annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

gedetailleerde vragen over A74R

profile.country.NL.title
bartbakker
Ontdekker

gedetailleerde vragen over A74R

Ik ben benieuwd of iemand mij (en overige lezers misschien met dezelfde vragen) hier kan helpen.

- Waarom is de optie MF assist niet toe te voegen onder een van de instelbare knoppen (eigen knoppen)?

- Waarom is het zgn Focus-square niet uit te schakelen?  Zelfs in MF is deze nog zichtbaar. Wat heeft dat daar uberhaupt voor zin?  Vreemd, want kan me zo voorstellen dat meerdere fotografen niet steeds naar dat witte/rode vierkant willen kijken.

- Waarom knippert het beeld in de zoeker even kort voordat er automatisch gefocust wordt ?  Ook als diafragma op kleinste stand (kleinste f waarde) staat.

- Hoe is in te stellen dat de camera het diafragma (bij hogere F waarde dan volle opening) niet sluit maar gewoon open laat staan zodat niet steeds geopend hoeft te worden bij AF (In de camera is te zien dat het diafragma dicht zit en steeds open gaat bij focussen)? Bij een DSLR sluit het diafragma alleen zodra er een foto wordt gemaakt.

- Waarom is de stabilizer in een telelens, in dit geval 200-600, steeds hoorbaar, ook als er niet gefocust of gestabiliseerd hoeft te worden?

Verder:  Wat een top camera !!  🙂

 

 

 

11 ANTWOORDEN 11
profile.country.NL.title
Bibi_Sony
Community Team

Goedemorgen,

 

Goed om te horen dat je blij bent met de camera! Er zijn veel fotografie experts aanwezig op de community die je waarschijnlijk met deze vragen kunnen helpen. Mocht je er nog niet uitkomen, dan zal ik het uiteraard ook nog even voor je navragen.

 

Met vriendelijke groet,

Bibi

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@bartbakker 

 

Gefeliciteerd met je aanschaf! Inderdaad geweldige camera. Helaas kan ik je constateringen niet op korte termijn naspelen....geen A74R en geen 200-600 tot mijn beschikking....

 

wel;

  • stabilisatie van de 200-600 is niet nodig, de camera neemt dan de stabilisatie over (zie ook deze post )
  • begrijp niet helemaal je vraag t.a.v. het diafragma...wat bedoel je o.a. met "in de camera". 

Welgemeend advies; gezien het feit dat het een zeer nieuw model is en er hier op de community nog weinig ervaring mee is, ga er ook eens mee langs bij een Fotozaak/Sony dealer? 

 

@Bibi_Sony zou wel handig zijn om een exemplaar te hebben om dingen te testen, c.q.  na te spelen...😁😉

(geintje hoor)

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
bartbakker
Ontdekker

HAllo Bibi en Sigi,

 

Dank voor bericht. Mbt de stabilistatie, dat wist ik inderdaad niet.  Goede tip. Ik zal een dezer dagen eens testen. Want wat is de reden om slechts een deel van de lens OSS te gebruiken?  Waarom dan niet alleen de stabilisatie van de chip in de camera? Ik heb het artikeltje gelezen maar vind daar nog geen precieze reden.

Ik ben verder ook benieuwd naar de antwoorden op de andere vragen natuurlijk.  Ik hoop dat er iemand is die er meer van weet.

mbt vraag diafragma:  Als je in de lens kijkt , dus de camera op jezelf gericht, dan zie je  zodra je scherpstelt dmv autofocus dat het diafragma even opengaat en daarna weer dicht.  Had je dat gezien?  Mijn vraag is dus waarom het diafragma niet gewoon helemaal open blijft staan, of waarom er geen mogelijkheid is dat zo in te stellen.

 

vr.grt.

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Ik heb een a7r3, niet zo heel veel anders dan de a7r4 en ik zal daarom proberen je antwoorden te geven.

MF:  Switchen tussen mf en af kan je zeker onder een knop zetten. (ik gebruik daar c1 voor) Wil je focus assist, dan zet je dit in het menu aan en als je dan in MF zit en je gaat handmatig scherpstellen, schakelt de focus assist onmiddellijk in. De volgende 2 vragen zijn gewoon het karakter van de camera. Dit is iets wat Sony moet veranderen ( of niet als daar een goede reden voor is) .

Wat betreft het openen en sluiten van je diafragma tijdens focussen heeft te maken met het feit dat dit een systeem camera is. Het is om de sensor te beschermen tegen bepaalde lichtomstandigheden. (er is geen beschermende spiegel)

M.i  hoor je de stabilizer niet duidelijk te horen. Als het hinderlijk is ging ik er mee terug. Ik heb de GM100-400 en daar hoor je de stabilizer ook wel een heel klein beetje, maar dan moet het muisstil zijn en hele goede oren om dat waar te kunnen nemen. Overigens is het zo dat de stabilisatie van de lens samen werkt met de stabilisatie van de body. Zet je het op de lens uit, dan zet je het ook in de body uit. Bij lenzen met stabilisatie kan je de stabilisatie alleen uitzetten op de lens. Bij lenzen zonder stabilisatie moet je het uitzetten op de body. De stabilisatie gaat zijn werk pas doen als je focust, via backbutton of sluiterknop half indrukken. Zelfs als je in manual focus bent doet de stabilisatie het pas als je de backbutton knop indrukt of de sluiterknop half. 

