annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

eARC/TV-OUT werkt soms wel en soms niet?

OPGELOST
profile.country.NL.title
PeterDorr2
Ontdekker

eARC/TV-OUT werkt soms wel en soms niet?

Ik heb een KD-65AG9 met Android 9, security patch 1 april 2020 en Kernel 4.9.125.

Ik heb via mijn Marantz SR8012 een HDMI kabel in HDMI 3 (eARC) gedaan. Ik heb een Ziggo Box die via mijn Marantz naar de TV gaat en dus op die HDMI 3 binnenkomt. Dezelfde kabel gebruik ik om terug mijn Kodi via TV-Out naar de Marantz te laten gaan en zo geluid bij mijn Kodi te krijgen.

Dat gaat 9 van de 10 keer goed, maar als ik langere tijd mijn Ziggo box heb aangehad en daarna overschakel naar Kodi (TV-Out via de eARC) dan heb ik geen geluid. Wel als ik terugschakel naar de Ziggo Box.

Het lijkt dus wel alsof de hdmi poort het geluid-uit niet doorgeeft omdat ie hem gereserveerd heeft voor geluid-in oid? (dit is giswerk overigens)

Het enige dat dan nog werkt is de stekker uit de TV halen en daarna werkt alles weer.

Maar heeft iemand misschien een iets elegantere oplossing voor me?

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
PeterDorr2
Ontdekker

Tja, en ik maar denken dat mijn 1 jaar oude glasHDMI kabel voldoende capaciteit zou hebben om het signaal twee kanten op door te geven. Niet dus !!

Ik heb afgelopen weekend een 4K Audioquest Pearl kabel erop aangesloten en al mijn problemen zijn de wereld uit. Het werkt als een tierelier. Nooit meer problemen met zowel HDMI in als TV-OUT (ook via HDMI via eARC)

Kortom, hoezeer ik het eerlijk gezegd vooraf zelf ook niet geloofde, check de kabel, check de kabel en check de kabel nog een keer. Dat is echt de key tot succes (in mijn geval) geweest

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

10 ANTWOORDEN 10
profile.country.NL.title
EVsony5
Lid

Goedendag,

Welkom op het Sony forum! Wellicht heeft een van onze experts een nuttige tip voor je. 

Groeten,
Eva

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Hoi, ja dit is niet een eArc probleem maar heeft eerder met Arc te maken. 

Twee suggesties voor nu. Vervang je hdmi kabels en herstart je TV. 

Wat ook kan is wanneer je een app zoals kodi op de tv lanceert even checken of je audio wel op speakers staat via de instellingen van je TV. 

Desnoods audio naar TV zetten en dan weer op speakers. Kijk of dit helpt. 

profile.country.NL.title
pstpsk
Lid

Ik heb exact dezelfde TV, echter een Yamaha receiver. Wel heb ik hetzelfde probleem. 

Inmiddels is het oktober en we zijn 2 firmware upodates verder. De vorige update gaf wel verbetering, maar dit is volledig teniet gedaan in de huidige update.

Nu is het zelfs zo erg dat mijn TV regelmatig niet meer niet meer overschakelt naar mijn receiver wanneer ik hem inschakel. Vaak lukt het om vanuit het menu naar het "audiosysteem" over te schakelen, maar soms moet ik ook de TV volledig resetten. 

Naast de receiver heb ik aan mijn TV een Apple TV 4K, een Raspberry PI Kodi box en een BluRay UHD speler (Sony) hangen. Daarnaast gebruik ik apps op de TV (Netflix, Disney+, YouTube, Plex). De Yamaha uiteraard aan de eARC poort. Overschakelen tussen de verschillende bronnen gaat dagelijks fout. Vaak te herstellen via het menu, maar regelmatig ook niet. Soms moet ik zelfs de stekker eruit trekken omdat de TV tijdens een rset hangt. Ik erger me soms kapot, daar is die TV te duur voor. 

Een vraag die ik heb is de opmerking hierboven over de HDMI kabel. Ik denk dat ik een goede kabel heb (Audioquest), maar wat is de achtergrond van deze opmerking. Moet dit een speciale soort zijn?

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

De achtergrond is dat met dergelijke functies Het belangrijk is dat je kabel het goed ondersteund.
Ja het zijn digitale signalen. Betekent echter dat het kan zijn dat je een hdmi kabel gebruikt die niet van kwaliteit is.

Dat is lastig te checken en daarom het simpelste om even een andere kabel te proberen.

Ik roep ook vaak genoeg het speaker menu op via de tv instellingen om handmatig te selecteren dat geluid via speakers moet. Geluid middels arc en veel switchen kost mij ook manuele handelingen.
profile.country.NL.title
pstpsk
Lid

OK, duidelijk, bedankt voor de uitleg. Heb je wellicht een tip voor een goede kabel?

Gezien het feit dat ik gewoon dagelijks handmatig allerlei handelingen verricht die eigenlijk automatisch uitgevoerd zouden moeten worden en vanwege het regelmatig moeten rebooten of zelfs volledig middels de kabel uit het stopcontact moeten resetten van de TV heb ik gisteravond toch maar eens een call gelogd bij Sony. Ben benieuwd of ik daar een enigszins deskundig, technisch onderbouwd antwoord op ga krijgen (ik blijf optimistisch van aard....).

Zodra ik antwoord heb zal ik dat posten.

Soumya_Bharadhwaj
Ontdekker

Hi,

I've got a similar problem. I see that my Bose Soundbar 700 does not switch on with the TV when I use the supplied Bluetooth remote, but when I use the Bose Universal Remote, both the soundbar and TV start off normally. This issue is occurring since the time I connected another media box on port HDMI 1.

Did anyone experience such an issue?

profile.country.BE.title
BrunoDRT
Ontdekker

Kan je deze warm aanbevelen. Top hdmi kabels die ik al jaren naar tevredenheid gebruik met top reviews.

https://www.ruconnected.nl/hdmi-kabel/2-1/

profile.country.NL.title
pstpsk
Lid

Goeie tip!

Een aantal weken geleden heb ik een aantal van deze kabels besteld. Geven fantastische resultaten, echter lossen ze het probleem uit dit topic niet op.

Ik heb contact gehad met Sony. Na een standaard antwoord heb ik nu wel support op het juiste niveau. Ik moet nog een aantal testen voor ze uitvoere, dat ga ik komend weekend doen. Hopelijk hebben ze goede tips of misschien wel een oplossing. Maar ik ben bang dat het te maken heeft met bugs in Android TV en/of de eARC implementatie in het toestel. 

profile.country.NL.title
PeterDorr2
Ontdekker

Tja, en ik maar denken dat mijn 1 jaar oude glasHDMI kabel voldoende capaciteit zou hebben om het signaal twee kanten op door te geven. Niet dus !!

Ik heb afgelopen weekend een 4K Audioquest Pearl kabel erop aangesloten en al mijn problemen zijn de wereld uit. Het werkt als een tierelier. Nooit meer problemen met zowel HDMI in als TV-OUT (ook via HDMI via eARC)

Kortom, hoezeer ik het eerlijk gezegd vooraf zelf ook niet geloofde, check de kabel, check de kabel en check de kabel nog een keer. Dat is echt de key tot succes (in mijn geval) geweest