensor moeten fotograferen met een redelijke hoeveelheid zoom en een zo klein mogelijk diafragma getal (klein getal is grote opening).

Wat Martinh123 zegt klopt dus precies. Je zal een balans moeten vinden tussen de mate waarin je ingezoomd bent in combinatie met je diafragmagetal zo laag mogelijk houden. Je onderwerp dus relatief dichtbij, inzoom en je diafragmawaarde zo laag mogelijk houden.

 

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Gaos68
Ontdekker

Dank jullie wel voor de antwoorden. Ik heb alles geprobeerd, zowel in Diafragmastand als Scenekeuze/portret. Gespeeld met afstanden, inzoomen of juist helemaal niet, maar achtergrond blijft ook scherp.

Ik ga dus maar op zoek naar een fotozaak waar ze hopelijk ook verstand van deze camera hebben. Het zal vast aan mij liggen, maar ik heb dit met mijn Nikon DSLR nog nooit gehad.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Jouw Nikon heeft een vééééeél grotere sensor dan deze bridge camera.

Als het een gewone Nikon D-slr is, dan had hij vermoedelijk een aps-c sensor en dat geeft echt een compleet ander beeld bij het maken van portretten.

 

Des te kleiner de sensor, des te meer er scherp wordt.

Dit is een camera met een piepkleine sensor dus het is niet zo vreemd dat alles scherp is.

Er is niks mis met de camera, het is vermoedelijk alleen de verkeerde camera voor jou.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Gaos68
Ontdekker

Dank je wel Pieter, dit verklaart alles. Jammer dat je dan met de keuzes om zelf het Diagragma in te stellen en de Scenekeuze Portret op het verkeerde been wordt gezet.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Je kan weliswaar het diafragma apart instellen maar met een piepkleine sensor doet dat in verhouding bijna niks.
Sony heeft ook compact camera met een 1 inch sensor uitgebracht en daar doet het al veel meer.

Het is met dit soort dingen zo dat je best wel wat moet weten om een verantwoorde keuze te maken als je meer wilt dan alleen snapshots maken. Alle marketinggelul ten spijt, je krijgt waarvoor je betaalt. Als je topkwaliteit wilt en allerlei creatieve dingen wilt kunnen, en vet kunnen zoomen met een redelijke lens, dan moet er gelapt worden. 

Het is niet anders.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3