annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony a6300: schermhelderheid bij filmen in 4k

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Sony a6300: schermhelderheid bij filmen in 4k

Het scherm van de a63000 dimt flink als je in 4k filmt. Dat maakt de afleesbaarheid van het scherm echt bijzonder slecht. Vermoedelijk is dit gedaan om de hitte te beperken en de camera langer te laten filmen.

Ik schiet echter korte clips dus het risico van overhitting is niet zo belangrijk voor mij.

Ik zou liever de optie hebben om het scherm helderder te krijgen met minder opname tijd.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
10 ANTWOORDEN 10
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo pieterlj!

 

Welkom op het forum! Je bent trouwens de eerste op dit forum met de A6300! Ik heb sinds enkel dagen de A6300 van Sony ontvangen om te bestuderen (had een maand geleden ook al die kans, maar nu met meer rust en tijd).

 

Ik ben geen video-expert, maar misschien weet ik genoeg om mijn idee hierover te geven.

 

De A6300 dimt het beeld eigenlijk helemaal niet...ik VERMOED dat je instellingen niet helemaal ok zijn.

Laat eens de camera op ISO auto staan en film eens overdag bij "normaal" licht. Je zal zien dat het scherm niet dimt. Wat ik vermoed dat er is gebeurd is dat je zelf een iso hebt ingesteld (bv ISO 100) en een bepaald diafragma. Wat van belang is, is de resulterende sluitertijd. Bv als je dan met ja iso en diafragma maar 1/8ste sluitertijd krijgt, dan zal dat leiden tot een gedimd beeld. Want van zodra je op de record knop drukt, gaat de camera (in 4K) naar 1/25ste sluitertijd. Maw, het beeld wordt donkerder want 1/8 kan hij niet halen als sluitertijd. 

 

Het is mogelijk dat het iets anders is, maar ik denk het niet. Als jouw camera in daglicht geen gedimd beeld geeft, ligt het aan de instellingen. Als je camera wel dimt in daglicht (wat mijn camera niet doet), dan zoeken we verder... :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik snap wat je bedoelt, hierbij een verduidelijking.

 

In fotomodus heb ik de volgende instellingen:

De brightness van de monitor heb ik op +2 gezet. 

Dit doe ik omdat bij helder licht buiten de monitor anders slecht afleesbaar is. Normaal schiet ik alles met de EVF maar wanneer ik mijn statief opstel om laag bij de grond een schot te nemen gebruik in de monitor.

Bij fel daglicht is de monitor nauwelijks afleesbaar bij de standaard settings. Dat was ook zo bij de A6000 en bij de A77. De a55, de A6000 en de A6300 hebben een Sunny Weather instelling om ook bij zonlicht het scherm extra fel te zetten. Dat kan overigens jammer genoeg bij de eerste a77 niet.

 

Wanneer ik de knop naar de videostand zet, dimt het scherm terug naar de basisinstelling en wordt dus donkerder dan mijn instellingen wanneer ik foto's maak. In dit opzicht heb je gelijk dat het scherm niet dimt.

Het punt is dat je wanneer je video's schiet, het scherm niet helderder kan maken. Die mogelijkheid is er dan niet meer. Je kan de helderheid niet meer verhogen wat een flink probleem is bij fel daglicht.

Mijn settings met video zijn altijd: 4k/-24/Auto-Iso 100/12800, A-mode.

De auto-iso settings staan ook zo wanneer ik normaal foto's schiet. Behalve bij nachtopnames met statief, dan zet ik alles op de M stand met ISO 100.

 

Loop zelf eens naar buiten om een video te schieten bij daglicht en gebruik dan het scherm eens. Je zal dan zien dat nauwelijks afleesbaar is zodra je naar de videostand gaat. Het scherm is echt te donker om goed te kunnen zien wat je doet.

