annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

DualShock 4 controller wel herkend, maar invoer wordt niet geregistreerd

epienbroek
Nieuw

DualShock 4 controller wel herkend, maar invoer wordt niet geregistreerd

Onlangs heb ik een DualShock 4 controller gekocht. Nu probeerde ik deze werkend te krijgen op mijn KD-55X8509C (voorzien van de laatste v3395 firmware). Als ik deze met een USB kabel verbind met de TV dan wordt de controller wel herkend (de kleur aan de achterkant van de controller veranderd naar licht-oranje), maar invoer wordt niet geregistreerd (zowel de sticks als de buttons zorgen voor geen enkel effect op de tv). Als ik de controller via Bluetooth probeer te pairen (middels het betreffende onderdeel in de TV instellingen) dan lukt het pairen zonder problemen en krijg ik ook de melding te zien dat de controller gekoppeld is. Echter wordt ook hierbij geen enkele invoer geregistreerd.

 

Nu ben ik zelf Linux ontwikkelaar en had onlangs een probleem met exact dezelfde verschijnselen geconstateerd op een van mijn Linux machines (het herkennen en pairen van de DualShock 4 controller werkt, maar invoer wordt niet geregistreerd). Naar nu blijkt is de DualShock 4 controller die ik onlangs nieuw gekocht heb eentje uit de nieuwste generatie. Deze blijken toch iets anders te reageren dan de vorige generatie waardoor de Linux kernel module 'sony-hid' (beter gezegd: de driver) de controller niet meer goed kan uitlezen. Na het doorvoeren van de wijziging op https://github.com/torvalds/linux/commit/b71b5578a84d297954e4812ba0ca2d466e61cf42 kreeg ik de DualShock 4 controller wel normaal werkend onder mijn Linux machines (zowel bedraad als via bluetooth).

 

Aangezien de TV zelf ook draait onder Linux is het mogelijk dat ik hier tegen hetzelfde probleem aan loop als bij normale Linux omgevingen.

 

Conform de (licentie) spelregels rondom open source software heeft Sony de broncode van de gebruikte Linux kernel openbaar gemaakt en gepubliceerd op http://oss.sony.net/Products/Linux/TV/KD-65X8505C.html. Echter is de gepubliceerde broncode voor de kernel niet de meest actuele (behorende bij de v3395 firmware) aangezien het materiaal op 1 april 2015 samengesteld is wat ondertussen alweer een jaar geleden is. Daarnaast mist ook nog de gehanteerde kernel configuratie. Ik kan dus zelf niet bevestigen of de sony-hid kernel module inderdaad gebruikt wordt door de TV en of de betreffende fout nog steeds in de kernel aanwezig is welke gehanteerd wordt in de v3395 firmware. In de broncode van de kernel die gepubliceerd staat op de Sony website is de betreffende wijziging in ieder geval nog niet doorgevoerd dus wat dat betreft is het goed mogelijk dat ik tegen hetzelfde probleem ben aangelopen als bij normale Linux omgevingen.

 

Zou navraag gedaan kunnen worden bij de ontwikkelaars of de TV inderdaad gebruik maakt van de sony-hid kernel module om te communiceren met de DualShock 4 controller en zoja, of de genoemde aanpassing in de eerstvolgende kernel update van de TV doorgevoerd kan worden?

 

Mocht er behoefte zijn aan meer informatie of een vertaling van bovenstaand naar het Engels dan hoor ik dat graag.

 

Alvast bedankt

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Hio @epienbroek

 

Duidelijk verhaal. Ik ga het doorzetten en laat weten of het mogelijk is zodra ik reactie krijg. 

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

 
I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
RPJsony
Ontdekker

Share en ps knop ingedrukt houden en dan in je tv menu zoeken naar bluetooth apparaten...

 

Oranje verlichting wilt alleen maar zeggen dat hij oplaadt.