annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Deel je A6300 instellingen!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Deel je A6300 instellingen!

De A6300 zie je nu steeds vaker opduiken...tijd om met elkaar instellingen te delen!

 

Mijn instellingen zien er zo uit:

Fn1.jpg

Fn2.jpg

 

Voor het Custom menu. Let vooral op de "center"-knop! Als je deze op standaard zet, kan je handige dingen mee doen: als je bijvoorbeel graag in wide-AF fotografeert, dan zal je vaak merken dat de camera niet altijd scherpstelt op het onderwerp dat je wilt. Omwille van deze reden fotograferen (te)veel mensen met enkel het centrum-scherpstelpunt. Door de centerknop te wijzigen in standaard, kan je ervoor zorgen dat wanneer je breedveld AF-gebruikt, je door het indrukken (en ingedrukt houden) van deze middelste knop de autofocus forceert om AF-S en centrumpunt te gebruiken. Dit is handig om snel even de camera te dwingen te doen wat je wil.

Een extra handigheid van de A6300 tov eender welke andere Sony E-mount camera is het veranderen van een lokaal AF-punt. Je hoeft niet langer telkens de centrumknop in te drukken als je je AF-punt wil verplaatsen. Zolang je niet drukt op de centrumknop, dan kan je ten alle tijde het AF-punt verplaatsen. Super handig! 

C1.jpg

C2.jpg

 

 

Ook heel handig is om het duimwieltje bovenaan (naast PASM) om te zetten in een belichtingscompensatieknop, net zoals op de A7 en RX-reeks. Normaal wordt deze knop voorbehouden voor (bijvoorbeeld) het diafragma als je in A werkt, maar dat doen het lagere duimwieltje ook. Ik wijs deze draaiknop liever toe voor de belichting, dat gaat veel sneller en dan kan ik de pijltjestoets naar beneden vrijmaken om een andere favoriete functie aan toe te wijzen.

 

EV comp.jpg

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
15 ANTWOORDEN 15
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wow zalig overzicht!

 

Iedereen zal inderdaad zijn eigen instellingen hebben, sommige zaken zoals centerknop op "standaard" heeft verborgen voordelen :wink: Maar dat heb ik ondertussen al gedeeld :wink:

 

Dat was een functie al sinds de digitale Minolta DSLR's, overgenomen door Sony en een tijdje afwezig geweest (o.a. de A550 modellen). Maar ik gebruik het heel veel! En ik mis dat ENORM op de RX-reeks!

 

De manier om van scherpstelpunt te veranderen wil ik zoals nu is op de A6300 (En RX10 III). Een firmware-update is waarop ik al enorm heb gepusht bij Sony voor de A7RII! Maar ik heb weinig hoop om dat te zien gebeuren...maar je weet nooit! :zipper_mouth:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@ Portmixus.

 

Zit zelf nog en beetje te klooien, wat ik moet doen, met AF/ML handle omhoog,

terwijl je de knop indrukt.

Bij de 7R mk2, heb ik gekozen voor AF/MF-reg. vergr.

 

Bij de A6300, twijfel ik bij deze keuze.

 

Wat zou jij bij de A6300 doen. Had hem eerst, net als jij, op AF - On.

 

Wat is wijsheid.

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Nog even weer uit het grijze verleden de instellingen, zoals destijds besproken met Portmixus.

 

Die heb ik ook vrijwel allemaal ongewijzigd overgenomen op de A-6500.

 

Vooral de instellingen in deze volgorde die je oproept met de functieknop, vind ik erg plezierig.

Heb je in 1x direct een overzicht op je instellingen.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

IMG_20170525_082105.jpg

Deze heb ik staan vanwege de volgende redenen:

Focus area omdat ik dat ontzettend vaak gebruik. Soms wil de camera op iets anders scherp stellen dat ik dat wil. 

Focus magnifier omdat ik de Samyang 12 mm (niet autofocus) heb en ik zeker wil zijn dat het onderwerp dat ik scherp wil hebben, ook echt scherp is. Ik vind peaking niet altijd betrouwbaar.

 

IMG_20170525_082111.jpg

Voor portretten vind ik eye-af briljant.

En de AF/MF heb ik toggle gemaakt. Ik stel vaak handmatig scherp en dan wil ik die knop niet ingedrukt houden.

Soms irritant want dan heb ik ongemerkt dat knopje ingedrukt en dan wil mijn camera niet scherpstellen.

IMG_20170525_082123.jpg

Ik verzet het diafragma het meest vandaar dat ik dit op het voor wiel heb gezet.

 

IMG_20170525_082144.jpg

Deze instellingen gebruik ik het meest. Iso auto min ss vind ik soms echt ontzettend handig. 

Creative Style gebruik ik minder vaak.White balance vrij vaak.

Het minst vaak gebruik ik vreemd genoeg metering mode. De camera lijkt de belichting doorgaans goed te doen. Soms echter, dien ik dat toch te gebruiken.

Zebra gebruikte ik eerst alleen voor video maar ik vind het toch ook wel handig voor foto's. Het beeld wordt wel vrij druk. Zeker als ik peaking ook aan heb.

 

IMG_20170525_082151.jpg

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Heel bewust gekozen. Dan doe je 't goed.

 

Ik ben er van overtuigd, dat heel veel mensen de zaak op "fabrieksinstellingen" laten staan.

 

Nu kun je via Fn, supersnel datgene wijzigen wat je wil.

 

Ook "metering", verander ik nauwelijks.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Metering gebruikte ik 5-8 jaar geleden echt continu als ik mensen op de foto wilde zetten.

Met face detection wordt de belichting al vanzelf goed gezet. Een tijd geleden wilde ik een foto maken met een d-slr en ik kreeg dat gezicht niet goed scherp. Was compleet vergeten dat dit bij veel camera's niet bepaald vanzelf gaat.

Bizar hoe snel je dat soort dingen vergeet.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3