 

Ik zou graag willen dat Sony de mogelijkheid biedt om ook de schermhelderheid aan te passen wanneer je videos schiet. Liever eerder een warme camera of een lege batterij dan het scherm niet fatsoenlijk kunnen zien.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dit was inderdaad veel duidelijker. Het is dus eigenlijk niet dat het scherm dimt, het is eerder dat het scherm geen fellere helderheidsmodus heeft tijdens filmen wat je stoort :wink:

 

Dat is goede feedback!

 

Het is moeilijk om in te schatten (na 1 post) of het een user-error is, dan wel iets wat echt "ontbreekt". Met je 2e uitleg is dat veel duidelijker :wink:

 

Hopelijk blijf je wat hangen op het forum, je bijdrage is (nu al) waardevol :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Bedankt. 

Het heeft vermoedelijk te maken met het controleerbaar houden van de temperatuur. Helderder beeld zal vermoedelijk tot hogere temperaturen leiden.

Maar ik schiet doorgaans altijd korte clipjes dus die eind limiet voordat de camera overhit, bereik ik toch nooit.

Echter, ik wil wel graag kunnen zien wat ik schiet. Video schiet ik altijd vanaf statief of eenpoot en altijd met scherm.

Fotograferen meestal met EVF (tenzij laag bij de grond of vanaf statief) dus dan speelt dat scherm een minder grote rol.

Op mijn youtube kanaal staan een paar video's die met deze a6300 genomen zijn.

 

Youtube kanaal

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wat gebruik je zoal van lenzen om te filmen/fotograferen?

 

Ik was al begonnen met naar je filmpjes te kijken :nauseated_face:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik heb de volgende lenzen in e-mount:

Sony 18-200 f3,5-5,6. Handige lens als een lens optie en op vakantie in stoffige omgevingen.

Ik heb te veel zand op mijn sensor gehad in woestijnen en ben dus voorzichtig geworden met te veel wisselen.

Sony 35/1,8

Sony 30/3,5 macro

Sony 50/1,8

Samyang 12/f2 (alles manueel) maar zeer lichtsterk en erg scherp.

Sigma 19/f2,8

 

Ik heb gedacht een lens te nemen met motorzoom maar ik vind die motorzooms enorm irritant. Dat is geheel persoonlijk en wellicht handig voor video. 

Tevens een tijdje gedacht om over te stappen naar de A7 maar ik vind dat allemaal te duur en te zwaar. Te duur is één keer vervelend, te zwaar elke dag. Vooral de snellere lenzen worden snel groot en zwaar. Kan ook niet anders. 

 

Ik was overgestapt van de a77 naar de a6000 omdat ik vanwege schouderproblemen minder wilde meesjouwen.

 

Wat ik wel mis is een 70 of 80 mm snelle aps-c lens. Bijvoorbeeld een 70 of 85/f1,8

 

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Peter, kun je me ook zeggen waar je filmpjes staan.

Ook daar ben ik benieuwd naar.

 

Tot op heden zie ik alleen, overigens mooie, zeg maar diaseries.

Hoe heet dat eigenlijk nu, omdat er geen dia 's meer zijn.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Youtube kanaal

 

Breda by Night

 

Sony a6300 overdag in stad

 

Sony a6300 in de natuur

 

Er staan een paar voorbeelden op van de a6300 in 4k. Ik ben vooral zelf onder de indruk van hoe goed de beelden zijn tijdens nachtshots. Ik was daar zelf echt totaal verbaasd over.

Maar ik zou zeggen, oordeel zelf.

 

Ik heb sinds kort een iets betere kop waar ik mee kan pannen en tilten. De andere kop die ik heb, is daar totaal ongeschikt voor. Het is wel allemaal veel oefenen en erg handig ben ik er nog niet in.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Ben 't volkomen met je eens.

 

Die nachtopnamen zijn ongelofelijk.

Dat kreeg je een paar jaar geleden absoluut niet voor elkaar.

Maar ook de natuuropnamen, en in 't park.

 

Niet te geloven wat deze kleine krachtpatser allemaal voor elkaar krijgt.