annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Geheugenkaart voor Sony A7 III

profile.country.NL.title
Daantje030
Ontdekker

Geheugenkaart voor Sony A7 III

Wie kan mij adviseren voor de aanschaf van de juiste geheugenkaart voor de Sony A7 III?

Ik werk nu nog met een ouder kaartje die veel te traag is, dus soms moet ik wachten totdat mijn camera klaar is met verwerken voordat ik verder kan. Ik fotografeer o.a. dressuursport.

Zit te kijken naar de Sandisk Extreme Pro van 64 GB met 300 mb/sec. 
Daarnaast lees ik ook over Lexar en uiteraard Sony zelf, maar die prijs ligt een stuk hoger.
Welke geheugenkaart raad jij aan?

14 ANTWOORDEN 14
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Daantje030 

 

Welkom op de community! Zelf heb ik al sinds intro van digitale camera's de beste ervaring met Sandisk, sterker nog ik gebruik ook externe SSD's van Sandisk voor back-ups. Wel eens een ander geprobeerd maar altijd terug naar SD, en (afkloppen) daarmee nog geen "vastlopers" gehad. Sinds jaar of vijf alleen nog de EP versies.

(geen aandelen of andere betrokkenheid maar is voor mij gewoon het beste product).

 

Let wel, qua snelheid, op de verschillen tussen slot 1 en 2 op de A7iii, slot 1 is de "snelste" en geschikt voor UHS-2, de ander is UHS-1 geschikt.

https://www.sony.nl/electronics/cameras-met-verwisselbare-lens/ilce-7m3-body-kit#product_details_def...

 

grt, Sigi

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

@Daantje030  Ik gebruik de lexar 300mb/sec in slot 1 (uhs-2) van mijn a7r3. De files van de r3 zijn veel groter dan van de a73. Maar ik moet nooit wachten omdat de buffer vol zit, ook niet als ik 10 frames /per sec schiet.  Dat gaat op de a73 zeker ook lukken. Persoonlijk denk ik dat als je een kaartje van een bekend merk koopt je gewoon goed zit. Lexar, Sandisk of Sony, het zal allemaal niet veel uitmaken. In slot 2 gebruik ik een gewoon kaartje, 80mb/sec, maar in de praktijk komt daar nooit wat op omdat ik slot 2 als "overloop" van slot 1 gebruik. 

profile.country.NL.title
Mark19420
Ontdekker

Ik ben bezig met dezelfde vraag. Weet nog niet het goede antwoord, maar kan wel zeggen dat wat hier genoemd wordt slechte antwoorden zijn. Bij alle suggesties, loopt je buffer vast, of benut je niet de mogelijkheden van de camera.  Het gaat om het UHS-II slot. Van belang voor het functioneren van de camera, is alleen schrijfsnelheid van de kaart van belang. Het is me alleen niet duidelijk welke schrijfsnelheid nodig is bij deze camera. De officiele schrijfsnelheid die de camera aan zou moeten kunnen is tot 312 mB/sec. Een SD kaart en een SD extreme, zijjn veel te kleine en langzame kaarten. Met name de goedkopere kaarten zeggen op de verpakking mooie waarden als 300 mb/s, maar als je gaat kijken is dat de leessnelheid en zit de schrijfsnelheid soms maar op een fractie ervan.

 

Een ongecomprimeerd raw bestand van de a7r3  is 68 MB. Laten we die heel ruim nemen. Wil je fotograferen met 10 fps, ongecomprimeerd, moet je dus 10*68mB/s kunnen wegschrijven, ofwel 680 MB/seconde. Dat kan zelfs de UHS-II slot niet aan. Dus zal deze de buffer(hoe groot?) volschrijvenen dan gaan haperen. Anders wordt het met gecomprimeerde opnamen. Maar ook om dan alles weg te kunnen schrijven heb je bijna de volledige snelheid van de slot nodig, maar is er geen enkele UHS-II kaart die dit onbeperkt aankan. Dat hoeft ook niet, maar het zou wel fijn zijn bijvoorbeeld 50 foto's te kunnen schieten. M.a.w. Er is geen oplossing om niet tegen de capaciteit van je buffer aan te lopen, tenzij je opslaat, niet in Raw, maar in JPEG. Zolang je de zaak redelijk wilt laten functioneren moet je de hoogste schrijfsnelheid hebben. Wat ik heb kunnen vinden is dat de Sony SF-G Tough serie UHS-II SDXC. met een schrijfsnelheid van 299 mB/s, deze past het best bij de snelheid van de camera. De daaropvolgende is de Lexar 2000X 64/128GB 300MB/s Professional U3 V90 UHS-II SDXC Memory Card met een schrijfsnelheid van 260 mb/s. Ik vermoed dat die twee in praktijk niet heel veel schelen, ook in prijs niet. Nogmaals: voor RAW fotografie is de juiste kaart, waarmee je onbeperkt kunt doorschieten er niet. De UHS-II norm is niet voldoende voor die snelheid. 

Wil je meer lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/SD-kaart

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Quote: "De daaropvolgende is de Lexar 2000X 64/128GB 300MB/s Professional U3 V90 UHS-II SDXC Memory Card met een schrijfsnelheid van 260 mb/s."   Dit is precies het kaartje wat ik aanraad. Wat is hier een slecht antwoord aan?   Met dit kaartje heb ik, met min of meer normaal gebruik, nog nooit de buffer volgehad.  Als je verwacht dat je een minuut lang 10 frames per seconde op kan vangen op je kaartje zit je er gewoon naast. Voor alle duidelijkheid, ik schiet gecomprimeerd raw met een a7r3. Als ik 50 fotos maak creeer ik 50*42= 2100mb Het kaartje kan in 5 seconden 5*260 =1300 aan. Wat tekort komt , 800 mb zit in de buffer. 3 seconden na mijn burst van 50 foto's is de buffer al weer leeg.  Wat is je probleem?  

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Mark19420 

 

Nogal stellig antwoord....vooral omdat de poster @Daantje030 een vraag heeft over een SD kaart voor een A7III en dus niet de R serie. Zelf fotografeer ik ook met de A7iii, in compressed raw en heb met mijn extreme pro kaart nog nooit vastlopers gehad.

 

mvg, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Ik vind het nog al kort door de bocht om mensen te verwijten slechte antwoorden te geven, terwijl we niet anders doen dan proberen elkaar te helpen en ervaringen uit te wisselen.  That's all. In mijn originele antwoord stel ik ook dat als het met een a7r3 lukt, het met een a73zeker geen probleem is. 

profile.country.NL.title
Mark19420
Ontdekker

Ok, sorry, maar je benaming was niet compleet, er zijn meer lexAR 300MBS  met schrijfsnelheden lager dan 100 mbps...

 

ik wou jullie niet beledigen alleen de discussie wat meer aanscherpen. voor de a7iii is het enige verschil de bestandsgrootte, ook daar heb je echt veel meer nodig dan een standaard sd

profile.country.NL.title
Mark19420
Ontdekker

Ik had met mijn a7II al 48 mb per raw foto!?

profile.country.NL.title
Mark19420
Ontdekker

Noem het dan bij naam! Voorkomt misverstanden