annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

KD-49XG9005 gebruiken voor DVB-T2 (HEVC) - geschikt, antenne?, setup?

profile.country.NL.title
Burtezz
Ontdekker

KD-49XG9005 gebruiken voor DVB-T2 (HEVC) - geschikt, antenne?, setup?

Goedemorgen Community,

 

Na enkele weken (af en aan) onderzoeken of mijn XG9005 DVB-T2 (digitenne, Leeuwarden kanaal 32) kon ontvangen en weergeven ben ik amper verder. Omdat ik mijn TV in een onpraktische hoek van de kamer heb, (diagnoaal t.o.v. coax en wifi kabels) en we overwegen een tv abonnement te nemen, heb ik een sterke voorkeur voor Digitenne via de TV tuner. Graag jullie advies.

 

Mijn vragen:

Deze informatie staat niet duidelijk op het interwebs (site van sony, sites van webshops, google);

A) is de TV geschikt? (decoder èn codec)

B) Welke aansluiting? 

C) Welk antenne type is nodig, eventueel een voorgestelde externe antenne.

 

DVB intro.

(voor de lotgenoten op zoek naar antwoorden een kort intro, dus minder relevant voor mijn hulpvraag op dit forum). Digital Video Broadcasting, huidige standaard: DVB-T2, is sinds 2018/2019 een nieuwe techniek voor uitzenden van TV. Dit signaal gaat door de lucht en is met een antenne + decoder op de TV te krijgen. De publieke zenders zijn "gratis", al moet je hiervoor wel een decoder aanschaffen. Met een eigen gekochte externe decoder (en KPN antenne) heb ik dit eens aan de praat gekregen. (begin 2019 in de fase dat de DVB naar T2 overstapte). Veel nieuwe TVs hebben deze techniek ingebouwd. Elke regio heeft een specifiek kanaal waarop wordt uitgezonden. Details: https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html Mijn aanname is daarom ook dat, omdat de decoder ingebouwd zit, ik alleen met een externe antenne de boel zou moeten kunnen ontvangen op mijn TV. Zo hoef ik mijn TV niet te verplaatsen, of kabels door mijn woonkamer te leggen of kabels via gekke manieren (ondervloer?) naar de TV te brengen (easy peasy... hoopte ik)

 

Mijn onderzoek zover:

A) TV specs: de TV heeft een T2 receiver. De TV kan HEVC codec aan, al staat in de specs op sony site dat dit via USB is. (https://www.sony.nl/electronics/televisies/xg9005-series/specifications) Betekend dit dat de TV ook DVB-T2 HEVC (digitenne) kan ontvangen?

 

B)  De TV heeft 3 coax aansluitingen, zie fotos (sorry, is wat slecht, maar alsnog de beste op internet :P). 

(excuus voor slechte foto)(excuus voor slechte foto)part 2part 2

Van links naar rechts:

1) een "antenne", volgens mij moet hier de reguliere coax ook aan. 2) een coax met voeding

2) een "gevoede coax"? SUB? of een coax met hogere / spanning? (geen idee??)

3) idem, maar nu "MAIN"

 

C) De selectie en aansluiting van de antenne is een volgend raadsel. Dit heb ik "onderzocht" door een passieve antenne te kopen (20 euro, gokje waard). (https://www.bol.com/nl/p/dvb-t2-antenne-met-coax-aansluiting-ondersteunt-1080p-resolutie-haverco/920... )

"Specs" (voor het geval de link sterft)

Afmetingen ontvanger: circa 29.5 x 7.5 cm
Frequentie: VHF(174-240Mhz), UHF(470-862Mhz)
Kabellengte: 3m
Impedence: 75 Ohm
Bereik: 50 Miles
Ondersteunt: 1080p

 

Ik heb de pasieve antenne aangesloten op connector "1" (hierboven, tweede foto) levert geen signaal via de "auto tuner". De antenne is op 2~2,5 meter hoogte (voor het raam, geplaatst, aan de kant van het huis waarvan volgens mij de digitenne antennes zijn geplaatst). De antenne hangt niet perfect, maar omdat ik nu nog in de haalbaarheidsfase zit lijkt me dit nog niet heel relevant. Ik had op z'n minst een "slecht signaal" verwacht.

