annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Verdere aanpassing op "Follow Eyes"

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Verdere aanpassing op "Follow Eyes"

@Vinc_E.

 

Beste Vincent, je gaf enige tijd geleden aan dat vanuit dit forum zaken rechtstreeks naar Tokyo gestuurd konden worden.

 

Ik denk dat ik een voorstel heb, wat indien haallbaar, zeer interessant kan zijn.

 

*

Gebruik 't intussen vaak bij portretten etc. "Follow Eye". Dat is enorm handig.

Bovendien zit je scherpte dan direct op de ogen. Niet op de neus of oren.

Waar je abusiefelijk ook nog wel eens beland.

Als ik de gekozen gepersonaliseerde knop indruk, pakt hij het wel, maar kadertje gaat weer uit.

Op instructiefilmpjes blijft hij aan. Doe ik daar iets fout?

 

Als je deze instelling hebt gekozen, en je model heeft net even de ogen dicht, kun je wel normaal afdrukken, en krijg je dus een gesloten oog te zien.

Of de scherpte verplaatst zich naar een ander gezicht. Resp. oog, indien aanwezig.

*

Wat zou het fijn zijn , als de camera softwarematig zo aangepast kon worden,

dat hij wachtte met afdrukken, totdat de ogen weer (helemaal) open waren.

Hij dus even "rust", neemt - en niet heel snel op zoek gaat naar een "volgend" oog.

De knippering van een oog, is vaak een deel van een seconde.

 

Je kunt immers ook instellen of je afgedrukt wilt hebben, bij half ingedrukte sluiter,

Ook als de foto nog niet scherp is gesteld (keuze 1)

Pas als de foto is scherp gesteld (keuze 2)

 

Bovendien zou ik 't enorm plezierig vinden als je dit aspect ook tijdens filmen kon gebruiken.

't Is nu alleen voor foto. Gaat bij burst zelfs al redelijk snel niet helemaal goed.

 

Bij DPreview staat overigens wel een instelling (voor filmen) die ook al zeer goed werkt.

Bij de test van de 7R mk2. Specifiek waar 't Eye on" betreft.

En waar dat kleine "bewegelijke" meisje wordt gefilmd. 

 

*

Wat ik overigens enigszins verwarrend vind in de gebruiksaanwijzing, is hoe je Eye on aan moet zetten.

Dat hoeft helemaal niet. Het staat altijd aan, mits je een gepersonaliseerde knop ervoor hebt geinstalleerd. En AF-C aan staat.

 

Als je naar eigen instellingen 4 gaat, Eye Start AF, en er zit bijv. een eigen Sony lens op je camera

(bijv. 24-70 f.4.) geeft hij aan "Ongeldig met deze lens". Terwijl de lens het automatisch ondersteund.

 

Het aan en uit zetten geld uitsluitend, voor zover ik begrijp, voor lenzen i.c.m. een adaptor.

15 ANTWOORDEN 15
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Dat klopt. Ik wil het prima escaleren voor je, echter zou ik graag even confirmatie hebben dat je hier niks verkeerd doet. Zoals je zelf aangeeft.

 

Iemand die zich hier inhoudelijk in herkend? 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Vinc_E.

 

Heb uitgebreid geprobeerd wat er loos is.

 

Doe inderdaad niets verkeerd, maar begrijp alleen niet dat het groene kadertje,

wat ik ieder filmpjes op you tube zie (in een van de ogen), bij mij uitgaat na verloop van zeer korte tijd.

 

Terwijl de scherpstelling op de ogen wel blijft werken.

Geen idee hoe dat komt.

Gebruik intussen Zebra, ook bij foto 's, wat ik toch wel handig vind. Was bang dat die roet in 't eten gooide.

Ook daar ligt het niet aan.

 

Denk dat de voorgestelde uitbreiding, indien mogelijk, uniek is.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

De eye start af heeft niet te maken met de focus op de ogen, dit is meer dat het scherpstellen in t algemeen begint zodra je de camera voor je oog houdt, zelfs al druk je niet de sluiterknop in:

 

Eye-Start AF (stilstaand beeld)

Stelt in of automatische scherpstelling wordt gebruikt of niet wanneer u door de elektronische zoeker kijkt.

  1. MENU (Eigen instellingen) → [Eye-Start AF] → gewenste instelling.

Menu-onderdelen

Aan:
Automatisch scherpstellen begint wanneer u door de elektronische zoeker kijkt.

