annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Geen SRT ondertiteling op een Sony Bravia

profile.country.NL.title
KaiaNo
Ontdekker

Geen SRT ondertiteling op een Sony Bravia

Ik heb op dit forum gezocht op 'SRT Ondertiteling' en ontdekte 13 berichten hierover van 2008 tot 2015 en de laatste van 2022. Deze laatste gaat echter over donkere ondertiteling.

Vreemd genoeg heb ik hetzelfde probleem wat in alle overige berichten wordt vermeld: er wordt geen SRT-ondertiteling weergegeven.

 

Laat ik beginnen bij het begin.

Ik heb onlangs een nieuwe Bravia aangeschaft (OLED XR-65A84K). Ik ben al in het bezit van de Blu-ray speler UBP-X800M2. Verder heb ik een thuisnetwerk waarin een Synology NAS is opgenomen. Hierop staan films als MKV, AVI, MP4 enz. Vrijwel alle films zijn voorzien van een SRT-ondertitelingsbestand. De SRT-bestanden hebben exact dezelfde naam als de filmbestanden. Dit zorgt ervoor dat het ondertitelingsbestand automatisch wordt geopend en gestart bij de film.

Alle apparatuur is volgens de handleidingen verbonden, meestal via HDMI. Ook heeft zowel de tv als de Blu-ray speler een ethernetverbinding met het thuisnetwerk. De tv heeft bovendien een glasvezel om het geluid digitaal naar de surround-versterker te leiden (niet Sony).

 

Alles werkt zoals ik mag verwachten, alleen worden de ondertitels niet weergegeven.

  • Niet als ik een film start via de ethernetverbinding vanaf de NAS;
  • Niet als ik een film start via de ethernetverbinding via de Blu-ray-speler;
  • Niet als ik een film start vanaf een USB-stick rechtstreeks in de TV;
  • Niet als ik een film start vanaf een USB-stick via de Blu-ray-speler;

Dit geldt voor alle video-formats (MKV, MP4, AVI, enz).

 

Ik heb de NAS ingericht als Mediaserver. Deze behoort dus de mediabestanden via DNLA aan de aangesloten DLNA-weergaveapparatuur te serveren. De NAS 'ziet' de DNLA-apparatuur en herkent o.a. de TV en de Blu-ray speler.

De TV (en de Blu-ray speler) herkent de mediaspeler op de NAS, ziet de films en speelt ze ook af.

Ik heb zowel alle verbindingen, alle instellingen en alle specs al honderd keer gecontroleerd. Alles instellingen staan zoals het zou moeten (of op 'auto').

Zelfs heb ik in de handleiding de ondersteunde formaten gecontroleerd: de TV ondersteunt vrijwel alle video-formats, én ook het SRT-ondertitelingsformat.

 

In een van de voornoemde posts kwam ik tegen dat bepaalde modellen wellicht geen SRT ondersteunen. Dat was misschien waar tot 2015, maar dat zou nu toch niet meer zo mogen zijn. In elk geval staat bij het model wat ik heb expliciet aangegeven dat het wél ondersteund wordt. SRT = SRT en als dat niet zo is, waardoor Sony een bepaalde vorm of versie niet zou ondersteunen, dan zou SRT een versienummer moeten hebben (vgl. USB of HDMI). Ik heb nog nooit ergens gelezen dat SRT verschillende versies zou hebben. Sterker nog: ik maak ze veel zelf en het is een vrij rudimentair txt-format.

 

Ook kwam ik tegen dat de ondertiteling in de film gebakken moet worden, maar dat is het omzeilen van het probleem en bovendien niet altijd wenselijk. Als de TV echter SRT ondersteunt, dan moet je dat kunnen gebruiken als zodanig.

 

In een van de posts las ik dat Sony zelf ook producent is van films en daarom moeilijk zou doen bij streams. Dat lijkt me weer een voorbeeld van onbewezen nep-berichten. Waarom zou Sony aangeven SRT te ondersteunen en dat vervolgens niet doen? Denkt iemand serieus dat Sony denkt dat gebrekkig of niet ondersteunen van SRT iets zou schelen in de verkoop van film online of DVD? Kom met bewijzen en Sony heeft wereldwijd een probleem.