 

Er zijn ook "actieve antennes". Ook brengen de andere aansluitingen op de TV me enigszins in verwarring.

 

 

Zoektermen voor de rest van de verloren zielen met hetzelfde probleem, hopelijk helpt deze thread:

Sony KD49- XG9005tv digitenne KPN DVB DVBT2 DVB-T2 HEVC H.256 antenne coax aansluitingen bedrading kabels signaal 

 

9 ANTWOORDEN 9
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

De XG9005 is alleen geschikt voor de ongecodeerde kanalen van Digitenne ontvangen.

Voor de gecodeerde kanalen heb je een smartkaart nodig in een module, deze worden niet meer uitgeleverd.

 


73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
Burtezz
Ontdekker

Bedankt voor je reactie. Jammer dat die modules niet meer geleverd worden. 

is daar nog een tweedehandsmarkt voor?

 

weet je toevallig ook wat over welk type antenne en aansluiting moet worden gebruikt?

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Helaas is er geen 2e handsmarkt meer voor de CI-modules. De antenne kan mogelijk een draadje van 42cm zijn wat aangesloten is op de ronde coax aansluiting aan de achterzijde van de XG9005.

 

In ieder geval kan je NPO 1,2,3 en regionale zender kijken.

 


suc6 ermee,
73's

 

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
Burtezz
Ontdekker

Serieus? 

ik heb enige ervaring met het maken van (HF) antennes. 42cm ongeschermde "antenne" denk ik? 

Ik probeer een coax kabel te strippen, alleen de kern ongeschermd te laten voor 42cm. En dan via de auto tuner in de TV het signaal te vinden.. (fingers crossed, easy en leuk projectje). Ik koppel mn bevindingen terug. ALs't helpt is de case solved!! 🤓

Dan rest mij nog wel de vraag waarom de gekochte antenne niet werkt... al is deze vraag irrelevant geworden, als het doel (1,2,3 + regio op TV) eenmaal gehaald is.

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

 


@Burtezz  schreef:

Dan rest mij nog wel de vraag waarom de gekochte antenne niet werkt... al is deze vraag irrelevant geworden, als het doel (1,2,3 + regio op TV) eenmaal gehaald is.



Tuurlijk werkt een gekochte antenne wel.

Waarschijnlijk bedoel je de CI module,

Digitenne heeft met de uitzendnorm (T2) ook de codering omgezet in een nieuwe vorm, tegenwoordig is de smartkaart aan de module gekoppeld.

 


73's

 


73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
Burtezz
Ontdekker

Hoi,

 

Gisteren heb ik een andere antenne geknutseld, hetzelfde resultaat; geen zenders/signaal.

 

wat gaat er mis?

antenne zit aangesloten op de normale coax aansluiting.

 

zoeken van zenders gaat via instellingen, digitale setup, automatisch zoeken.


ook via digitaal handmatige setup geprobeert.

 

ik had verwacht minstens een “slecht signaal” te ontvangen.

 

De functie van CI module en smartcard zijn helder, goed toegelicht. Bedankt. Jammer dat ze niet meer beschikbaar zijn. 

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Om de Digitenne zenders te ontvangen, moet "aards" gekozen worden.

 


suc6 ermee,
73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
Burtezz
Ontdekker

Gedaan; 

geen beeld,

geen zenders gevonden.

 

kapotte tv?

 

Irritant dit. Ik was er zeker van dat ik het technische deel snapte. Jouw adviezen sluiten aan bij de kennis die ik had, echter zie ik iets over het hoofd. 

ik heb ook autom. op mhz gescand, en handmatig op het specifieke kanaal. (Zie mn oorspronkelijke post). Ik kan me niet bedenken wat ik mis.

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Weet ik in welke regio zit, hier (3361) het geluk dat de DVBt2 zendmast in de woonplaats staat.

 

Ook al geprobeerd om het draadje(antenne) te verlengen met een coax kabel zodat je het draadje tijdelijk voor het raam te hangen?

 


suc6 ermee,
73's

 

 

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!