annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A7RII tips: Instellen van beeldstabilisatie

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Sony A7RII tips: Instellen van beeldstabilisatie

Een van mijn allerfavorietste functies van Sony-camera's is de ingebouwde "SteadyShot". Je kan hiermee foto's nemen bij minder licht zonder dat je snel naar een statief moet grijpen.

 

Zowel de A7II als de A7RII hebben een ingebouwde beeldstabilisatiesysteem (in body image stabilisation oftewel IBIS vanaf nu) dat de sensor beweegt om trillingen van de fotograaf te compenseren zodat je scherpere foto's neemt. Er zijn op internet oeverloze discussies over welk systeem het beste werkt: een gestabiliseerde lens of een gestabiliseerde sensor?

 

Beide worden soms "optische" stabilisatie genoemd (hoewel in-lens stabilisatie oorspronkelijk deze titel kreeg) maar je hebt ook elektronische stabilisatie. Elektronische stabilisatie is een verzamelnaam voor allerhande systemen dat kunstmatig vibraties verminderen: de bekendste is wellicht elektronische stabilisatie die niet veel anders doet dan de ISO verhogen met het bijhorende verlies van beeldkwaliteit. Elektronische stabilisatie bestaat (en is populair) bij video: van elke "frame" wordt via software een uitsnede gemaakt en worden alle uitgesneden beelden op elkaar geplaatst. Bijvoorbeeld je fotografeert een stilstaande auto gedurende 1 seconde. Een camera neemt (minstens) 24 beelden per seconde en als je een beetje trilt, zal elk beeld van die 24 beelden de auto op een lichtjes andere positie weergeven. De ene keer wat hoger, de andere keer wat lager. Door de auto van elk beeld op elkaar te plaatsen en zo een gemeenschappelijke uitsnede te maken, krijg je een stabiel beeld waarop de auto in elke frame op dezelfde plaats verschijnt.

 

Canon en Nikon zijn de grote voortrekkers van optische stabilisatie. Sony heeft voor hun A-mount camera's alleen sensorstabilisatie, tenminste als je merkeigen bleef. 

Met E-mount (zoals de geprezen A6000 of A7-reeks) doet Sony eigenlijk iets gek: ze hebben zowel stabilisatie in de lens maar ook sensorstabilisatie! Eigenlijk een droom voor elke fotograaf! En het knapste stukje is dat de ingenieurs van Sony beide systemen laten samenwerken (i.p.v. dat je een van beide systemen moet uitschakelen).

 

Nog mooier is dat met de komst van de A7II en A7RII lenzen van andere merken die nooit eerder gestabiliseerd waren, ook gestabiliseerd kunnen worden! Stel je voor: je hebt een 10 000 euro (ik overdrijf nauwelijks...) Leica lens liggen zonder optische beeldstabilisatie en die plots op een Sony A7II of A7RII stabilisatie zomaar meekrijgt? Ook Canon (en andere merken) heeft enkele mooie lenzen in zijn arsenaal, maar meestal zijn lichtsterke lenzen moeilijker te maken met beeldstabilisatie. Wie had ooit gedacht dat ook deze lenzen nu konden profiteren van sensorstabilisatie en hun nut nog breder is geworden? Daarom ben ik wild van sensorstabilisatie :laughing: Het is eigenlijk nooit een nadeel, en vergroot het nut van je lenzen alleen maar, naar mijn mening toch :wink:

 

Nu het praktische gedeelte: waarop kan je best letten als je maximaal wil profiteren van sensorstabilisatie met NIET-eigen E-mount lenzen?

 

Wanneer de camera de lens niet herkent omdat de lens geen elektronische communicatie heeft met de camera (b.v. leica, zeiss, etc...) dan moet je er wel best op letten dat je de camera vertelt (niet letterlijk natuurlijk...) welke brandpuntsafstand de lens die op de camera zit, heeft. Zo kan de camera de juiste hoeveelheid uitwijking van de sensor bepalen om je stabilisatie aan de brandpuntsafstand aan te passen.

 

-Druk op menu - 2e tabblad (tandwieltje) - 7e submenu - Function menu settings.

 

Hieronder volgt een screenshot van de items voor beeldstabilisatie die je best instelt. Let erop dat je in dat geval 3 items moet activeren: SteadyShot, SteadyShot adjustment en SteadyShot focal lenght.

Function menu.JPG

 Je kan deze 3 bovenste items instellen op eender welke functie-plaats dat je zelf verkiest. Ik hou ze graag bij elkaar.

