Deel jouw ervaring!
Scherpstelling. Automaat of Handmatig.
Als je bijv. werkt met een 16-35 mm. lens zul je zien, dat je vrijwel geen enkele foto schiet,
die niet van 't begin tot 't eind scherp is. De DOF is vrijwel altijd goed.
DOF is in 't Nederlands: Scherptediepte of dieptescherpte. Beide woorden worden gebruikt.
In sommige gevallen zou je het zelfs wat minder willen, voor een mooi bokeh.
Dat werkt alleen "heel dichtbij".
Maar anders wordt het, als je bijv. met een 70-200 mm., aan de slag gaat.
Om te beginnen is 't verschil in DOF tussen 70 en 200 mm. al behoorlijk.
Om 't goed duidelijk te maken, gaan we uit van een instelling op 200 mm.
(Hoe meer tele, hoe groter het verschil)
Waar moet je aan denken, als je een foto behoorlijke scherptediepte wilt meegeven.
Er zijn 2 mogelijkheden. Je kunt naar handmatige scherpte gaan.
Dan heb je 't helemaal in eigen hand. Dat vind ik zelf 't makkelijkste
Maar je kunt ook in automatische scherpstelling blijven, en dan een trucje toepassen.
*
Stel je staat op de heide, hebt de lens op 200 mm. uitgedraaid.
Op de voorgrond is niet barre veel interessants te zien, maar verderop staan wat mooie bomen. Zeg maar op 30 meter. Die wil je scherp. Maar ook de achtergrond is mooi.
Die wil je ook zo scherp mogelijk.
Derhalve even de DOF tabel bijgevoegd met verschillende afstandinstellingen,
maar ook verschillende diafragma 's. (Uitgaande van een opname met een 200 mm. lens)
Iedere fotograaf weet, dat als je met open lens fotografeert, je DOF zeer beperkt is.
Hoe kleiner de lensopening (hoe hoger het getal) hoe meer dieptescherpte.
Als je met automaat werkt, en je, je scherpstelgebied, op "midden" instelt (de smalste)
en je scherpstelt, op exact de stam van die 1e boom, wordt die uiteraard scherp.
Stel je hebt alle geluk van de wereld en kunt met f. 22 werken, desnoods met iets meer ISO,
dan laat de tabel zien, dat je foto scherp wordt van 20-60 m. (Omdat de boom exact op 30 m staat)
Maar op 100 m. is er nog van alles te zien, wat ook mooi is.
Wat kun je er aan doen, om dat ook scherp te krijgen.
Op je tabel zie je, dat als je scherp stelt, op een object (als dat er staat) op exact 75 m,
alles scherp wordt, van 33 meter tot oneindig.
Je drukt dan de ontspanknop half in, stelt scherp op die 2e boom, op 75 m, houdt de ontspanknop ingedrukt, gaat terug naar 't onderwerp, en drukt dan af.
Dit is natuurlijk zo theoretisch als wat. 't Vervelende is dat die boom er ook niet staat.
Wat moet je dan ......
Dan ga je naar manueel focus. (kun je bijv. instellen met je AF/MF handeltje - omhoog)
drukt dan op de middenknop van dat handeltje. Maar kunt het ook onder een persoonlijke knop zetten.
Je ziet dan AF verdwijnen en overgaan op MF.
Je pakt je voorste draairing van de lens, waarmee je scherp stelt, en draait die, heel langzaam.
Op je zoeker en/of beeldscherm komt onderin een getal te staan.
In ons voorbeeld, moet dat getal naar 75 m. Je blijft in manuel focus, en drukt af.
De foto wordt dan scherp, vanaf de 1e boom, t/m oneindig.
Had je dat niet gedaan, is die foto zeker niet mislukt.
Is de foto alleen scherp, zoals reeds gezegd van 20 - 60 m.
*
Probeer 't maar eens. 't Lijkt misschien lastig.
Maar dat was de 1e keer fietsen ook!
'k Zal nog even een foto bijvoegen van wat je ziet, als je op manuel focus gaat werken.
Let op heel langzaam aan de scherptering draaien. Maar je kunt heen en terug draaien.
En zal ook nog even een foto meesturen van de DOF bij een lens van 16mm.
Een werel van verschil.
Werk zelf vrijwel altijd, als 't maar half kan, met f. 8 of 11, vanwege de door jouw aangegeven reden.
Wist niet dat bij f. 22 de zaak zo uit de hand kon lopen. Blijf ook liever iets weg, bij een volledig open lens.
Behalve op zeer korte afstand om bokeh te creeren.
Heb een Samyang voor 't filmen, die f. 1.4 heeft, maar gebruik hem dan 't liefst vanaf f.2 of 2.8.
Bedankt voor deze info.
Duidelijke uitleg van de hyperfocale afstand.
Ik neem aan, dat dezelfde waarde's gelden voor de Sony Alpha 7 iii
lia
yep, voor alle full frames.
Bij APS-c echter niet, dacht ik ergens gelezen te hebben. Maar vraag me even niet meer waar ik dat zag.