annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

(Super) zoomlens voor Sony A6000

jurgen71
Ontdekker

(Super) zoomlens voor Sony A6000

Goedemiddag,

 

Recent hebben wij een Sony A6000 aangeschaft met een Sony Carl Zeiss 16-70mm f4 lens. Een combinatie waarmee waarover wij zeer tevreden zijn :slight_smile:

 

Nu zijn wij op zoek naar een (super) telezoomlens voor onze Sony A6000. Wij fotograferen graag in de natuur - vogels etc. - waarbij een groot brandpuntafstand wenselijk is. Van een vriend hebben we de Sony FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS mogen lenen. Een lens die snel werkt (scherpstellen etc.) maar qua zoom mag het wat ons betreft wel wat meer zijn. Zou de Tamron SP 150-600mm F5-6.3 met een LA-EA4 adapter ook een optie zijn? Snelheid (van o.a. scherpstellen) en beeldstabilisatie zijn voor ons van belang.

 

Groet,
Jurgen

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@jurgen71

 

Heb zelf een 70-400 met A vatting en LA-E3 adapter.

Door de "crop" is die 400 dus eigenlijk 600mm. d.w.z. op een niet full Frame camera als de A-6000.

Ben over die lens zeer tevreden. Maar is wel zwaar. Anderhalve kilo.

 

Een veel gebruikt alternatief, is de door jouw genoemde Tamron.

Die zou ik dan met een Sony vatting kopen. Dan blijft je AF-C + AF-S werken.

Eventueel met Canon vatting. Geen AF-C en AF-S.

 

Canon lenzen zijn makkelijker inzetbaar op de Sony, dan Nikon lenzen.

Maar beiden zijn beperkt in hun mogelijkheden. Dus voor Sony vatting gaan.

 

De berichten over de Tamron zijn positief. Liefst met LA-E3. (Is ook nog goedkoper als de 4)

Brian Smith heeft er een zeer positief verhaal over geschreven.

Niet gekoppeld aan een A-6000, maar aan een 7R mk2. Maar beiden werken.

 

Brian Smith Tamron 150-600 mm.jpg

 

Beeldstabilisatie is, omdat je (neem ik aan) vanaf statief werkt, eigenlijk niet eens erg noodzakelijk.

Op 600mm (door crop 900mm) kun je eigenlijk niet meer uit de hand werken.

Beeldstabilisatie moet, als je hem op statief zet, zelfs uit.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Prima advies van Tjardi!

 

Enkel oppassen: op de A6000 is een LA-EA3 adapter redelijk zinloos...die camera maakt nog geen gebruik van de fasedetectie scherpstelpunten voor de lenzen snel aan te sturen via de LA-EA3 adapter...dat is (helaas) pas vanaf de A6300!

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Uiteraard zet jij de puntjes weer op de i.

 

Van die fasedetectiepunten wist ik nog niet.

Nooit te oud om te leren.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ik sluit me even aan bij de genoemde adviezen! Ben bang dat voor wat je wil, vogels, natuur, bijna elke combinatie met een adapter je tegen gaat vallen. Met de La-Ea4 zal het op de a6000 beter gaan dan met La-Ea3, maar voor wat je ermee wil gaan doen niet ideaal.
En je verliest door de ingebouwde halfdoorlatende spiegel licht waardoor je langere sluitertijden nodig hebt of je ISO moet opschroeven. (als je diafragma niet verder open kan) 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Amfion

 

Heb zelf de 7R mk2 met de 70-400 + LA-E3 in m 'n bezit.

AF-C is inderdaad niet supersnel, maar werkt redelijk.

Houdt ook de scherpte tijdens 't filmen, toch fatsoenlijk bij.

Maar moet eerlijk zeggen dat ik ook vaak handmatig bezig ben.

Dat is met die kleurtjes, perfect te zien op scherm of zoeker.

 

UIteraard zal de nieuwe 70-300 dit beter voor elkaar hebben. En kan zonder adapters.

Hoop dat er binnenkort een vaste 400 of 500 mm komt. Die betaalbaar is.

En geen A vatting heeft maar de FE.

 

Door de overlap van de 70-200 f.4, met de 70-400, gebruik die eigenlijk alleen als prime van 400 mm.

 

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ja precies, de A7rII kan prima met de adapters overweg, daar heb je geen la-ea4 nodig voor een fijne scherpstelling. De A6000 moet het zoals @Portmixus al opmerkte met alleen contrast detectie doen en zal dus niet zo fijn werken als je a6300 en a7rII met adapters die beide fasedectectie gebruiken. Het werkt zoals je zelf zegt 'redelijk'. Alleen als je  zoals @jurgen71 al met de fe 70-300 gefotografeerd hebt dan is het denk ik goed om aan te geven dat een combi met adapter op zijn a6000 niet supersnel gaat zijn in vergelijking met die 70-300. Mooiste zou natuurlijk zijn om het even uit te kunnen proberen :wink:

jurgen71
Ontdekker

Allen,

 

Hartstikke bedankt voor de leerzame feedback c.q. adviesen. Heb vandaag de Tamron met adapter geprobeert op mijn A6000 en het viel me - ondanks dat ik enigsinds was 'voorbereid' - een beetje tegen qua snelheid. Ga waarschijnlijk een 70-300 aanschaffen en zoals Tjardi al aangeeft hopen dat er binnenkort een vaste FE 400 of 500 mm komt die ook nog betaalbaar is.