 

Wanneer je een FE-lens gebruikt (dus mét communicatie) dan zal de camera de lens (en zijn brandpuntsafstand) herkennen en zie je het volgende:

Steady shot auto.JPG

 

Het linkse symbool duidt aan dat de SteadyShot ingeschakeld is. Het middelste (hier in oranje) symbooltje van de 3 is actief en staat op ADJ auto. Dit betekent dat de camera de lens heeft herkend. Je kan dit veranderen naar manueel, maar ik zie geen enkele goede reden waarom je dat zou doen :tongue:

 

 

Als je een lens gebruikt zonder communicatie, dan zal je menu er zo uitzien:

 

Steady shot manual greyed out.JPG

Links zie je dat beeldstabilisatie aan staat, het oranje symbool in dit geval toont nu "ADJ manual". M.a.w. je zal handmatig de brandpuntsafstand van je lens moeten ingeven. Dat doe je in het vakje rechts hiervan (waar in dit geval 55mm staat).

 

Verander dit item naargelang de lens voor optimale beeldstabilisatie als de lens niet herkend wordt!

Steady shot FL adjust.JPG

 

 

Wanneer zet ik beeldstabilisatie best uit?

Je moet beeldstabilisatie bekijken als een doelman die een bal probeert te stoppen tijdens een penalty. De doelman anticipeert op beweging en gaat al beetje staan trappelen om snel te reageren. Dat doet (of moet ik nu zeggen, deed?) de sensor eigenlijk ook. M.a.w. als je de camera op statief zet, is er (in principe) GEEN beweging. De sensor hoeft dan ook helemaal niet te bewegen. Zet in dergelijke gevallen de beeldstabilisatie gewoon uit.

Er zijn systemen die automatisch detecteren als je 100% stabiel bent en het beeldstabilisatiesysteem uitschakelen, maar voor zover ik weet is dat niet het geval bij Sony en ga ik niet verder op in. Wel moet ik toegeven dat ik ook al meermaals vergeten ben de stabilisatie uit te schakelen (bij A-mount camera's weliswaar) en dat je eigenlijk geen nadelig effect ziet. Wel hoor je de stabilisatie werken (lees: slijten?). Trouwens, de stabilisatie hoor je niet bij de A7II of A7RII tenzij je je oor tegen de camera legt! 

 

Is er iets dat jullie graag zouden weten over de A7RII? Laat het mij weten! Dan schrijf ik mijn volgende stukje misschien daarover :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Tags (1)
5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Prima stuk portmixus! 

 

Het verschilt trouwens best wel erg hoe extreem sommige mensen gebruik van Steadyshot kunnen maken. Zo schiet ik weinig scherpe beelden op 1/15 a 1/20 (sluitertijd) maar helpt het mij zeker. Ik ken ook mensen die gewoon bijna alles scherp schieten op 1/8 met steadyshot aan, en zelfs sluitertijden van een halve seconde! Blijkbaar een bepaalde techniek of vaste hand :slight_smile:

 

Steadyshot wil soms nog wel eens helpen op statief als er wat wind staat en je krijgt hier hele lichte trillingen door. Ik zet het echter normaal gesproken ook uit op statief.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

@Sigiphoto

 

Misschien is deze thread wel zeer interessant, daar ik gelezen heb in je introductie dat je nog oude Olympuslenzen gebruikt :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Dank! Ik heb wat foto's in de avond van mijn laptop scherm geschoten met de Olympus 50 mm 1.8

Je kan de krant lezen! en dat zonder de opgave dat het een 50 mm is, maar ik ga dat zeker proberen na het lezen van jouw stukje hierboven. Foto's met 35-135 zoom van Olymp. zijn nog niet wat het moet zijn maar dat kan dus ook daaraan liggen (en ook dat was bij slecht licht overigens, na 5 uur 'smiddags).

 

Een reden voor mij om de A7ii aan te schaffen was om dit soort van experimenten te kunnen doen, het is weer een mooie toevoeging van fotograferen en creativiteit.

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Weet je ook of je tijdens het gebruik van een Ronin of Came TV, je steadyshot aan of uit moet hebben.

 

Het is een vorm van statief. Maar ook weer niet helemaal.

 

Ik denk zelf dat hij uit moet, omdat de stabilisatie van de Gimbal, de stabilisatie van de Camera wel eens

zou kunnen tegen werken.

 

Zie daar niets over in de gebruiksaanwijzing.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Tenzij een stabilisatie echt 100% perfect (of bijna 100%) werkt, dan zet je de beeldstabilisatie best uit.

 

Kan je bv een foto van enkele seconden sluitertijd maken zonder beeldstabilisatie van de camera? Dan hoef je uiteraard de stabilisatie niet in te schakelen en is het zelfs beter van uit.

 

Het kan zeker geen kwaad het aan te zetten, zoals ik in m'n post aanhaalde, zelfs als de beeldstabilisatie aan staat op een statief (wat per ongeluk wel eens gebeurt), zie je geen nare verschijnselen.

 

Je gaat weinig tot geen verschil merken denk ik zo...de kleine trillingen die er eventueel nog zijn, zouden opgevangen worden door de beeldstabilisatie van de camera.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training