Verder heb je helemaal gelijk, het is gewoon de beste camera van dit moment, maar nog steeds onder ontwikkeling. Tussen de eerste a7r en die van nu, de a7r4, is een wereld van verschil. 

 

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

@Sigiphoto :  Als je de stabilisatie op de lens uitzet, zet je het ook in de body uit. Je hebt dus wel degelijk de stabilisatie van de 200-600 nodig om stabilisatie te hebben. Je zal vast ook wel een lens hebben met stabilisatie, dan kan je het gewoon zien. De lens heeft inderdaad 2 assen en de body 3, (als het op de lens aanstaat) maar zet je de lens uit, krijg je niet de 5 assen van de body, maar krijg je niets, dan is de stabilisatie helemaal uit. 

profile.country.NL.title
bartbakker
Ontdekker

Dank voor de uitgebreide uitleg.  Ik ben alweer een stapje verder toch.

Het switchen tussen de verschillende standen zoals AF en MF weet ik en werkt ook erg fijn.  Maar het gaat mij dus alleen om de MF assist functie die ik graag onder een knop zou willen plaatsen.  Ik zou nl graag soms even niet automatisch inzoomen.  Dat is handig als je wild spot. En soms is gewoon op het oog scherp stellen heel goed mogelijk, en zeker op dit schermpje op lage resolutie.  Ik ben dus ook nog steeds benieuwd waarom het scherpstel vierkant in het beeld moet blijven.  Kan me zomaar voorstellen dat Sony dat met een nieuwe update aanpast. 🙂

Duidelijk ook van diafragma.  Als dat inderdaad de reden is, dan moet ook geadviseerd worden welke bepaalde lichtomstandigheden dat dan zijn lijkt mij , aangezien er natuurlijk altijd een opening over blijft. Weet je zeker dat dat de reden is?  Ik dacht meer aan het zichtbaar maken in de zoeker van de scherptediepte.  Nadeel is lijkt mij, dat een diafragma zo sneller slijt. Focussen gaat wel 1000 keer vaker dan het maken van een foto (waarbij normaliter alleen het diafragma sluit). Ook gebruikt dat stroom etc.

Ik begrijp nu ook nog steeds niet waarom er een deel van OSS in de lens gebruikt wordt, als het dat niet doet bij lenzen die niet gestabiliseerd zijn.  Want waarom zou het systeem dat doen, als het zonder OSS in de lens net zo goed werken kan.

Oftewel, ik hoor nog graag wat meer info als dat beschikbaar is.

Dank tot zover.

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

De mf assist is inderdaad niet onder een knop te zetten, en ook niet in het Fn menu. Het beste wat je kan doen is het onder "mijn menu" te plaatsen. Dan vind je het in ieder geval snel. 

Over het gedrag van het diafragma is al veel gezegd en geschreven. De hoofd reden, wat ik ervan gelezen heb, is toch bescherming van de sensor tegen langdurige lichtinval. Direct zonlicht kan de sensor zelfs beschadigen. Dat gezegd hebbende, je kan ook volledig handmatige lenzen gebruiken en dus het diafragma altijd volledig open laten staan. Het elektronisch diafragma gedraagt zich ook anders als je kiest voor LiveView-weergave aan of uit. Slijtage door overvloedig gebruik van het diafragma zal wel mee vallen, daar maak ik me in ieder geval geen zorgen om. 

Waarom de stabilisatie is zo als het is? Het zal wel efficiënter zijn op deze manier.  Vooral de wat langere lenzen hebben bovendien een mogelijkheid om de horizontale compensatie uit te zetten voor als je wil "pannen"  Bovendien, hoe langer de lens, hoe meer de sensor zou moeten bewegen om trillingen te compenseren. Misschien dat het daarom wel gedeeltelijk in de lens zit. Of misschien is het gewoon een karaktertrekje van Sony. Only Sony can tell. 😉 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Even als aanvulling van wat er verder al genoemd is: Je kunt de Focus Magnifier wel onder een knop zetten. Dan kun je ook inzoomen op een gedeelte van het beeld en daar scherpstellen. Dit werkt niet in AF-C.

 

Succes!

 

Antonette

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Focus magnifier kan je inderdaad wel onder een knop zetten, maar MF assist (en dat was de vraag) niet. Het doet ongeveer hetzelfde, maar net wat anders, het start pas als je aan de focus ring draait als je in MF zit.

Voor het probleem zoals in de vraag is wel een andere manier om dat op te lossen:  Je kan een Recall Custom hold aanmaken waar je DMF en MF assist onder een knop zet. Mark Galer geeft uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=Suc21klIPTM&feature=youtu.be 

Dit werkt best goed. 

In this Tutorial Mark shows how he uses DMF or Direct Manual Focus Mode to achieve critical sharp focus when using wide apertures with subjects that are close to the lens. Mark also shows how he can override his current Focus settings with a single press of a custom key to use DMF in conjunction ...