Deel jouw ervaring!
Hi,
Ik heb enkele weken terug een nieuwe Sony TV gekocht, KD-55XG9505 en deze aangesloten via eARC aan mijn soundbar, HT-ZF9. Alles werkt prima buiten het geluid dat steeds weg valt, maar het beeld blijft doorspelen tijdens het gebruik van de Netflix app. Dit gebeurd hoofdzakelijk met Dolby Atmos/ Dolby vision content.
Wel en niet:
Te info:
Wat heb ik al gedaan:
Helaas heb ik nog geen oplossing gevonden!
Daarnaast heb ik op de US Sony Community ook veel problemen gelezen over deze gelijkaardige audio-issues. Meeste personen hadden dit probleem na de update naar Android Pie. Sony zou blijkbaar weten over dit probleem, maar nog geen oplossing. Beetje jammer want ik was zeer tevreden van mijn andere TV KD-49XE9005 die nu in mijn bureau staat met HT-XF9000. 😞
Kan iemand helpen of dit doorgeven aan de desbetreffend?
Thanks,
StrikerXL
Opgelost! Ga naar oplossing.
alexgout ik heb hier ook geen last van gehad, maar wellicht werkt de firmware oplossing ook in jouw geval...
Let wel deze firmware oplossing, werkt alleen op XG9505 modellen, en het betreft de firmware versie 6.4770 van het XH9505 model...
Hopelijk lost dit wat problemen op bij mensen die een XG9505 tv hebben, die niet volledig zijn werk doet, en dus weer kunnen genieten van al het moois zoals men dat bij een tv van dit kaliber mag verwachten...
Channel_Z_NL,
Alles werkt prima, sneller en beter dan daarvoor inclusief het geluid, maar ook zelfs het beeld (als we spreken wat op de TV zelf draait met apps).
Hoe komt het dat jij op deze oplossing bent gekomen en Sony weet al maanden niet wat ze aan doen zijn met een probleem dat wereldwijd met deze TV zit?!
Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt BLIJ, maar ik vind gewoon super bizar.
Groetjes,
StrikerXL
@StrikerXL Je hebt dus geen problemen meer met het geluid waar je die voor de update wel had?
Als het beeld ook nog eens beter is dan is het duidelijk dat Sony deze tv set simpelweg met opzet slechter maakt?! On-ge-looflijk!
Ik raad wel aan op de automatische updates uit te schakelen. Nu je geen bugs hebt, wie weet wat de volgende updates gaan introduceren...
Helemaal top StrikerXL, ben blij dat ik je heb kunnen helpen, en het scheelt je een aanschaf van een nieuwe tv.
Alles nieuw fris, en gelijk waardig aan een 2020 model, wat wil je nog meer 😄
De oplossing is al wat maanden te vinden op het Amerikaanse AVS forum, en een week of wat op het Engelse AV forum...
Verder ga ik er niet op in, maar op het moment, dat de update voor de XH9505 op de Nederlandse Sony site verscheen, heb ik gewoonweg de update daar van af gehaald en op de tv gemikt...
Das een risico nemen dan, nou nee niet echt...
Simpel: firmware updates voor Sony TV's kijken naar de hardware ( mainboard ) en als dat overeenkomt installeren ze pas...
Komt het hardwarematig niet overeen, dan installeert de firmware gewoonweg niet.
Ze checken dus niet op serienummer, want dat zou betekenen dat ze elk serienummer van elke tv zouden moeten bijhouden in de firmware, pfff das heel veel nummers en haast onmogelijk...
Waarom Sony zo aan het klooien is, is eigelijk best makkelijk te verklaren, nieuwe modellen eerst, want dat levert geld op, ondersteuning voor oudere modellen kost geld, dus daar kijken we later wel naar...
Tja het is bijna niet te geloven, want we praten over een topmodel Sony 4K LCD tv van een jaar oud...
Het is natuurlijk niet alleen Sony die dit flikt, andere zijn hier ook schuldig aan...
En dan is er ineens een slimme gast die er achterkomt, dat de TV's waar wij het over hebben intern het zelfde zijn, tja dan ook maar eens kijken of de firmware toepasbaar is...
Yep dat werkt, hup bekent maken die handel...
Channel leest ondertussen rustig mee en wacht af...
Daar is ie eindelijk, downen en proberen... De rest is geschiedenis...
En ja Sony slaapt rustig verder, althans zo komt het nu wel bij de meeste mensen over ja...
Bedankt voor de uitleg en de oplossing, want het duurde al maanden lang zonder hulp* van Sony! 🤗
(Zonder hulp = Sony heeft van alles gedaan na lang aandringen, zelfs het moederbord vervangen, maar die mensen dat langs komen kennen niet veel van TV's enkel hoe ze er iets moeten in en uit halen.)
Jonathanl89 waar wacht je nog op, StrikerXL is happy en alles werkt naar behoren...
