annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

LA-EA4 adapter en 70-300G SSM lens praten niet met elkaar . . .

profile.country.NL.title
ESidriver
Lid

LA-EA4 adapter en 70-300G SSM lens praten niet met elkaar . . .

Beste Sony Alpha liefhebbers,

 

Ik loop tegen een klein probleempje aan met mijn nieuwe Sony A7. 

 

Als fanatiek Sony gebruiker (A77 en A900) heb ik in de loop van de jaren een mooie A-mount lenzenverzameling opgebouwd en die wil ik graag gaan gebruiken op de nieuwe camera. 

 

Ik heb gisteren een tweedehands LA-EA4 adapter op de kop getikt en voor 90% van mijn lenzen werkt hij perfect. Alle SAM lenzen doen het prima en zelfs mijn oude Minolta glas werkt op de A7. Een lens wordt helaas niet herkend door de adapter: mijn SAL70300G. Nu is dat net een van de lenzen die ik graag wil gebruiken op de A7 . . . balen dus.  Wanneer ik de lens aansluit blijft het LCD eerst even zwart en daarna komt de informatie/beeld terug maar wordt de lens niet herkend en schakelt de camera over op handmatige instellingen.  

 

De A7 draait op de laatste 2.0 firmware en de contacten zijn prima. Ik heb al opnieuw opgestart en de AF/M knop op de lens heen weer geklikt. Op de A900 werkt de lens overigens zonder problemen. 

 

Iemand een idee? 

 

Leuke combi trouwens de A7 en de A900 . . . nu nog op zoek naar een tweedehands A6000 🙂

Tags (3)
22 ANTWOORDEN 22
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

 Als er geen f getal maar de twee streepjes verschijnen is dat inderdaad een teken dat de lens geen contact maakt. Ik heb net even dezelfde versie 70-300 met de LA-EA4 adapter geprobeerd en dat werkt prima. Maakt direct contact en f-nummer verschijnt op de camera. 

 

Lastig om op afstand in te schatten waar het schort.... Uit het verhaal zo op te maken zou ik eerder de adapter verdenken dan de camera, maar ik kan er zomaar naast zitten natuurlijk. De combinatie doet het bij mij op een A7r in elk geval wel. 

profile.country.NL.title
ESidriver
Lid

Vandaag op de SS Rotterdam alle losse delen geleend en het blijkt in de lens te zitten. 

 

Op de A-mount camera's werkt hij prima maar icm met een La-ea4 adapter dus niet.  Maar eens op zoek naar een ander exemplaar denk ik want nu mis ik een compacte tele toch wel heel erg op de A7.

 

 

 

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

HI @ESidriver,

 

 

Hoe vond je de Experience? 

 

Ah, dus toch de lens! Da's wel jammer, want da's nou net niet het goedkoopste om te moeten vervangen. (maar wel beter dan dat het in de camera zit :smileywink:) 

profile.country.NL.title
lyveldh
Lid

Ik kom even op dit probleem terug.

Ik heb sinds kort een A9 zonder telelens, omdat de FE 100-400 overal "uitverkocht" is. Ik heb de 70-300 G met A-mount en zat te denken om de LA-EA4 adapter te kopen, zodat ik de camera kan gebruiken. Maar wanneer deze lens niet werkt met de adapter, dan heeft dat weinig zin. 

Hoe zijn de ervaringen, 3 jaar later?

profile.country.NL.title
ESidriver
Lid

Het bleek een probleem met mijn G lens te zijn. Contact wat niet helemaal lekker werkte. Met een andere 70-300 G was het geen enkel probleem. Met de A9 mist je wel wat van de AF functionaliteit maar het werkt. 

profile.country.NL.title
lyveldh
Lid

Dank voor je reactie. Het zal voor mij tijdelijk zijn, totdat de telelens weer leverbaar is

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @lyveldh en welkom bij de Community!

 

Het is misschien de moeite waard om ook even te kijken of de La-Ea3 compatible is.

Op de A9 zou dat beter moeten werken omdat de 70-300 een ingebouwde scherpstelmotor heeft. 

 

Groet!

Antonette

profile.country.NL.title
lyveldh
Lid

Dank je.
Zou de Ea3 voor alle lenzen met scherpstelmotor beter kunnen werken? Voor mijn 24-70 2.8 ZA SSM eveneens? 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Voor de A9 wel. 

De nieuwere versies e-mount camera's kunnen beter overweg met de La-Ea3 dan eerdere versies. Omdat de AF systemen veel verbeterd zijn is over het algemeen de La-Ea3 nu de betere keuze voor veel lenzen (niet alle)

De 24-70 2,8 A-mount gebruik ik met de La-Ea3 adapter op de A7rIII. De autofocus is dan sneller dan met de La-Ea4. 

profile.country.NL.title
alfasud1972
Ontdekker

@Amfion, ik neem aan dat het om een Sony/Zeiss 24-70 2,8 a-mount gaat? Daar moet je toch altijd de La-Ea3 adapter voor gebruiken omdat het een SSM (zeiss)/Sam lens is. De LA-EA4 heeft een focus motor en SLT 'spiegel' en is voor lenzen met een 'screwdriver' aandrijving. Als ik er naast zit dan hoor ik het graag (wat niet zo lastig is met al die adapters).

Voor een goede uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=mXsV3UJcwdw