annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

DSC-HX50: kan instellingen panorama niet opslaan

OPGELOST
margadeboer
Ontdekker

DSC-HX50: kan instellingen panorama niet opslaan

Ik heb van iemand tips gekregen hoe ik in het menu instellingen kan wijzigen. Die wijzigingen blijven echter niet bewaard. Ik had begrepen dat ik bij iedere wijziging op dat SET-knopje middenin het bedieningswiel moet drukken maar als ik dat doe gaat hij uit het menu terug naar de opnamestand. Ik moet dan weer op menu klikken om verder nog wijzigingen aan te brengen, maar die blijven dus niet bewaard als ik daarna bv wat gewone foto's neem en later weer terug ga naar panorama.

Opnieuw vraag ik jullie hulp. 

(zie mijn eerdere vraag. Ik ben een beginner)

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik heb net de handleiding bekeken en zie in een overzicht staan dat hetgeen ik bedoelde (kleurmodus) enkel beschikbaar is in P/A/S/M. Dus voor auto en panorama kan het niet. 

Wat je zelf inderdaad al gevonden had is kleurverzadiging, contrast en scherpte die je kan aanpassen voor de panorama, maar als je op de "set" knop hebt gedrukt en toch onthoudt de camera deze instelling niet, dan denk ik dat het niet kan.

 

Ik zie nog 1 mogelijkheid dat nu in mij opkomt maar geen grote kans dat het werkt:

De "MR" stand op je keuzevoorwieltje (P/A/S/M/MR etc.) staat voor Memory recall. Dat wil zeggen dat je je favoriete instellingen kan "opslaan" in het geheugen. Als je dan naar MR draait, kan je je zelf gekozen instelling heroproepen. Maar ik ben niet zeker of het ook op je camera kan voor een panorama. Je moet eens kijken op je bij "menu" ergens "geheugen" ziet staan. Zo kan je je favoriete instelling (proberen) op te slaan!

(Wat ik bijvoorbeeld doe is ik sla mijn instellingen voor sport op onder MR1, mijn favoriete zwart wit modus onder MR2 etc.)

 

 

EDIT: volgens de handleiding kan je enkel instellingen opslaan afkomstig van P/A/S/M. Zag het net na het schrijven van de tekst hierboven...Het heet "registreer instelling" volgens de handleiding.

Ik denk dat je het gewoon niet kan laten onthouden in de panorama modus...

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

10 ANTWOORDEN 10
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dat is vreemd, normaal zouden de instellingen wel bewaard moeten worden, behalve in de automatische modi. Daar kan je geen instellingen opslaan.

Op het eerste zicht doe je het dus juist.

Kan je een concreet voorbeeld geven welke instelling in welke modus hij niet wil opslaan?

Geen probleem met je vragen, daarom bestaat het forum 😉
_____________________________________________________
Sony Alpha Training
margadeboer
Ontdekker

Fijn:smileywink:

Er zijn 2 standen die niet blijven hangen: 

STD kleurverzadiging - standaard (blijft niet op + staan ondanks drukken op knopje)

STD scherpte - standaard (blijft niet op + staan)

 

PS: dit zijn de enige 2 standen die ik wil veranderen. Ik heb eigenlijk niet geprobeerd of het met andere opties wel lukt ...

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Vermoedelijk zit je in de auto (groene of gouden camera) deze instellingen te veranderen. Dan wordt er automatisch niets opgeslagen.

 

Auto is bedoeld om NIETS fout te kunnen doen, je kan met settings spelen, maar ze worden niet bijgehouden zodat je later kan terugvallen op de standaardinstellingen. Als je iets wil laten "onthouden" en toch auto functies wil, dan moet je de camera zetten in P.

 

In P betekent wel dat hij veel instellingen kan onthouden, zo ook bv iso...dus een beetje opletten met wat je aanpast!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
margadeboer
Ontdekker

Zo deed ik het niet :wink: want ik snap dat AUTO mij behoedt voor fouten ... 

 

Wat ik wél deed: ik ging met die draaiknop bovenop de camera naar het icoon van de panorama, drukte dan op menu en veranderde daar die 2 instellingen + setknop ingedrukt na iedere verandering.

 

Wat ik nu gedaan heb:

camera aan, met draaiknop naar P, daar in het menu alleen die 2 instellingen aangepast + set-knop ingedrukt.

Daarna met de draaiknop naar panorama: instellingen staan helaas weer terug naar wat ze waren. Heb aangepast in het menu van panorama (hopend dat het dan wel onthouden werd), maar helaas even van optie veranderen en ik ben weer terug bij af ... 

Dus P onthoudt het wél maar Panorama onthoudt nog steeds niet....

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dan denk ik dat Panorama modus zoals auto modus werkt en dat je sommige instellingen niet kan opslaan... :slight_smile:

 

Kan je wel in de panorama modus bijvoorbeeld "levendig" selecteren als voorinstelling?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
margadeboer
Ontdekker

Ik heb in de panorama-moduus alles afgezocht. Niets met "levendig" maar wel e.e.a. met "bewegend".

Achtereenvolgens:

- Bewegend Beeld Kwaliteit - 4 mogelijkheden - staat op HQ

- Stilstaand Beeldformaat (Dual Rec) staat op 15.m

- Bewegend Beeld SteadyShot - staat op actief. Andere optie daarbinnen is "standaard".

 

Maar dat bedoel je vast niet ....

Kan het kloppen dat er ook Cybershot-camera's zijn waarbij je die panorama-modus wél kunt instellen? want mijn tip-gever heeft een ander model, dus misschien kan zij iets wél dat ik niet kan :nauseated_face:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Het probleem is dat ik geen compactcamera (meer) heb, dus het is moeilijk om het voor je na te gaan, maar als ik straks beetje tijd heb, zal ik kijken of ik iets in de handleiding kan vinden daarover :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
margadeboer
Ontdekker

Knap dan dat je het uit geheugen doet, en ik waardeer het heel erg als je die moeite wilt nemen. Dank! 

Ik laat dit onderwerp dan nog even open staan. Fijne dag!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik heb net de handleiding bekeken en zie in een overzicht staan dat hetgeen ik bedoelde (kleurmodus) enkel beschikbaar is in P/A/S/M. Dus voor auto en panorama kan het niet. 

Wat je zelf inderdaad al gevonden had is kleurverzadiging, contrast en scherpte die je kan aanpassen voor de panorama, maar als je op de "set" knop hebt gedrukt en toch onthoudt de camera deze instelling niet, dan denk ik dat het niet kan.

 

Ik zie nog 1 mogelijkheid dat nu in mij opkomt maar geen grote kans dat het werkt:

De "MR" stand op je keuzevoorwieltje (P/A/S/M/MR etc.) staat voor Memory recall. Dat wil zeggen dat je je favoriete instellingen kan "opslaan" in het geheugen. Als je dan naar MR draait, kan je je zelf gekozen instelling heroproepen. Maar ik ben niet zeker of het ook op je camera kan voor een panorama. Je moet eens kijken op je bij "menu" ergens "geheugen" ziet staan. Zo kan je je favoriete instelling (proberen) op te slaan!

(Wat ik bijvoorbeeld doe is ik sla mijn instellingen voor sport op onder MR1, mijn favoriete zwart wit modus onder MR2 etc.)

 

 

EDIT: volgens de handleiding kan je enkel instellingen opslaan afkomstig van P/A/S/M. Zag het net na het schrijven van de tekst hierboven...Het heet "registreer instelling" volgens de handleiding.

Ik denk dat je het gewoon niet kan laten onthouden in de panorama modus...

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training