 

Regelmatig lees ik ook een oproep aan Sony (waarvan ik betwijfel of het via een consumentenforum daar aankomt) om hun (tv-) hardware te updaten waardoor het SRT-leed verleden tijd is. Misschien is dat de oplossing, maar dan moeten we allemaal deze vraag aan de klantenservice van Sony sturen.

 

Ook geloof ik niet dat het met een bepaald model te maken heeft. Wel zal het een feature zijn dat pas vanaf een bepaald jaar in de software is opgenomen. Ik mag toch aannemen dat het in de software van mijn tv zit, omdat het in de specs wordt aangegeven en de tv zelf een model uit 2022 is.

 

Kortom: De DLNA-server draait op de NAS. De DLNA-weergever is de TV. De TV is alleen maar een computer waarvan de uitvoer naar het scherm gaat (en het geluid naar de surround versterker).

Wat moet ik aanpassen of instellen om srt-bestanden bij mijn gestreamde films af te spelen? Waarin vergis ik mij? Wat doe ik verkeerd?

 

Tags (2)
9 ANTWOORDEN 9
profile.country.NL.title
HereIsTom
Fan

Al eens met Kodi geprobeerd, die speelt prima af met ondertitels.

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.xbmc.kodi

 


__________ Ik kijk met een Sony 55A89 Android TV __________
profile.country.NL.title
KaiaNo
Ontdekker

Dank voor je reactie HerelsTom.

Ik zal ernaar kijken, als ik kan uitvinden hoe ik dat installeer.

Het is denk ik wel (ook) een work-around en geen oplossing van het probleem. Waarom zou het systeem zoals ik beschreef - recht-toe recht-aan - niet (ook) werken?

profile.country.NL.title
HereIsTom
Fan

Inderdaad zou het zo ook moeten werken. Ik neem aan dat je de support pagina’s hier ook al hebt geprobeerd?

Bijv. deze;

https://www.sony.nl/electronics/support/televisions-projectors-oled-tvs-android-/xr-65a84k/articles/...

 


__________ Ik kijk met een Sony 55A89 Android TV __________
profile.country.NL.title
KaiaNo
Ontdekker

Bedankt voor het antwoord HerelsTom.

Je hebt correct aangenomen dat ik de Supportpagina's al heb gevolgd. In mijn (uitgebreide) 1e bericht schreef ik al dat ik alles correct heb aangesloten en al herhaaldelijk de instellingen ben langsgelopen. Ik was blij om een instelling te vinden waarmee ondertiteling in- of uitgeschakeld kan worden voor 2 situaties: Broadcast en stream. Ik neem dus aan dat je de ondertiteling voor tv-uitzendingen kan in- of uitschakelen, maar ook voor streaming. En dat is volgens mij wat ik doe als ik een film vanaf mijn NAS wil afspelen. Dus inschakelen en omdat volgens de specs SRT-bestanden worden ondersteund is het feest compleet. Alleen... het werkt niet.

Als ik zo teruglees was het een behoorlijk item (in elk geval tussen 2008 en 2015). Is het dan sinds 2015 opgelost? Op het Britse forum is dit nog steeds een fors issue.

Kun je aangeven in welke hoek ik moet zoeken, of moet ik uiteindelijk toch naar Sony Technical Support, want ik begin te vermoeden dat het een fout is in de Sony Firmware.

Aan alle anderen die dit lezen: ben ik de enige in Nederland die geen ondertiteling uit een SRT-bestand krijg bij streaming?

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Als je alles al heb teruggelezen, ben je er achter gekomen dat het een te kortkoming in de applicatie nog steeds is en dat er geadviseerd wordt om Kodi of VLC te gebruiken die wel het srt bestand kunnen lezen.

 


suc6 ermee,
73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
KaiaNo
Ontdekker

Aha. Dus inderdaad een tekortkoming.

Dan ga ik Sony dus benaderen. Zal best weer flinke moeilijkheden opleveren met hoge drempels. Bovendien bestaat het probleem blijkbaar al zó lang, dat ik betwijfel of Sony er iets aan wil doen. Misschien dan een klacht bij de een of andere instantie wegens misleiding: er staat namelijk wel in de handleiding dat het ondersteund wordt.

