annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

"Op weg naar een beter filmbeeld"

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

"Op weg naar een beter filmbeeld"

Dat was de kop, boven een heel interessant artikel, in 't tijdschrift "Focus".

Omtrent de steeds beter wordende filmbeelden.

Die vaak worden afgedraaid, op beeldschermen, die ook de neiging hebben te groeien.

50 Inch, is intussen een redelijk normale maat.

Over een aantal jaren, is 't waarschijnlijk een kleintje.

 

*

De hoeveelheid pixels, waarmee we intussen gewend zijn te werken in de fotografie,

staan schril tegenover de hoeveelheid gebruikte pixels, in de filmerij.

De auteur stelt, dat een 4K opname, in de filmerij, nauwelijks de kwaliteit haalt van een magere J-peg.

Pas met 8K, dat er aan zit te komen, begint het er op te lijken, beweert hij.

 

*

Fotograferen in RAW kennen we allang. Ook voor filmen, schijnt dat er aan te komen.

Maar daarmee wordt er tevens een partij data binnen gehaald, die z 'n weerga niet kent.

En hoe minder compressie hoe beter. Maar ook hoe groter de bestanden.

'n Heel verhaal omtrent externe recorders, wat hier direct mee te maken heeft,  onderschrijft dat.

 

Als ik nu al, de kritische opmerkingen hoor van mensen, die monteren in 4K, en hun computer

veel te traag vinden, kun je uitrekenen wat er straks gebeurt.

 

*

Tevens wordt in dat artikel gesteld, dat waarschijnlijnlijk, de sinds tientallen jaren gebruikte

"filmlook", met 25 frames per sec, en de daarbij behorende 1 /50 sec. sluitertijd, op de helling staat.

Uit studies blijkt, zo wordt er gesteld, dat de mens 66 frames/sec. fysiek aankan.

Hoe dat precies in elkaar steekt, snap ik niet helemaal. Denk dat de hersenen, dat aan moeten kunnen.

Met de komst van HDR, blijkt dat veel mensen, meerdere frs/sec. als de standaard oude norm,

van 24, als plezierig ervaart.

 

*

Heb met m 'n eigen A-6300, een filmpje gemaakt van mensen, die vanaf een steiger op een luchtkussen springen. Het hele filmpje is opgenomen met 100 frs/sec. 

Uiteraard geen 4K, (in slow-motion schaalt de camera terug) maar full frame.

 

't Merendeel van die beelden wordt afgespeeld, op de normale 100 frs/sec.

Bij 't springen, worden ze vertraagd tot 25 frs/sec.

 

Maar ook de beelden, die met 100 frs/sec. zijn opgenomen, en niet zijn vertraagd,

geven mij niet de indruk, dat er veel mis mee is.

 

En 't voordeel is, dat je ze op ieder gewenst moment kunt vertragen, tot bijv. 24 frs/sec.

 

Ben zeer benieuwd, wat dit alles uiteindelijk gaat inhouden.

Want dat heeft nogal wat consequenties.

 

Hieronder even het gemaakte filmpje.

 

 

Had het filmpje, al eerder op dit forum geplaatst, onder 't onderwerp "slowmotion".

En gaf daar ook al aan, de 100 frs/sec. best acceptabel te vinden bij "normaal" terugkijken.

2 ANTWOORDEN 2
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Daar haal je zoiets aan: 

"De auteur stelt, dat een 4K opname, in de filmerij, nauwelijks de kwaliteit haalt van een magere J-peg.

Pas met 8K, dat er aan zit te komen, begint het er op te lijken, beweert hij."

 

Als je een 8 megapixel foto neemt naast een 4K beeld, dan zou het detail hetzelfde moeten zijn in theorie. Het verschil zit natuurlijk in de compressie van de beelden, zoals je zelf aanhaalde. Dat is net wat Canon anders probeerde te doen met hun 2 nieuwste modellen die 4k kunnen filmen: motion-jpeg. Zware fotobestanden die ahw een film vormen. Ze doen het om foto's uit film te kunnen extraheren.

 

De gulden middenweg is misschien om beide formats aan te bieden: eentje met hoge/efficiënte compressie (videobeeld kan je zo kritisch niet bekijken als foto's, waar je uren kan naar staren op eenzelfde pixel, bij wijze van spreken) en eentje met inefficiënte m-jpeg voor "hoge kwaliteit, beeld per beeld".

 

Als je gewoon op de inhoud van de film let, dan valt dat verschil allemaal niet zo op, ALS het al opvalt in de eerste plaats.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Ben 't zoals gewoonlijk, weer met je eens.

 

Een 4K film uit m 'n 7R mk2 of A-6300, heeft op m 'n 55 Inch Full HD scherm (dus nog niet eens 4K)

al, de uitstraling van een ouderwetse dia.

 

En uiteraard, merk je terecht op, dat je het beeld maar 1/24 sec. ziet, voordat het wordt ververst.

 

*

Overigens geven de 1e berichten van de nieuwe Canon D5 mk4 aan dat de bestanden 4x zo groot zijn

(en dat is beregroot) in vergelijking met de bestanden uit bijv. de Sony.

En men was niet erg onder de indruk, van de toegenomen kwaliteit.

Maar dit alles staat ook nog in de kinderschoenen. En de techniek gaat maar verder.

 

*

Je geeft geen antwoord op een 2e, naar mijn smaak belangrijk gegeven.

De sinds jaar en dag gehanteerde instellingen voor "filmlook".

Dus 24 of 25 frames/sec + 1/50 sluitertijd.

 

Er wordt beweerd, dat sinds de HDR dit omhoog kan. Zelfs als plezierig wordt ervaren.

Tot iets meer dan 't dubbele.

Maar technisch is dit nog op vrijwel geen enkele camera haalbaar. Alles schakelt dan over van 4K, naar Full HD.

 

Ik herinner me, dat er allerlei filmpjes werden gemaakt, om aan te tonen hoe verschrikkelijk dit was,

indien je je niet daaraan hield.

Fietswielen die opeens de andere kant op leken te draaien enzovoorts.

 

Het geplaatste filmpje, geeft naar mijn smaak geen vervelende beelden weer.

Ook een filmpje van een sportdag van @pieterlj, van een week of wat geleden, heb ik goed bekeken.

Identiek opgenomen met zijn A-6300 op 100 frames. Met automatisch aangepaste sluitersnelheid.

Deels vertraagd, maar grotendeels normaal afgespeeld.

 

Zie ook daar, geen rare verschijnselen optreden.

 

Je kunt naderhand niet terugvinden, wat de gebruikte sluitertijd is.

Maar neem aan zo ongeveer 't dubbele van de 100 frames = 1/200

 

Vergelijk je dat met de 1/50, is dat 2 stappen/stops winst = 1/50 - 1/100 - 1/200.

Dat zou inhouden, dat je waarschijnlijk voor een deel van je (lastige) ND filters af bent.

Je die alleen nog maar hoeft te gebruiken als je een heel groot diafragma wilt creeren, voor bewuste onscherpte.

Alleen ben je dan wel je 4K kwijt. Wordt alles full HD. Maar loopt ook de bitstream terug van 100 naar 50.

d.w.z. in de A-6300, in super 35 mm. Bij de 7R mk2, altijd.

Ben daarom bang, dat je toch in 't nadeel bent, en uiteindelijk weer op 24 frames blijft hangen.

 

Als je zoals ik, altijd downsized naar Full HD, omdat m 'n TV het nog niet aan kan, is 't een keuze.

 

*

Ik ga het eens uitproberen met proefshots.