annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Scherp stellen van rijdend onderwerp.

OPGELOST
profile.country.BE.title
VBenny
Ontdekker

Scherp stellen van rijdend onderwerp.

Hoe stel je het beste een pocketcamera van het type HX50V af , als je rijdende voertuigen fotografeerd ? Al verschillende instellingen uit geprobeerd maar nog steeds niet de ideale instelling gevonden. Hier een voorbeeld : meestal is de scherpte opzij van een vrachtwagen in orde , maar de voorkant van het voertuig is onscherp (je kunt de tekst die er soms op staat , niet lezen). Algemeen hebben de voertuigen een snelheid van +/- 70 km/u , en sta je op een afstand van ongeveer tussen de 30 en 50 meter.

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ah, een foto is veel duidelijker :laughing:

 

Eigenlijk klopt in principe mijn uitleg van hierboven, maar ik denk dat je wat anders beoogt.

Korte uitleg: je kan een rijdend voertuig zoals deze op 2 manieren fotograferen: ofwel bevries je de actie, ofwel "pan" je de actie.

Pannen betekent dat je het onderwerp blijft volgen aan een gelijke snelheid. Zo krijg je het gevoel van snelheid in de foto. Deze techniek wordt veel toegepast, maar het onderwerp rijdt best van links naar rechts (vice versa), maar niet van of naar je toe. 

 

In deze foto rijdt hij schuin naar je toe en wil je -zo vermoed ik- de eerste "techniek". Je wil het onderwerp bevriezen.

 

Ik zie op de foto dat je 1/320ste haalt (bij een iso van 80) voor de gegeven lichtomstandigheden. Wil je de vrachtwagen scherp, dan zet je de camera best op de "S-stand". In deze modus bedien jij de sluitertijd. Probeer eens hetzelfde te fotograferen met een sluitertijd van 1/1000ste of korter (bv 1/2000).

Is er een keerzijde? Absoluut wel: hoe korter je de sluitertijd maakt, hoe meer de beeldkwaliteit achteruit gaat. (technisch uitgedrukt: om dergelijke kortere sluitertijd te kunnen halen, wordt de iso door de camera verhoogd en een hogere iso = achteruitgang in beeldkwaliteit).

 

Je camera heeft ook een "sportfunctie". Zit wellicht onder scenemodus. Eigenlijk doet deze functie hetzelfde, maar het kan zijn dat de camera 1/320 (zoals je vrachtwagenfoto) snel genoeg vindt. Maar dat is duidelijk niet het geval.

 

Succes!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Kan je een voorbeeldfoto posten?

 

Wat je beschrijft is volgens mij volkomen normaal.

Ik doe best vaak panning, wat je niet kan vermijden zijn "relatieve afstanden."

 

Als je een bus of een ander lang voertuig fotografeert, dan heb je een verschil tussen de achterkant van het voertuig tot je camera en bv de voorkant van het voertuig tov de camera. Je kan maar "even snel" bewegen als de voorkant OF de achterkant (of in het midden uiteraard) van het voertuig. Je kan dus eigenlijk nooit zoiets volledig scherp fotograferen tenzij het op grote afstand en een niet te lang voorwerp, rekening houdend met de afstand.

 

Maar 30-50m is al wel niet zo dicht, dus een foto zou veel helpen. Maar wat je beschrijft doet me onmiddellijk denken aan hetgeen ik hierboven beschreef. :thumbsup:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
VBenny
Ontdekker

MAN army.jpg

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ah, een foto is veel duidelijker :laughing:

 

Eigenlijk klopt in principe mijn uitleg van hierboven, maar ik denk dat je wat anders beoogt.

Korte uitleg: je kan een rijdend voertuig zoals deze op 2 manieren fotograferen: ofwel bevries je de actie, ofwel "pan" je de actie.

Pannen betekent dat je het onderwerp blijft volgen aan een gelijke snelheid. Zo krijg je het gevoel van snelheid in de foto. Deze techniek wordt veel toegepast, maar het onderwerp rijdt best van links naar rechts (vice versa), maar niet van of naar je toe. 

 

In deze foto rijdt hij schuin naar je toe en wil je -zo vermoed ik- de eerste "techniek". Je wil het onderwerp bevriezen.

 

Ik zie op de foto dat je 1/320ste haalt (bij een iso van 80) voor de gegeven lichtomstandigheden. Wil je de vrachtwagen scherp, dan zet je de camera best op de "S-stand". In deze modus bedien jij de sluitertijd. Probeer eens hetzelfde te fotograferen met een sluitertijd van 1/1000ste of korter (bv 1/2000).

Is er een keerzijde? Absoluut wel: hoe korter je de sluitertijd maakt, hoe meer de beeldkwaliteit achteruit gaat. (technisch uitgedrukt: om dergelijke kortere sluitertijd te kunnen halen, wordt de iso door de camera verhoogd en een hogere iso = achteruitgang in beeldkwaliteit).

 

Je camera heeft ook een "sportfunctie". Zit wellicht onder scenemodus. Eigenlijk doet deze functie hetzelfde, maar het kan zijn dat de camera 1/320 (zoals je vrachtwagenfoto) snel genoeg vindt. Maar dat is duidelijk niet het geval.

 

Succes!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
VBenny
Ontdekker

Blijkbaar word het verder experimenteren , zoals ik eigenlijk verwachte. Met als resultaat dat er nog onscherpe of over belichte fotos verwijderd zullen worden zoals in het verleden , gelukkig zitten er ook wel eens goede tussen die dan wel gesafed zullen worden. Hoofdzaak is dat we ook zo bezig kunnen blijven , wel spijtig van de mislukte fotos dan ... In elk geval bedankt voor het snelle antwoord ...

 

Intussen 'sportfunctie' geselcteerd , en deze leveren de beste en de meeste fotos af tot nu toe , met scherpe beelden. Bedankt voor de hulp ...