annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

ILCA77M2 - Bij vochtige warmte geen automatische scherpstelling

OPGELOST
profile.country.NL.title
AlbertJanKleinhof
Ontdekker

ILCA77M2 - Bij vochtige warmte geen automatische scherpstelling

Momenteel reis ik door het Caribisch gebied en Midden Amerika en heb al een paar keer geconstateerd dat mijn camera niet automatisch scherp wil stellen bij hoge luchtvochtigheid. Zelfs na in- en uitschakelen stelt het toestel niet automatisch scherp. Moet echt mijn best doen en dan meestal na een halve minuut (of langer) is het weer mogelijk de autofocus te gebruiken. Heb nog niet geprobeerd of de camera hetzelfde euvel heeft met handmatige scherpstelling. 

Is dit iets wat 'normaal' is voor deze camera? Heb hiervoor een Sony Alpha 1200 gehad en heb daar deze problemen nooit mee gehad in vochtige omgevingen. Ben een beetje verbaasd aangezien de 77M2 "waterproof' is.... 

Hoop dat iemand mij meer informatie kan geven. 

Albert-Jan Kleinhof

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Dit kan voorkomen. Zelf ook wel eens gehad. Met diverse merken camera's. Dit had te maken met condens 😉 Als ik het zo lees dan vermoed ik dat je hiermee te maken hebt? 

 

In veel (tropische) steden is er airconditioning aanwezig in het hotel, in de bus of taxi, in winkels en in restaurants. Lekker wanneer je even af wilt koelen, maar minder lekker voor de camera. Camera's kunnen prima tegen de kou, maar wanneer je de koele camera vervolgens blootstelt aan warme en vochtige lucht buiten kan er condens ontstaan. Bijvoorbeeld op je objectief en als je pech hebt ook IN het objectief. Dit wil je natuurlijk niet! Hiermee kan het zijn dat je camera niet reageert zoals je wenst. Bijvoorbeeld scherpstellen. 

 

Met een beslagen objectief is het lastig foto's maken. Je kan condens niet altijd helemaal voorkomen, maar het scheelt al een hoop wanneer je de camera rustig laat acclimatiseren. Bewaar je camera dus in de tas en ga zeker geen objectieven verwisselen wanneer de camera nog niet op temperatuur is.

 

Tip: stop in je fototas een aantal zakjes silica gel. Deze zijn te koop in de camerawinkel, maar je kan ook de zakjes gel gebruiken die je bij aankoop van apparatuur, schoenen etc. krijgt....  

 

Is je camera onverhoopt toch wat vochtig geworden door condens? Droog deze voorzichtig af met een microvezel doekje. Leg de camera 's avonds in je hotelkamer uit de tas te luchten en te drogen, liefst zonder batterij en SD-kaartje. Tenminste, als je in een schone en droge omgeving verblijft :slight_smile: De meeste camera's gaan niet meteen kapot van een beetje condens of regen, maar voorkomen is beter dan genezen. ...

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

11 ANTWOORDEN 11
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Hi Albert-Jan,

 

Bedankt voor je bericht. Ik ga voor je navragen wat hier eventueel een oplossing voor kan zijn!

 

Met vriendelijke groet,

Bibi

profile.country.NL.title
AlbertJanKleinhof
Ontdekker

Dankjewel Bibi.

Albert-Jan

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Dit kan voorkomen. Zelf ook wel eens gehad. Met diverse merken camera's. Dit had te maken met condens 😉 Als ik het zo lees dan vermoed ik dat je hiermee te maken hebt? 

 

In veel (tropische) steden is er airconditioning aanwezig in het hotel, in de bus of taxi, in winkels en in restaurants. Lekker wanneer je even af wilt koelen, maar minder lekker voor de camera. Camera's kunnen prima tegen de kou, maar wanneer je de koele camera vervolgens blootstelt aan warme en vochtige lucht buiten kan er condens ontstaan. Bijvoorbeeld op je objectief en als je pech hebt ook IN het objectief. Dit wil je natuurlijk niet! Hiermee kan het zijn dat je camera niet reageert zoals je wenst. Bijvoorbeeld scherpstellen. 

 

Met een beslagen objectief is het lastig foto's maken. Je kan condens niet altijd helemaal voorkomen, maar het scheelt al een hoop wanneer je de camera rustig laat acclimatiseren. Bewaar je camera dus in de tas en ga zeker geen objectieven verwisselen wanneer de camera nog niet op temperatuur is.

 

Tip: stop in je fototas een aantal zakjes silica gel. Deze zijn te koop in de camerawinkel, maar je kan ook de zakjes gel gebruiken die je bij aankoop van apparatuur, schoenen etc. krijgt....  

