Deel jouw ervaring!
Bij het scherpstellen ondervind ik problemen bij het scherpstellen van de kleding en de ogen van het model, kleding is scherp maar het gezicht en de ogen niet, wat kan ik hier aandoen en wat doe ik fout?
Heb gezichtsherkenning en Eye AF aanstaan.
Hallo,
laat eens een voorbeeldfoto zien?
Welke camera gebruik je? Is het gezicht herkend?
Beste,
ik gebruik een A77ii
helaas heb ik geen foto hier bij de hand daar ik dit op het werk moet doen.
De gezichtsherkenning staat aan.
De fotoshoot is met 4 lampen, het is in die ruimte wel vrij donker.
Ik heb diverse lenzen gebruikt en de meest voorkomende instelling is:
1/250
f4 tot 8
Hopelijk kunt u mij uit de nood helpen
Zonder voorbeeld foto met volledige EXIF blijft het gokken/prijs schieten. Wil je gericht antwoord dan is advies om voorbeeld foto te plaatsen met volledige EXIF en tevens te beschrijven waar je focus lag en wat je beoogde resultaat is.
F/4 met een 16mm objectief zal andere scherpte diepte geven als bij een 200mm objectief. Helaas kan men heel weinig met deze instellingen. 😉
Mijn tip zou zijn. Start eerst met natuurlijk licht. (dus zonder lampen/flitsers) zorg dat je de basis beheerst van scherpte diepte etc...
portretfotografie niet alles scherp (google link)
https://vinkacademy.nl/fotografietips/scherpstellen-bij-portretten-belangrijke-tips/
Hallo, met 1/250 diafragma 8 moet je foto goed scherp zijn. Ik vermoed dat je schepstelpunten verschoven is. Het staat bv ergens aan de rand van het scherm. Plaats het terug naar het midden van je scherm. Ik weet niet welke ISO je gebruikt. Zet je ISO eens op 400 of op 640 dan kun je het diafragma ook kleiner zetten bv op 9 of 11. Je schrijft ook dat diverse objectieven uit hebt geprobeerd. Ook een groothoek. Mijn sterke vermoeden is dat je schepstelpunten ergens aan de rand van je schermpje staat.
@gerardthea Mogelijk helpt het om het Webinar van 28 april 2021 terug te kijken "AF mogelijkheden in Alpha camera's met Sony ambassadrice Antonette De Groot"