Uit:
Automatisch scherpstellen begint niet wanneer u door de elektronische zoeker kijkt.

Hint

  • [Eye-Start AF] is beschikbaar wanneer een lens met een A-vatting en een vattingadapter (LA-EA2, LA-EA4) (los verkrijgbaar) zijn bevestigd.
 
 
Heb je de gezichtsherkenning aanstaan? Op welk AF-gebied heb je ingesteld?
 
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo @Tjardi

 

Ik heb je uitleg niet helemaal goed begrepen, maar ik denk dat je misschien in AF-S bezig bent en niet in AF-C?

 

Wat Amfion zegt is zeker ook juist: zorg ervoor dat je gezichtsherkenning aan staat, als de camera de ogen niet herkent, neemt hij het gezicht. Ook werkt Eye-AF niet goed (of zelfs nauwelijks) met brildragers.

 

Misschien ook banaal om te zeggen, maar je moet het Eye-AF knopje ingedrukt blijven houden. (en zelfs dan zie je het maar heel even in AF-S. In AF-C blijft deze aan zolang je de knop ingedrukt blijft houden en de camera ogen herkent.)

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus.

 

Aangezien ik als oude kabouter van bijna 75 jaar, m 'n hele leven al fotografeer, besef ik meer dan ooit,

dat je "exact" moet weten waar 't over gaat. Vrijwel niemand leest meer een gebruiksaanwijzing.

Ik spel ze, omdat ik weet hoe belangrijk het is.

 

Wij kennen elkaar nog niet echt goed, maar je mag, en dat bedoel ik niet verkeerd, aannemen,

dat ik tamelijk precies weet, waarover ik praat/vraag.

 

Derhalve.

Het verschil in AF-S en C is mij zeer goed bekend. Continu focus en single shot.

Camera staat uiteraard in AF-C. Want in single shot werkt het (uiteraard) niet. Dat is eenmalig, bij scherpstelling.

 

Gezichtsherkenning staat uiteraard aan. Echter niet op "lachherkenning". Dat leek me niet nodig.

Mijn vrouw en ik dragen beiden een bril. Pakt hij prima.

Heeft alleen een probleem met die kleine ronde brilletjes. Die zitten soms in de weg.

Pakt zelfs de ogen van foto 's, die je in de kamer hebt staan. Of foto 's op je computer.

 

Heb de "Follow Eyes" op 2 plaatsen bedienbaar gemaakt. C3 + ronde centrale knop.

Uiteraard moet je die ingedrukt houden tijdens het "followen".

Soms pakt de een, dan de ander wat makkelijker.

 

Heb letterlijk alles gedownload aan filmpjes op YouTube, wat te maken heeft met instellingen.

Dat legt het meestal zeer goed uit. En je kunt het zo vaak bekijken als je wilt.

Of herhalen als 't niet duidelijk was.

 

In de bijlagen, zal ik er 2 laten zien. De ene gaat uitsluitend over de Eyeballs.

De andere over alle facetten van de (focus) instellingen.

En zo heb ik er nog diversen.

 

 

 

 

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

@Tjardi

 

Mijn oprechte excuses om je te 'onderschatten', het is moeilijk om aan de andere kant van een pc te oordelen wat de persoon wel of niet weet en/of het ergens foutloopt door iets banaal. Alleszins, we hebben enkele zaken uitgesloten.

 

Misschien een domme vraag, heb je hetzelfde voor met je 3 verschillende lenzen?

Misschien banalere vraag, hoe beeldvullend is het portret op je foto? Ik heb een flauw vermoeden dat de ogen misschien te klein zijn om te herkennen?

 

Ik zou als test proberen, om alles uit te sluiten, om een schermvullend portret te nemen en vervolgens met je 24-70 het portret in beeld te nemen. Goed groot in beeld. In AF-C en met eye-AF even checken of het groene vakje blijft weggaan.

 

Het is geenzins de bedoeling om je te onderschatten, iets in persoon uitleggen is soms wat gemakkelijker dan een getypte tekst proberen te interpreteren. Je vorige post was glashelder.

 

 

2 zaken die mij nog niet helemaal duidelijk zijn:

Je zei:

"Doe inderdaad niets verkeerd, maar begrijp alleen niet dat het groene kadertje,
wat ik ieder filmpjes op you tube zie (in een van de ogen), bij mij uitgaat na verloop van zeer korte tijd.

