annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

a7siii foto's zijn te donker na importeren lightroom

Carlo1998
Nieuw

a7siii foto's zijn te donker na importeren lightroom

Hallo iedereen,
 
Aangezien een grote groep hier werkt met de a7siii, zet ik mijn vraag hier neer.
Als ik met mijn a7siii RAW foto's schiet, zijn ze super donker als ik ze in lightroom zet. Zo donker dat ik sommige sliders soms helemaal naar rechts moet schuiven totdat ze niet verder kunnen. De JPG foto's daarentegen zijn wel gewoon normaal belicht (zoals het er ook uit zag toen ik de foto maakte).
Dit probleem heb ik met de a7iii nooit gehad. D range optimizer staat uit en als ik de camera naar fabrieksinstellingen zet, blijf ik het probleem behouden.
Het ligt ook niet aan mijn lightroom, want op de laptop van mijn maat en mijn telefoon (lightroom) zien we hetzelfde probleem.
Ik heb 2 de exact zelfde foto's toegevoegd zodat je het kan zien. 1 in RAW en 1 in JPG.
Ik ben benieuwd of iemand weet of dit te fixen is!
 
Let me know.
 
JPGJPGRAWRAW
2 ANTWOORDEN 2
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

De JPEG wordt direct in jouw camera verwerkt met de witbalans, presets, en andere instellingen. Jouw camera converteert de boel naar JPEG op een andere manier dan bijv. Lightroom zou doen. Lightroom heeft een andere engine aan boord om de informatie uit raw te verwerken. De meeste raw converters op de PC/Mac passen een minder sterke s-curve (contrastcurve) toe dan de JPEG-converters aan boord van camera's. Een simpele preset maken met een s-curve is vaak al voldoende om ongeveer hetzelfde effect te krijgen als de JPEG's uit je camera.

Als je met raw wilt blijven werken en dezelfde output wilt hebben als met JPEG, dan moet je de raw-converter van de fabrikant gebruiken. Deze heeft dezelfde algoritmes aan boord als op je camera en leest ook presets en andere dingen uit.

 

Je camera is niet stuk 😉 Fotografeer je in JPEG en RAW dan is het vrij normaal dat je verschillen zitten tussen de foto's. De camera maakt standaard de foto in RAW en bewerkt deze gelijk daarna met ingestelde profiel naar JPEG. En gooit dan rest van de data weg. RAW is het bestandsformaat dat alle data nog bevat en meeste ruimte geeft om te bewerken. 


RAW: onbewerkt bestand met alle informatie nog aanwezig. (
fotorolletje/negatief)

JPEG: bewerkt bestand (ontwikkelde foto)

Advies lees je in op verschillen tussen JPEG en RAW ...

 

TIP: 

Zoek eens op Exposure to the Right. (Belichten op rechts). Wellicht helpt je dit ook om de foto's beter te belichten

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ik zou als extra advies nog willen meegeven om eens alleen in RAW te fotograferen en Capture One te proberen in plaats van Lightroom.

Als je toch van plan bent om je foto's te bewerken of in elk geval allemaal in een bewerkingsprogramma te zetten en van daaruit te exporteren heeft een JPG weinig toegevoegde waarde naar mijn mening. 

Succes!

Antonette