annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

FE 200-600MM F/5.6-6.3 G OSS stabilisatie

profile.country.NL.title
HermanTroost
Ontdekker

FE 200-600MM F/5.6-6.3 G OSS stabilisatie

Goedemorgen,

sinds kort in het bezit van de A7 II en o.a. de 200-600 OSS. Geweldige combinatie, echter de stabilisatie kom ik niet helemaal uit, met name de standen mode 1,2 en 3. De handleiding is hier irritant onduidelijk over.

Wanneer gebruiken jullie welke stand? 

Vanaf statief is duidelijk, dan zet je hem uit. Maar bv vanaf de schuimrol op je portierraam van de auto? en als je hem  dat geval ook nog eens in de hand neemt?

Graag tips,

Groet

Herman

9 ANTWOORDEN 9
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@HermanTroost 

 

Heb je deze post gelezen https://community.sony.nl geeft meer info over hoe de stabilisatie werkt.

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
HermanTroost
Ontdekker

Dank je wel, begrijp dat jij de OSS in de lens helemaal niet gebruikt. Volgens de info moet dat ook kunnen.

Niet dat ik je antwoord in twijfel trek, toch ben ik nog benieuwd naar méér ervaringen.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@HermanTroost 

 

ter verduidelijking; ik maak vrijwel geen gebruik van OSS omdat op de meeste lenzen ik die keus niet heb, en dus doet het IBIS van de camera gewoon over 5 assen zijn werk.

Mijn enige lens met OSS is de 70-200, als ik het daar aan laat staan, herkend de camera dit en gaat vervolgens samenwerken met het OSS van de lens. Dus ook dan houd je stabilisatie over 5 assen. Mooie oplossing van Sony!

 

Edit; van Ken Rockwell's site:

Optical Steady Shot (Image Stabilizer) Switches
ON / OFF
Leave it ON unless you're on a very sturdy tripod, or if you're making exposures longer than a second on any kind of tripod.
 
Mode 1 / 2 / 3
Mode 1: Normal.
Mode 2: Panning. 
Mode 3: Random motion. Use this for sports. 

kenrockwell.com/sony/lenses/200-600mm 

(even door de reclame lezen en Ken's typische stijl voor lief nemen 😉)

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
LeoSoeters
Lid

Ik gebruik een A7R3 en de 200-600 op een statief.

via google, kan ik geen antwoord vinden of de stabilisatie automatisch wordt herkend.

voor de zekerheid zet ik de stabilisatie uit.

wie o wie weet of de camera de lens herkent?

groeten

Leo

 

 

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo Leo,

 

ik denk dat je met deze combi mag aannemen dat de camera dit objectief herkent.

Wellicht kun je in het cameramenu ontdekken of de softwareversie van het objectief wordt weergegeven, het lijkt mij een goede indicator daarvoor.

 

Anderzijds, op statief zou ik de OSS niet gebruiken en de OSS gewoon uitzetten.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
LeoSoeters
Lid

Kan helaas in het menu niet de software gegevens inden van de lens.

in ieder geval bedankt voor je antwoord

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@LeoSoeters 

 

De A7R3 zal de 200-600 herkennen. Bij gebruik van statief is het advies altijd de stabilisatie uit te zetten.

 

Mooie combi overigens👍

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
BobBaeyensPhotography
Lid

De camera zal idd de lens automatisch herkennen en de stabilisatie van de lens zal samenwerken met de stabilisatie van de sensor als jouw cameramodel de sensor stabilisatie heeft.

 

Dus laat de stabilisatie op je lens altijd aanstaan met als enige uitzondering wanneer je een statief gebruikt.

De 100-400GM herkent zelfs een statiefkoppeling en zal zelf de stabilisatie uitschakelen.

 

Wat betreft de standen (indien van toepassing):

  • Mode 1: Normaal, deze gebruik je dus altijd standaard.
  • Mode 2: Panning (beweging en snelheid in je onderwerp brengen door mee te bewegen). de lens zal enkel verticale bewegingen eruit filteren, omdat je meestal horizontaal meebeweegt.
  • Mode 3: Wanneer je op een onstabiele ondergrond staat, zoals op een boot.

Sony Imaging Ambassadeur
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

De software versie van je lens vind je op de laatste pagina (7) van het gereedschapskoffertje in het menu. Onder "versie" staat de versie van de camera software en daaronder de software versie van je lens.  Uiteraard herkent de camera de lens. De info over de lens zit in de exif. Als je een foto opent in b.v. lightroom zie je welke lens er op je camera zit en op hoeveel mm hij ingesteld is.  Met deze lens kan je de stabilisatie niet met de body uitzetten, alleen maar op de lens zelf. Als je de stabilisatie op de lens uitzet, staat de 5 assige stabilisatie van de body ook uit. 

Overigens gaat volgens mij de stabilisatie niet automatisch uit als je camera op statief staat. Ik gebruik de fe100-400 GM en het maakt geen verschil met of zonder statief. Je moet het echt zelf uitzetten, op de lens.  Staat de camera op BULB dan staat ook de stabilisatie uit. Met alle lenzen. Met een lens zonder ingebouwde stabilisatie gaat ook de stabilisatie in de body uit als de sluitertijd op BULB staat.