Ik heb nu dus een verkeerde keuze gemaakt, op basis van wat Sony heeft aangegeven. Wanprestatie heet zoiets volgens mij.

Nogmaals dank voor jullie input. Toch nog snel duidelijkheid.

profile.country.NL.title
KaiaNo
Ontdekker

Eindelijk weet ik dat Sony Bravia geen SRT weergeeft, ondanks dat het volgens de handleiding wel ondersteund wordt, dus op pragmatisch advies VLC geïnstalleerd. Eindelijk gelukt, blijkt dat ook nu nog het SRT-bestand niet wordt 'meegenomen' met de film.

Ondertiteling is in de instellingen ingeschakeld en het SRT-bestand heet exact hetzelfde als de film.

Als ik op de ondertitelingsknop van de afstandsbediening klik, krijg ik alleen de keuze om uit te schakelen, of de Engelse ondertiteling te kiezen. Dat is de ingebakken ondertiteling, ik moet dus 'uitschakelen' kiezen. De los bijgevoegde Nederlandse SRT doet dus niet mee.

Ik ben maar een simpele ziel en ik geloof het als gezegd wordt of geschreven staat dat iets werkt. Alleen werkt het altijd anders en meestal niet.

Kortom: wat moet ik doen om met VLC de Nederlandse ondertiteling in het SRT-bestand af te laten spelen met de film die (m.b.v. knippen en plakken) dezelfde naam heeft, op mijn Android Bravia-tv?

profile.country.NL.title
HereIsTom
Fan

Ik heb het idee dat je iets verkeerd doet of de ondertitels zijn niet goed als het ook niet lukt met VLC.

 

Hoe voeg ik ondertitels toe aan de VLC-speler?

Start VLC en open de video daar. Navigeer naar het tabblad met het label ‘Ondertitels’ en klik vervolgens op de knop ‘Ondertitelingsbestand toevoegen’. Kies het bestand om uw bijschriften of ondertitels weer te geven in het vervolgkeuzemenu dat in het volgende dialoogvenster verschijnt. Navigeer eenvoudig naar het menu Ondertitels Track en maak daar uw keuze om tussen de beschikbare talen te schakelen.

 

Waarom werken ondertitels niet in VLC?

Start VLC Media Player en druk op de toetsencombinatie CTRL + P om Voorkeuren te openen. U kunt deze pagina ook openen door naar het menu Extra te gaan en de optie Voorkeuren te selecteren. Schakel over naar het tabblad Ondertitels/OSD en schakel het selectievakje Ondertitels inschakelen in. Nadat u op de knop Opslaan hebt geklikt, moet u het VLC Media Player-programma opnieuw starten.


__________ Ik kijk met een Sony 55A89 Android TV __________
profile.country.NL.title
KaiaNo
Ontdekker

Wederom bedankt voor je reactie HerelsTom.

Inderdaad heb ik het idee dat ik iets verkeerd doe. Of dat er bij Sony iets verkeerd zit.

Ik vrees ook dat ik niet helemaal duidelijk was. In mijn voorgaande bericht schreef ik al dat de ondertiteling in VLC staat ingeschakeld. Ook heb ik volgens mij al aangegeven dat het SRT-bestand exact dezelfde naam heeft als de film en zou daardoor automatisch gestart moeten worden door de film te starten. Gebeurt wel op de computer, maar dus niet op de Bravia. Het is dus niet zo dat het SRT-bestand niet goed zou zijn.

Verder weet ik wel wat een SRT is: ik maak ze ook zelf. Het enige wat ik niet weet is of ik iets fout doe m.b.t. het afspelen van een film met SRT-bestand via de app VLC op de Bravia. Dat werkt namelijk niet, terwijl wél aan alle mij bekende voorwaarden is voldaan.

Ik werk al jaren met VLC op de computer, ook met SRT-bestanden. Op de Bravia is het nieuw voor mij en dat werkt niet. Vandaar mijn verzuchting: wat doe ik fout?