annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

sony A7R3 ilce-7rm3 Flitser / hoe gebruik ik oudere minolta flitsers met de 4 puntjes en Normale

profile.country.NL.title
FransH47
Ontdekker

sony A7R3 ilce-7rm3 Flitser / hoe gebruik ik oudere minolta flitsers met de 4 puntjes en Normale

sony A7R3 ilce-7rm3 Flitser / hoe gebruik ik oudere minolta flitsers met de 4 puntjes contacten en "normale" ouderwetse 1 punts contacten

 

ik heb voldoende flitsers van mijn oude camera a7 maar op de A7Riii zit weer een andere flitsschoen met contacten vooraan + 1 midden contact
Hoe kan ik mijn oudere flitsers gebruiken met mijn nieuwe camera?

 

ik lees over een adaptor ADP-MAA  of ADP-AMA maar het wordt me niet duidelijk of dat de juiste is.

en wat is de functionaliteit die ik dan kan gebruiken met mijn oudere flitsers bv de Metz 58 AF-2 en minolta 5400 xi

Het is ook lastig dat ik geen naam weet van de nieuwe flits schoen voor het zoeken op google

wel iets met multy adaptor, maar wat kun je er dan allemaal op aansluiten behalve flitsers?

 

en er zijn triggers van godox maar werkt die ook met de monolta flitsers schoen of alleen met Godox flitsers

ik heb geen zien om weer een dure dedicated flitser aan te schaffen ik wil mijn bestaande nog prima werkende flitsers gebruiken.

maar wat is dan de beste methode en adaptor/trigger?

 

Frans

 

2 ANTWOORDEN 2
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Welkom,

ik heb ooit ook gezocht en kwam op de Sony adapter van Hot shoe naar de oude A-aansluiting. Ik kom van een A77-camera, waar ik mijn macro-ring-flitser en mijn Sony reportageflitser op had aangesloten.

Daarvoor heb ik een tussenstukje gevonden van Sony type ADP-MAA. Op de bijgevoegde foto's zie je 'm.IMG_20210103_150323.jpg Laten we hopen dat het helpt.

 

Succes.IMG_20210103_150309.jpgIMG_20210103_150302.jpg

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hallo Frans!

 

Dat is een hele lijst vragen. Ik zal eens proberen of ik je wat verder kan helpen hiermee.

Ik heb een hele waslijst aan Sony camera's gebruikt en gebruik nog steeds flitsers van ettelijke jaren her en ook met het 'oude' schoentje.

 

Mijn ervaring is wel dat met de hoeveelheid adapters ook de hoeveelheid ergernis toeneemt wat elk verbindingspunt is ook een punt waar het mis kan gaan...

 

Even voor mijn beeld: Je bent van de a7 naar de a7r3 gegaan. Deze hebben dezelfde flitsaansluiting dus iets dat op de a7 werkt, werkt ook op de a7r3.

De nieuwe aansluiting heet de multi-interface shoe. Er zijn ook bijvoorbeeld microfoons die je hierop aan kan sluiten vandaar die 'multi'

De ADP-MAA kun je gebruiken om een flitser met de "oude" aansluiting zoals op de a700 a900 en vele andere op de nieuwe camera's zoals a7r3 te gebruiken. De ADP-AMA is net andersom, die gebruik je om een nieuwere flitser aan te sluiten op een oudere camera.

 

Wat er aan functionaliteit overblijft als je adapters gaat gebruiken is heel verschillend per flitser. Een Sony HVL-58 zal ttl kunnen gebruiken bijvoorbeeld, de minolta en de metz flitser zullen waarschijnlijk wel afgaan maar moet je handmatig in gaan stellen.

Godox heeft triggers die op je Sony a7r3 passen (ik gebruik er zelf ook een) en waar je dan een Sony ontvanger bij neemt die daar bij hoort. Op die ontvanger zet je zo'n verloop stukje (ik ga er even vanuit dat ze die niet meer hebben met de oude aansluiting) en daar weer boven op je flitser. Ook hier zul je dan wel je flitser handmatig in moeten stellen.

Ik hoop dat dit je een beetje in de goede richting wijst.

Succes!