annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A7 C en ARW

profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Sony A7 C en ARW

Ik werk met lichtRoom Classic 

Het ARW bestand van Sony A7 C, kan niet worden geconverteerd met de Adobe DNG converter (naar TIFF of JPG)

Ik werk al jaren met Adobe-LR en wil dus niet naar een ander software programma overschakelen. 

Iedere camera fabrikant heeft zijn eigen RAW maar toch is het mogelijk om de RAW (ARW) van Sony A7 RIV om te zetten met de Abode DNG converter. Dat lukt NIET voor de ARW-bestanden van de Sony A7 C.

Een update van Lightroom Classics naar hun nieuwe versie met maandelijkse huurprijs is wellicht een oplossing, maar ik kocht eerder LR -classic en wil deze licentie behouden. Dus zal ik moeten uitzien naar een ander software converteerprogramma om de ARW van de A7 C, om te zetten.

Waarom is er een verschil tussen de ARW van A7 RIV  en die van de recente A7 C ....?

22 ANTWOORDEN 22
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Sony geeft haar klanten de mogelijkheid om haar eigen software te gebruiken en of de gratis versie van Capture One. Het is uw eigen (eigen) keuze om software van derde te gebruiken (zoals Adobe Lightroom). Het is de keuze van Adobe om (verouderde) software niet meer te voorzien van nieuwe camera profielen. Dit is niet aan Sony en of andere camera fabrikanten. 😉

 

Bent u van mening dat uw software wel update verdient. Dan kunt u beste deze posten op de Adobe Community. —> https://community.adobe.com/

 

Voor (Gratis) Sony software kunt u hier terecht —> https://www.sony.nl/electronics/fotos-bewerken-video-productie-software

 

Wat betreft RAW. Zie eerder geposte link m.b.t. RAW

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Bedankt voor uw antwoord.

Er zijn mij een aantal populaire RAW fabrikanten gekend zoals 

1) Adobe met Lightroom

2)Adobe Camera (Photoshop)

3) Apple Apertures (voor Apple pc's)

4) DXO Optics

5) Bibble PRO 

enz....

 

Opmerkelijk is dat alle fabrikanten  van camera's  hun eigen RAW software ontwikkelen, iedereen weet intussen dat er na aankoop van een nieuwe  camera (mijn laatst aangekochte Sony A7 C heeft zelfs andere RAW dan mij A7RIV) moet gewacht worden op een update (bij mij was dit niet mogelijk omdat zowel mijn iMac als mijn software Lightroom niet actueel zijn)

Ik vraag mij af waarom SONY geen ondersteuning biedt aan het DNG formaat van ADOBe, de specificaties van DNG zijn volledige openbaar, dus kan Sony altijd een programma ontwikkelen om DNG te lezen ?

Het zou toch veel gemakkelijker zijn voor de fotograaf (zeker naar de toekomst toe) om met één RAW te kunnen werken, want op zijn zachtst gezegd,  is er toch een grote wildgroei aan RAW....

Wie weet kunnen we binnen 10 jaar onze huidige RAW bestanden (van Sony) nog lezen...?

DNG zou dus ook in de Sony camera's het best  ondersteund worden. de RAWvan Sony

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

De Camera RAW bevat wat meer meta informatie als camera merk, type sensor, exposure, focal length etc. Zie eerder geposte wiki link. DNG mist (nodige van) deze meta informatie. Beide formaten bieden dezelfde beeldkwaliteit. Veel fotografen willen deze meta informatie behouden/gebruiken. En dit is één van de redenen dat camera RAW gebruikt wordt door camera fabrikanten. Adobe DNG wordt actief door ontwikkeld en wie weet wat de toekomst brengt. 

 

RAW is wel een standaard. Helaas kiezen diverse fabrikanten ervoor om eigen extensie te gebruiken en eigen bestandsindeling. Sony .ARW , Nikon .NEF , Canon .CRW. Adobe DNG is mooie standaard, maar bied op meta informatie gebied nog niet wat RAW bied. En of dit ooit gelijk getrokken gaat worden? Vraag het mij af of er de komende jaren een standaard en of techniek komt die camera profielen voor software overbodig maakt. Zou wel mooi zijn... 

 

Dit is niet iets van alleen Sony, maar Nikon, Canon, Fujifilm etc..... Leica ondersteund met haar camera’s DNG 😉

 

https://digital-photography-school.com/raw-vs-dng-whats-the-difference/

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web