annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Instelling persoonlijke knoppen - A7RII

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Instelling persoonlijke knoppen - A7RII

Ben nu intussen bijna een week bezig, met m 'n nieuwe speelgoedje (7Rmk2), maar vind na 40 jaar Nikon de menustructuur nog niet altijd even makkelijk. Maar zal vast wel wennen.

 

De instelling functiemenue (tandwiel 7 - 4e regel) is mij nog steeds niet duidelijk.

Wat wordt er bedoeld met: functie bovenste 1 - 2 etc. met daar achter de ingestelde functie

Ondanks de gebruiksaanwijzing van onder naar boven, en van links naar rechts heb doorzocht, snap ik dat niet.

(Heb de Nederlandse gebruiksaanwijzing gedownload) En dat vind ik eigenlijk een onding.

 

Als je zoekt naar bepaalde instellingen, staan er opeens weer plaatjes tussendoor, hoe je een riempje moet bevestigen etc. vind dat erg lastig.

Onderwerpen zijn naar mijn smaak niet op soort "gebundeld".

 

Heb ook al veel afgespeurd op You-tube omtrent e.e.a. Er is enorm veel zelf toe te passen.

Ontdekte daar de instellingen van Masurov. Daar ben ik nu mee aan 't klooien.

 

Is er een wat andere/betere documentatie? Liefst Nederlands. Desnoods Duits.

Technisch Engels vind ik vaak lastig.

 

 

 

 

 

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Hoi Tjardi, 

 

Welkom op het forum. 

Toevallig is er specifiek een artikel geschreven over de functieknoppen. Die vindt je hier: https://community.sony.nl/t5/alpha-nex-camera-s/deel-je-a7-instellingen/td-p/2064541

Er zijn verschillende artikelen al aangemaakt die tips en tricks geven. En je kunt ook rechstreeks vragen natururlijk. 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Dank voor je link.

 

Begrijp volkomen waarom je zelf, de door jou vaak gebruikte voorkeuren in de voorkeurssetting worden geplaatst.

Ervaring zal uitwijzen of je de goeien hebt gekozen.

 

Maar ik begrijp de achtergrond van 't waarom niet, in 't functiemenu.

En wat wordt er bedoeld met bovenste en onderste.

Kun je dat nog aangeven?

 

Bij voorbaat dank.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Als je op de fn knop drukt krijg je twee rijtjes met shortcuts te zien naar de functies.

Je kunt zelf instellen welke je in de bovenste of onderste rij wil hebben en op welke plaats. (bovenste 1, bovenste 2 etc) Hier komt het 'bovenste' en 'onderste' vandaan dat je in het menu bij de functie-settings gevonden hebt. 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Amfion.

 

Volstrekt duidelijk. Kun je een aantal zaken iets beter bij elkaar brengen.

Vind het overigens niet een enorm wezenlijk gebeuren.

Maar snap nu in ieder geval hoe 't werkt.

Heb er enorme hekel aan dat ik dingen niet door heb.

 

Maar ik blijf er bij dat dit soort zaken behoorlijk in een gebruiksaanwijzing hoort te staan.

Heb jij het daar kunnen vinden? Zo ja op welke pagina (s)

Of ook via via doorgekregen.

 

Bedankt.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hoi Tjardi!

 

Nee klopt, ik heb t ook niet specifiek geordend staan.

De gebruiksaanwijzing is inderdaad een startpunt, maar op sommige punten wel wat sobertjes....

Je hebt deze trouwens ook in de vorm van een 'help-gids' http://helpguide.sony.net/ilc/1520/v1/nl/index.html

Ik gebruik die nogal eens voor de modellen die ik zelf niet goed genoeg ken als er hier in de Community vragen over zijn. 

 

Ik heb in dit geval even mijn eigen a7 erbij gepakt en gekeken wat het menu item ook alweer precies was, en toen gekeken of het overeen kwam met de plaats in het fn-menu :wink:

 

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Bij 't in en uit de tas halen valt me op, dat de draaiknop voor de aanpassing van de belichtingscorrectie nog wel eens per ongeluk wordt verzet.

 

Vreemd dat de grote keuzeknop wel een slot heeft, en 't kleine wiel, wat vrij makkelijk is te verdraaien niet.

Het gaat wel redelijk zwaar, maar een slotje er op (als bij 't grote wiel) had ik niet verkeerd gevonden.

 

Voor de liefhebbers mijn instellingen van de camera en een beknopte handleiding.

Tevens de achterkant van de camera met wat nummers die corresponderen met de handleiding.

 

Sony 7 R mk2 - achterzijde - met nr's.jpgSony 7R mk2 - 01.jpgSony 7R mk2 - 02.jpg

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Super dat je het deelt! 

 

Ik heb de titel van het topic veranderd met de camera in kwestie erbij gezet. Handig voor mensen die tegen dezelfde zaken aanlopen bij hun nieuwe A7RII :slight_smile:

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Heb intussen m'n eigen idee er op los gelaten.

 

De 2 regels a 6 situaties aangepast aan mijn veronderstellingen, qua "veel gebruiken."

 

In de bijlagen zie je m 'n keuzes. En 't waarom.

 

Sony 7R mk2 - Functiebalk.jpgSony 7R mk2 - Functiebalk - aangepast.jpg

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Super dat je dit deelt Tjardi. De menustructuur van Sony is niet altijd even makkelijk en het kost vaak wat tijd om je camera zo in te stellen zoals jij dat wil. Ik denk dat veel mensen hier wat aan hebben! Hoe bevalt je A7rII?