Terwijl de scherpstelling op de ogen wel blijft werken."

 

Hoe weet je of de scherpstelling op de ogen werkt als je groene kadertje uitgaat?

 

Bij mij blijft een oog groen (groen kadertje) zolang ik op de eye-af knop druk, springt naar het gezicht als de ogen niet duidelijk zijn en toont niets -bij mij- als de persoon een bril draagt (net zoals in het dpreview filmpje trouwens) Ik bedoel niet dat het niet werkt als je een bril draagt, de betrouwbaarheid van het systeem is enorm veel lager, naar mijn bescheiden mening.

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hai Tjardi,

 

Mag ik vragen met welke lens je dit getest hebt? 

Ik heb een klein vermoeden dat daar nog verschil in zit, maar voor ik een verkeerde kant op ga hoor ik graag of dat klopt met welke lens jij gebruikt.

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

 

@Amfion.

 

Sorry, was even begonnen met de onderste vraag van @Portmixuste beantwoorden.

Daar staat ook e.e.a. wat dit verhaal betreft.

 

Had nog niet helemaal op de rit, hoe Eye Start AF werkt.

Begreep uiteindelijk wel, dat het alles te maken had met een adapter.

Maar kon het ook niet proberen, omdat ik (nog) geen Sony adapter heb.

Wel eentje (Metabones) voor m 'n oude Samyangs (met Nikon vatting).

Maar die nog niet uitgeprobeerd. Alles op z 'n tijd.

*

Ga morgen naar Konijnenberg een LA E3 halen + een forse tele.

Weet tot op heden nog niet welke, maar denk uiteindelijk een 70-400 van Sony.

(Zie mijn net geschreven verhaal over lenzen) Birds Watch.

 

Dan kan ik dit in ieder geval proberen.

Je moet dus letterlijk, met je kop voor de EVF. Anders doet hij het niet. Begint hij niet met scherp stellen.

Je kunt instellen hoe de info tot je wilt nemen. Uitsluitend via de EFV. Uitsluitend via screen. Of beide.

Automatisch. Al naar gelang waar zich je hoofd bevind.

Maar als je een Rigg hebt geinstalleerd, gaat de Sony vaak in de fout.

Ziet hij de Rigg als "jouw hoofd". Schakelt hij over van screen naar EFV.

 

Soms kun je niet met je hoofd tussen het "Rigg en de achterzijde daarvan". (Zie foto)

Hier nog met de Nikon D810. Maar dat is bij de Sony niet anders.

Vind dus, dat de scherpstelling ook zou moeten beginnen, als je "screen" hebt gekozen qua uitlezing.

 

Je vraagt naar welk "AF gebied".

Bedoel je de lichtmeetfunctie of 't scherpstelgebied.

Lichtmeetfunctie staat meestal op Multi. In bepaalde gevallen Spot. Midden gebruik ik weinig.

Scherpstelgebied: Breed werkt in ieder geval.Flexibel punt S ook.

 

Hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen verschaffen.

 

Met vriendelijke groet.

 

Tjardi

 

Edelkrone totaal plaatje op statief - met 70-200 lens.jpg

 

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Eye start AF werkt inderdaad pas als je m tegen je oog houdt en ik dacht dat deze functie niet eens werkt als je alleen op de monitor werkt. Ik vind het zelf geen handige functie en heb m ook op mijn 'grote' A99 standaard uit staan omdat ik deze vaak op een holster riem draag en dan gaat door de Eye-start de camera de hele tijd aan het scherpstellen, ook al heb je deze niet eens in handen... Sowieso niet handig voor de batterijen.

 

Vorige week heb ik bij toeval de Eye-tracking functie voor iemand gedemonstreerd die een 16-35 mm lens erop had zitten. Daar vond ik het kleine vierkante ook heel snel wegspringen naar het hele gezicht. Ik denk dat het inderdaad is wat @Portmixus noemt, dat de ogen dan te klein in beeld zijn. Ik heb het ook getest met de 55 mm en daar was me dit niet opgevallen, daarbij was de eye autofocus zoals je die in de filmpjes zag die je gelinkt hebt. 

 

Misschien eens testen met een lens met wat meer mm waarbij het gezicht wat prominenter in beeld is?