annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Grote sluitertijd maar overbelicht

profile.country.NL.title
Frances66
Ontdekker

Grote sluitertijd maar overbelicht

Sony HX400V

Ik wil graag weten waarom dat wanneer ik de sluitertijd op 30 sec zet (in stand M, want diafragma op 8 bijv.) ik een heel erg overbelichte opname krijg. Het aanpassen van de witbalans (+/-) maakt niks uit. Welke instelling moet ik aanpassen? Ik wil zo graag mooie foto's maken met een lange (de langste) sluitertijd.

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
EVsony5
Lid

Goedendag,

 

Heb je al een lagere ISO-waarde uitgeprobeerd? 

 

 

Groeten,

Eva

profile.country.NL.title
Frances66
Ontdekker

Ja, 80. Dat is ook de laagste. Maar nul succes....
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Welkom Frances66

 

Ik denk dat je foto's, zeker overdag, zelfs met ISO80 overbelicht zullen zijn. Zelfs f22 (of nog kleiner) voorkomt dat niet. Er is gewoon te veel licht.

Als alternatief kun je een ND1000 filter (10 stops donkerder) overwegen. Dan kun je gemakkelijk op 30 seconden belichten, zonder dat het overbelicht raakt.

 

Succes en we horen wel het resultaat.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Frances66 

 

In aanvulling op het bericht van @harmnld met betrekking tot een ND filter;

afhankelijk van wat je wilt bereiken in welke omstandigheid, 30 sec is voor overdag en met Diafragma op 8 in mijn perceptie vrij lang....begin eens met 5 sec (bijv. bij stromend water fotograferen) en verhoog het met een seconde per keer, dan kun je het effect bekijken.

 

Als voorbeeld; 30 sec is zelfs bij nachtfotografie al vrij lang, volgens mij is mijn langste sluitertijd bij een sterrenhemel 15 sec. geweest. Onderstaand voorbeeld is bij f2.8 de sluitertijd 10 sec geweest. (even op de foto klikken voor de juiste resolutie)

 

DSC01905.jpggrt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en