annuleren
Resultaten voorย 
Zoek in plaats daarvan naarย 
Bedoelde u:ย 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

beetje dagdromen..๐Ÿ˜‰

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

beetje dagdromen..๐Ÿ˜‰

Ach ja, zo met dat thuis werken (in de covid19 tijd) en uitzicht op de buurt vanuit de nieuw ingerichte werkkamer heb je wel eens wat extra tijd om na te denken over camera keuzes en (technische) mogelijkheden....

 

Wat als Sony Camera ontwikkelaars eens wat meer zouden kijken naar andere industrieรซn en de hedendaagse consumenteisen die vaker individueler van aard zijn. Vooral de auto industrie is hier al jaren geleden op ingestapt om maar zoveel mogelijk consumenten zoveel mogelijk individuele keuzes te laten maken. In de industrie wordt dit in het algemeen "make to order" en configuratie management genoemd.

 

Zelf ben ik zeer tevreden gebruiker van een Sony A7iii. Toch denk ik ook wel eens aan een hogere resolutie camera, bijvoorbeeld een R3, maar dan wel zonder de voordelen van een 24 MP sensor te verliezen. Volgens mij zou een 36MP sensor dit kunnen oplossen, maar ik moet vanwege de aangeboden modellen kiezen tussen 12, 24, 42, 60 etc. MP's binnen de A7/A9 series. (de One laat ik even buiten beschouwing).

 

Stel je nu eens voor dat ik bij het bestellen van bijvoorbeeld een A7 serie camera een optiemenu zou hebben waarmee ik delen van de technische specs zelf zou kunnen bepalen. Net zoals wanneer ik een auto bestel. Dat zou geweldig zijn toch?  Gezien de overeenkomsten in de body afmetingen zou het moeten kunnen lijkt me, en Sony zal toch wel een productie systeem (ERP) hebben die dit aan kan? Ik weet uit ervaring dat het niet zo simpel is als het lijkt, maar elke hightech industrie heeft die stap (gedwongen) al gemaakt...behalve de camera producenten kennelijk! 

Sony zou hiermee volgens mij weer een Giant Leap ๐Ÿ‘ kunnen zetten t.o.v. hun concurrenten die voorlopig zich nog moeten richten op de voor hun relatief nieuwe wereld van (prof) systeem camera's!

 

Reacties (ook van @Sony) worden enthousiast ontvangen ๐Ÿ˜‰

 

Mvg, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Is de software ook 1 op 1 over te zetten?

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Leuke dagdroom,

 

wat ik me dan momenteel afvraag is in hoeverre de verschillen, buiten het aantal pixels (12 t/m 61 Mpixel in de A7-serie), zo'n stap rechtvaardigen.

Als ik mijn A7iii en mijn A7Rii naast elkaar zet via een vergelijking in DPReview, dan zie ik geen heel grote verschillen.

Bij auto's praat je naast de motor (cf de sensor) ook over luxeniveau, diverse accessoires (waarbij opvalt dat niemand richtingaanwijzers bijbestelt), kleur, etc.

 

Leuk gedachtenexperiment.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Strampke
Expert

De dagdromen van @Sigiphoto zetten mij er toe ook mijn dagdroom onder woorden te brengen.

 

Sony slaat de files op in het format DSC00001 tm DSC 09999, uiteraard met time stamp aan de file waaraan je naast de EXIF informatie kunt zien wanneer het plaatje geschoten is.

Canon doet er nog een schepje bovenop door elke maand opnieuw een subdirectory aan te maken waardoor je kunt zien wanneer de foto geschoten is.

 

Wat volgt is het overbrengen van de bestanden op de harde schijf.

Na verloop van tijd verzamelen zich bestanden met dezelfde naam en voilรก je kunt met gemak bestanden overschrijven.

De enige vrijheid die de camera je geeft is deze: You can specify the first three characters of the file name for images you shoot.

 

In mijn dagdroom bestaat de bestandsnaam uit de volgende tekens: YYYMMDDHHMMSSmm-DSC0xxxx

Immers, ik sla mijn bestanden graag op door ieder bestand een unieke naam te geven die zorgdraagt voor het mooi op volgorde opslaan van de bestanden en gelijk enig inzicht biedt in het moment van schieten zonder de EXIF gegevens te moeten raadplegen.

Wat zou er mooier zijn dan dat de camera dit voor mij regelt.

 

Tot zover mijn dagdroom.

 

PS

Voor het toewijzen van een bestandsnaam na het opslaan op de harde schijf gebruik ik Bulk Rename Utility

 

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Ik voeg in BRU zelfs type camera toe.

 

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Ha, tijdje niet aanwezig geweest op de Community...vele bezigheden!

waaronder fotografie opleiding (portfolio voor laatste review is een tijd vretende, spannende bezigheid) en verschillende workshops.

Onderwijl de introductie film gezien van de Sony A7IV ennuh...komt aardig in de buurt van mijn dagdromen ๐Ÿ˜Ž

 

https://www.youtube.com/watch?v=zerSHqKWhYQ

 

tevens even een beeldje van high key natuurfotografie op donkere regendag met windkracht 6/7 en 5 graden gevoelstemperatuur in Zeeland, brrr! Uitdaging om LST opname te maken terwijl je statief zo'n beetje wegwaait ๐Ÿ˜‚

(even los van zand, wind, regen etc.) De moed erin houden is KEY!

2021NHK04.jpg

grt Sigi

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

Ik vind het wel een goed idee om je nieuwe camera een beetje zelf in te kunnen richten. Een keuze met  of zonder film mogelijkheden b.v.  Ik film nooit maar betaal daar wel voor.