 

Is je camera onverhoopt toch wat vochtig geworden door condens? Droog deze voorzichtig af met een microvezel doekje. Leg de camera 's avonds in je hotelkamer uit de tas te luchten en te drogen, liefst zonder batterij en SD-kaartje. Tenminste, als je in een schone en droge omgeving verblijft :slight_smile: De meeste camera's gaan niet meteen kapot van een beetje condens of regen, maar voorkomen is beter dan genezen. ...

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Inderdaad, op een koud oppervlak (lens, camera, etc.) condenseert vocht uit de warme vochtige lucht.

Dus, door je camera warm te houden (buitentemperatuur) wordt die niet koud en zal er nauwelijks tot geen vocht op neerslaan.

Zodra je je camera in de airconditioned hotelkamer eens even lekker laat afkoelen, lekker open legt en daar laat drogen (want dat gebeurt dus wel in de hotelkamer) wordt de body en lens weer koud en zodra je naar buiten gaat is het weer mis.

Zelf heb ik het gehad toen ik ooit van een koude buitenomgeving in een vochtig warme kas ging fotograferen: geen zicht door de zoeker en een beslagen lens.

Geduld is dan de beste optie...

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
AlbertJanKleinhof
Ontdekker

Hallo Instaphoto,

Dankjewel voor je insight. Helaas kan ik niet met zekerheid zeggn of wat je beschrijft inderdaad het probleem is..... maar zal voortaan zeker mijn camera uit de tas te drogen leggen na gebruik buiten in de vochtige tropen. 

Waarom ik denk dat wat je beschreef niet de oorzaak, is het feit dat het malfunctioneren van de autofocus pas geruime tijd nadat ik de eerste foto heb genomen, plaats vindt. Dus ik kom met ondergekoelde camera mijn tour bus uit en mijn lens beslaat. Ik wacht geduldig tot de camera aan de omgevingstemperatuur is gewend en begin te fotograferen. En geruime tijd later (half uur tot een uur later) krijgt de autofocus kuren. Meestal bij het fotograferen met een diafragma van 14 of meer, maar dit kan toeval zijn omdat ik graag met die setting fotografeer.

Ben erg blij met je reactie want realiseerde me niet dat ik mijn camera de kans moet geven van het werk in de tropen te herstellen. Dankjewel. 

Lammy - Albert-Jan's vrouw die de camera voornamelijk gebruikt. 

 

profile.country.NL.title
AlbertJanKleinhof
Ontdekker

Bibi, 

Ik hoop nog op iets wat jij misschien hebt kunnen ontdekken. Ben niet zeker of het malfunctioneren te maken heeft met vocht op de sensor zoals beschreven door Instaphoto.

Groeten, Lammy - Albert-Jan's vrouw die de camera voornamelijk gebruikt.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Condens is meest voorkomende uitdaging in dit soort situaties. Wat het ook zou kunnen zijn is dat de camera probeert scherp te stellen op te weinig helderheid en contrast. Plaats anders ook eens voorbeeld foto met EXIF informatie van situatie waarin het misgaat. (EXIF bedoel ik in deze Diafragma, Sluitertijd en ISO) 

 

Om nauwkeurig te kunnen scherpstellen op een onderwerp, is er contrast nodig. Als het te donker is, dan is er te weinig contrast aanwezig en lukt het vaak niet meer om scherp te stellen.

Ook op effen delen, zoals een witte muur of een blauwe lucht, zal scherpstellen niet mogelijk zijn. Let hier dus goed op wanneer je gebruikt maakt van een enkel focuspunt! Naast problemen met helderheid en contrast zijn er nog een aantal andere situaties waardoor het autofocus systeem in de war kan raken:

  • Geen duidelijke scheiding tussen voor- en achtergrond
  • Gelijkmatige of herhaalde patronen, zoals een rooster of lamellen
  • Teveel details in het beeld, zoals een bloemenveld
  • etc..... 

Als dit de uitdaging niet is. Dan is eerste wat ik zelf probeer "fabriek reset van de camera" zodat alle instellingen gewist worden en camera weer terug is in de fabriek instellingen. Om zo uit te sluiten of het daarmee te maken kan hebben. Om van daaruit verder te kijken.... 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Hi Albert Jan,

 

Ik heb het nagevraagd bij onze experts. Zij sluiten zich aan bij het advies dat al in dit topic wordt gegeven, 

Het hoeft niet alleen maar zichtbare condens op de lens te zijn. Ook de spiegel van een SLR camera kan last krijgen van condens in vochtige omstandigheden met temperatuurswisselingen. Daardoor kan het zijn dat de Auto Focus op dat moment niet naar behoren werkt.

 

Met vriendelijke groet,

Bibi

 

 

profile.country.NL.title
AlbertJanKleinhof
Ontdekker

Dankjewel Instaphoto. Wij hebben weer een hoop geleerd van dit verhaal.

Groeten, Albert-Jan & Lammy