Dat geeft hij ook aan, dus hup installeren die firmware...
Niet bang zijn ( terecht natuurlijk want we praten wel over iets wat veel centen heeft gekost ), want het mag en kan, en ja je garantie gaat ook niet vervallen...
Trouwens wat heb je aan garantie, als de fabrikant je toch niet helpt...
De firmware is voor de hardware gemaakt, en fout gaan kan ook bij de originele firmware, het risico is er altijd.
Zie je probleem met audio drop-out...
Met deze oplossing werk alles weer, en je hebt dan ook nog eens alles wat de XH9505 ook kan, en een jaar meer support qua updates...
Een win win win situatie
Ik lees nogal tegenstrijdige berichten, iemand op Reddit had hetzelfde probleem als ons, doet de update naar XH firmware en heeft nog steeds het probleem. Bij @StrikerXL lijkt het wel in orde te zijn.
Ik heb schrik eens ik die update doe en het niet werkt, Sony ooit wel een update gaat uitbrengen voor de xg9505 met de fix en dat dit ik niet meer terug kan en zo het probleem nooit van de baan is. Tenzij de firmware versie een hoger nummer heeft dan de huidige XH firmware. Dan kan er volgens mij mogelijks wel overgeschakeld worden naar XG firmware?
Dilemma, als je begrijpt wat ik bedoel.
Jonathanl89 ja ik begrijp je wel, echter bij StrikerXL is het Audio drop-out probleem waar hij 4 feb 2020 over poste nu uiteindelijk wel opgelost...
Dat is aardig wat maanden frustratie, die nu weg is...
Dit zegt niet dat het jouw probleem ook oplost, maar minder wordt het natuurlijk niet,
Je kunt altijd terug naar XG updates, mits het versie nummer van de firmware hoger is dan die van de XH update...
Daar kun je op wachten, maar hoelang zit je hier al mee...
En dan is het nog maar de vraag of Sony een oplossing gaat aanbieden met XG firmware updates...
Doe ermee wat je wil, het kan en mag nu
Wil je wachten, ook goed
Heb nog een bericht gehad van Sony. Software problemen vallen niet onder garantie. Mooi is dat. Het is duidelijk dat ze het niet kunnen oplossen. Hoop dat veel mensen dit lezen alvorens een Sony product te kopen.
@StrikerXL heb je intussen het probleem opnieuw gehad?
Het fenomeneen dat u met de televisie en de soundbar ervaart is zoals u weet momenteel nog in onderzoek binnen de hoogste afdeling van Sony. Het euvel dat u ervaart betreft een softwarematig fenomeen en geen hardwarematig defect van één van beide apparaten. Tevens is het afkomstig van content van een externe ontwikkelaar. De verwachting is dat in de naarbije toekomst een nieuwe softwareupdate zal uitkomen die dit euvel zal verhelpen. De exacte datum van deze update hebben wij op dit moment helaas nog niet beschikbaar.
In de tussentijd zijn de eerder aangedragen, tijdelijke stappen beschikbaar gesteld die het euvel kunnen verhelpen of verminderen.
1. Gebruik van een optische kabel. De optische kabel gebruikt u voor het geluid en daarnaast gebruikt u de de HDMI-kabel afzonderlijk naar een niet-ARC-poort om de automatische inschakelfunctie te krijgen (auto switch-on).
2. Uitvoeren van een softreset wanneer het euvel voorkomt.
3. Pass through mode uitzetten.
Omdat het euvel dat u ervaart geen hardwarecomponent betreft maar softwarematig is kunnen wij u geen alternatieve oplossing bieden. Op dit moment zijn deze tijdelijk stappen ten tijde van het onderzoek de enige mogelijkheid vanuit Sony. De garantievoorwaarden kunt u hieronder nog eens doornemen.
Garantievoorwaarden Sony
Uiteraard begrijpen wij dat het vervelend voor u is dat bepaalde content die wordt geleverd door een externe ontwikkelaar niet naar behoren lijkt te functioneren met uw huidige setup. Onze engineers zijn daarom met uw dossier aan het werk en hopen dit fenomeen spoedig te kunnen verhelpen.
Indien u aangeeft niet te willen wachten op de uitkomst van het onderzoek en u een andere oplossing wenst dan willen wij u verzoeken om contact op te nemen met uw verkoper. Buiten de twee jaar fabrieksgarantie van Sony heeft u als consument natuurlijk ook rechten die betrekking hebben op de verkoper.
Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Ja, maar de TV is veel performanter dan hiervoor en de gevallen zijn niet zo frequent meer met de update van het nieuwere model.
Helaas zie ik inderdaad dat het een slechte customer service is. Voor die prijs koop je beter een andere TV in de toekomst, maar dan ben je ook niet zeker dat dit opnieuw zal voorvallen of iets gelijkaardigs bij merk X.