annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Omrekenen waarden lenzen van Minolta naar Sony

profile.country.NL.title
SanBazz
Nieuw

Omrekenen waarden lenzen van Minolta naar Sony

Ik heb sinds kort een Sony A68 met 15-55mm lens. Daarnaast heb ik van mijn analoge Minolta 7D camera twee lenzen. Te weten 28-80mm  3.5-5.6f en 70-210mm 4.5-5.6f. Nu heb ik ooit ergens gelezen dat ik deze waarden moet omrekenen om te kunnen vergelijken met andere lenzen van Sony en dat dit te maken heeft met dat de film groter is dan de sensor die nu belicht wordt bij het nemen van de foto. Wie kan me uitleggen hoe dit zit en hoe ik het om moet rekenen. Lenzen werken overigens perfect. 

1 ANTWOORD 1
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @SanBazz en welkom bij de Community!

 

Omrekenen hoef je alleen te doen om het verschil te bepalen tussen een fullframe en een APS-C sensor.

 

In jouw geval hebben allebei de camera's een APS-C sensor en zullen dus hetzelfde beeld opleveren qua beeldhoek.

Zou je die lensen op een fullframe camera zetten (als ze daar voor geschikt zouden zijn) dan krijg je wel een ander beeld. Het omrekenen gebeurd van fullframe naar APS-C met 1,5x. 
Een 50 mm lens op een fullframe = 50 mm, een 50 mm lens op een APS-C camera = 75 mm.

 

Er zit wel een verschil in belichting tussen een Minolta 7d (ligt er hier ook nog een in de kast :wink:) en de A68 zit m in het feit dat een A68 werkt met een niet opklappende, halfdoorlatende spiegel. Dit heeft als voordeel dat de spiegel niet opklapt en dus sneller kan werken en geen beweging geeft door het opklappen, maar als nadeel dat het licht tegenhoudt. Je zult dus voor dezelfde belichting een langere sluitertijd of een groter diafragma nodig hebben. De camera houdt hier uiteraard zelf rekening mee, maar zou je twee foto's met dezelfde instellingen van de 7d en a68 naast elkaar leggen dan zal die met de A68 donkerder zijn. 

 

Hoop dat dit het wat verduidelijkt!