annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Beeldverhouding DCS-HX200V

Koesveld
Nieuw

Beeldverhouding DCS-HX200V

Op mijn camera kan ik de beeldverhouding wijzigen in 3:4 of 9:16.
Bij 3:4 staat de opmerking: voor het maken van opnames van 10x15 cm. Een beeldverhouding van 3:4 geeft echtger afdrukken van 10X13 cm. Graag wil ik ook afdrukken maken van 10X15 cm, maar ik kan nergens de beeldverhouding 2:3 kiezen. (Dit kan wel bij een kennis die een andere sony camera heeft.) Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Ik hoor het graag. 

1 ANTWOORD 1
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hallo Koesveld en welkom bij de Community!

 

Tsja... als je camera geen mogelijkheid geef om voor 2:3 te kiezen dan zal dat direct in de camera niet kunnen.

Ik heb het tegenovergestelde probleem, fotografeer altijd op 2:3 maar heb soms ook een 3:4 verhouding nodig voor bijvoorbeeld een afdruk op 30x40 cm. :wink:

 

Wil je de foto's zelf printen of ga je bij een afdrukcentrale laten afdrukken?

 

Meestal kun je bij het bestellen van foto's sowieso aangeven welke maat je wilt hebben en is er een venster waarin je zelf de uitsnede kunt bepalen.

Ook fotobewerkingsprogramma's hebben dergelijke functies. Je kunt dan door een uitsnede (crop) te maken de verhouding wijzigen. Vaak zijn er voorinstellingen van bijvoorbeeld 1:1 en 2:3 beschikbaar waardoor je zeker weet wat er op je foto komt en wat er af gaat vallen. Een voorbeeld van een gratis programma is Picasa. Een uitgebreider fotoprogramma is Capture One. Hiervan is een 'express for Sony' versie beschikbaar die ook gratis is. https://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Capture-One-for-Sony.aspx?

 

Als je zelf wil gaan printen is zo'n programma denk ik de makkelijkste oplossing. Je bepaalt je uitsnede in het programma en stuurt van daar uit je printer aan.