annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Houd jouw lp's levend met de PS-HX500-platenspeler

profile.country.NL.title
Ellen_M
Lid
Lid
11.748  Weergaven
 

 

Auteur: Sony Europe
 

blog-image-1.png

Vinyl heeft een uniek geluid: de tik wanneer de naald de plaat raakt, de warme, analoge klank van de muziek, de zachte ruis van de groeven.

Deze eigenschappen zorgen voor een meeslepende luisterervaring waaraan digitale muziek simpelweg niet kan tippen. Muziekliefhebbers ontdekken vinyl massaal opnieuw; rond de kerst verkocht HMV naar verluid elke minuut een platenspeler. Platenspelers hebben echter één groot nadeel: ze zijn niet erg draagbaar. Mp3-bestanden van lage kwaliteit kunnen gemakkelijk overal worden beluisterd op een draagbaar apparaat, maar het unieke geluid van vinyl is meestal alleen thuis te horen.

Tenminste, dat was altijd zo. De PS-HX500 brengt hier nu verandering in. Deze hoogwaardige platenspeler kan lp's omzetten (of 'rippen') naar digitale hi-res audio-indelingen.

Uniek geluid blijft behouden

Het rippen van lp's en ze omzetten naar mp3 of AAC bestond al, maar deze indelingen zijn zo gecomprimeerd dat alle charmante nuances van vinyl verloren gaan. Als je jouw lp's echter omzet naar ongecomprimeerde hi-res audio-indelingen (van WAV tot dubbel DSD), blijven alle authentieke details van het vinyl behouden. Dit is een belangrijke doorbraak, iets waar Kazuo Nada, projectleider van de PS-HX500, zich sterk bewust van lijkt tijdens ons gesprek.

"Als we het hebben over de hi-res indeling DSD: dit is al een bekende indeling op de professionele markt voor opname- en afspeelapparatuur. We hebben voor het eerst deze technologie in een platenspeler geïntegreerd. Mensen zijn zich er meer bewust van dat er betere geluidskwaliteit beschikbaar is, en hi-res audio draagt hieraan bij."

 

blog-image-2.png

Iemand anders die nauw betrokken was bij het ontwerpproces van deze platenspeler, Eric Kingdon, bevestigt de uitspraken van Nada-san: "Ik kan me goed herinneren wat ik toen dacht: als we een platenspeler gaan maken, moeten we inhaken op de toenemende populariteit van het luisteren naar bestanden en iets maken dat [muziek] kan omzetten in extreem hoge kwaliteit.

"We hebben een aantal jaar geleden al een erg goede voordelige platenspeler (vinyl-naar-mp3) gemaakt. Om echt de volgende stap te maken, was het niet genoeg om alleen een DSD-oplossing toe te voegen. We moesten een platenspeler maken die deze kwaliteit ook echt kon waarmaken."

Zelfs Nada-san was verbaasd toen hij voor de eerste keer hoorde hoeveel verschil hi-res audio maakt: "Ik was het meest trots toen ik voor de eerste keer de digitale bestanden kon testen die ons engineeringteam had omgezet van vinyl", vertelt hij. "De hogere frequentie van de resolutie en bitdiepte zorgden voor een vloeiend en natuurlijk geluid. Ik hoorde het karakter van vinyl in de digitale bestanden."

Het rippen zelf is bovendien heel eenvoudig. Je sluit simpelweg de platenspeler aan op jouw computer via USB, opent de meegeleverde software van Sony, legt de lp op de speler en klikt op 'Record'. Als je klaar bent, drukt je op 'Stop' en kan je eventueel de titel en het label van elk nummer bewerken. "Echt waar, het is zo eenvoudig, dat je geen handleiding nodig hebt", zegt Eric. "Het is doodsimpel. Iedereen kan ervan genieten."

record-collection-blog-image-5.png

Audiopioniers


Hoewel het een fantastische en belangrijke functie is, willen we dat de PS-HX500 niet alleen om het omzetten draait. We willen dat deze ook gewoon een extreem goede platenspeler is. We hebben inmiddels heel wat platenspelers gemaakt, en hebben dus een schat aan ervaring waarop we kunnen bouwen.  

Eric legt uit: "In tegenstelling tot sommige andere bedrijven hebben we nog steeds vinylengineers in dienst — een van hen was zelfs verantwoordelijk voor een aantal van de eerste platenspelers van Sony. We maken al platenspelers sinds de jaren 60 en hebben op dat gebied een aantal wereldprimeurs gehad. Sommige van onze modellen behoren volgens kenners tot de beste ter wereld."

Met deze rijke geschiedenis in het achterhoofd besloot het team deze draaitafels, waaronder de legendarische TTS-8000 nog eens goed te bekijken en de beste eigenschappen van de verschillende modellen te gebruiken. Het resultaat is een platenspeler met hoogwaardige componenten die zijn verfijnd en afgestemd om een perfecte balans te bereiken. De speler heeft een rechte toonarm met geïntegreerde behuizing die de cartridge stabiliseert voor een betere geluidskwaliteit en tracking, een Belt Drive-systeem dat helpt het authentieke vinylgeluid te behouden, een rubberen slipmat met een speciale vormgeving die ongewenste oppervlakteruis minimaliseert, en een draaiplateau van sterk, gegoten aluminium… en dat is nog maar het begin.

blog-image-3.png

We kunnen nog veel meer geweldige kenmerken opnoemen, maar het punt is dat deze platenspeler zoveel meer is dan een apparaat om muziek te rippen. De speler is een hoogwaardige toevoeging aan elke hifi-installatie.

"Dat is wat ik wil meegeven aan iedereen die dit leest", zegt Eric. "Probeer de platenspeler ook om gewoon lp's te draaien. Ik ben er zeker van dat deze je niet zal teleurstellen."

Nu er meer platenwinkels zijn dan ooit en de verkoop van vinyl met meer dan 500% is gestegen in maar drie jaar, is dit het perfecte moment om de kracht van vinyl opnieuw te ontdekken met de PS-HX500.

blogid0110
12 Opmerkingen