annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

LightRoom ADOBE, herkent RAW bestanden van Sony A7R IV niet

profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

LightRoom ADOBE, herkent RAW bestanden van Sony A7R IV niet

Mijn versie van LR -classic 6.14 herkent de ARW beelden niet van mijn SonyA7R IV. Ik werk met een MAC OS 10.13.6.

Ik heb de Classic versie en Niet de Lightroom CC. De versie CC is een abonnement en dat wil ik niet, want ik betaalde reeds voor de aankoop van de LR-Classic , zelfs toen het nog te koop was op DVD-schijf. Dus mijn RAW bestanden van mijn camera A7R IV kunnen niet gebruikt worden in Lightroom (ook niet na een update want die bestaat niet voor Classic). Ik heb mijn camera ingesteld op RAW en JPG zodat ik tenminste toch in JPG rechtstreeks kan verder werken in Lightroom. Na wat zoekwerk heb ik op de website van Adobe een converter gevonden naar DNG. Die converter is gratis maar het is een extra stap in de bewerking, want van ARW van Sony moeten alle bestanden worden omgezet naar DNG.  Heeft iemand een beter oplossing, evenwel wil ik blijven verder werken in Lightroom (omdat ik daarmee toch een beetje vertrouwd ben). 

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

 Je kunt de RAW's wel omzetten naar DNG en dan gebruiken met Lightroom. Zoals je zelf al aangeeft. Helaas dit is een extra stap. In verleden verhoogde Adobe versie nummer van Lightroom. En kwamen er nieuwe camera's uit dan werden deze niet ondersteund door oudere versies van Lightroom. Zo is dat nu ook met Lightroom 6 naar Classic.

 

Opties als je Lightroom wilt blijven gebruiken.
* Adobe CC abonnement nemen of de extra stap accepteren van het omzetten naar DNG

 

Andere opties zijn Capture One waar een gratis variant voor Sony gebruikers is. Deze heeft wel beperkte functionaliteit tegenover de betaalde versie. https://www.captureone.com/en/products/sony

 

Op Tweakers is er topic " Het grote alternatieve RAW converters" Hier zul je ook nodige informatie en tips vinden. 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1606593

 

Camera

Extensie van RAW-beeldbestand

Vereiste minimumversie van Camera Raw-invoegtoepassing

  Vereiste minimumversie van Lightroom Classic  
A7R IV (ILCE-7RM4) ARW 11.4.1   8.4.1  
------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

Thanks voor de informatie

profile.country.BE.title
FOTOGRAFIELAMP
Lid

ADOBE en Lightroom

Als hobbyfotograaf leerde ik ADOBE LR kennen, nadat de analoge fotografie in "de donkere kamer" zijn tijd had gehad... "Darkroom" werd vervangen door "lightroom" en ik herinner mij de eerste CD of DVD met de software van Lightroom voor de MAC. Er volgden ongeveer om het jaar een upgrade, die ik ook nog eens betaalde. Tot een paar jaar geleden, toen was het gedaan met LR en bleef men steken bij de laatste versie van Lightroom Classic, nl. LR 6.

Over al die jaren heb ik dus een paar honderden euro's uitgegeven om het "gebruiksrecht" van LR te mogen aanwenden. Winstbelangen deden wellicht ADOBE besluiten om enkel nog een vorm van abonnement in te voeren voor Lightroom CC, waarvoor je maandelijks ongeveer 15euro, betaalt je verder leven lang. Als consument heb je aan dergelijke keuze (abonementsvormen) van ADOBE niets te zeggen.

Wie niet bereid is om over teschakelen naar de CC-versie omdat jij reeds jaren betaalde voor het gebruiksrecht, mag jammer genoeg binnenkort de boeken toe doen... Ik kocht mij onlangs een nieuwe Sony die zoals alle merken een eigen RAW heeft, de ARW van Sony. Blijkt nu dat ADOBE GEEN update's meer voorziet en dat je de laatste LR versie 6, enkel nog kan gebruiken met JPG of je moet een alternatief zoeken zoals een converter naar DNG (extra werk)

Wat zou het toch mooi zijn voor de consument mochten de fabricanten (merken) van fototoestellen een "standaard" invoeren bv. DNG of iets dergelijks. Ik denk dat dit een vrome wens zal blijven. Maar ik wou het hier toch allemaal eens kwijt.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Voorheen met licentie model (CD's/DVD's) werden oudere versies Lightroom ook niet ge-update met de nieuwe camera profielen. Dan was het upgraden naar de nieuwe versie tegen betaling.

 

Veel bedrijven kiezen ervoor om over te gaan op Cloud abonnementen. Zo ook Adobe. Adobe heeft voor haar fotografie CC abonnement wel een soort van prepaid kaarten. Waar je een jaar lang een licentie afneemt. Deze zijn soms zelfs gunstig te verkrijgen met beetje creatief zoekwerk. 

 

Alternatieven als Capture One hebben ook dergelijk licentie model. Al hebben nog wel een vorm met "Own your Licence" deze is wel iets duurder. Updates zijn er t/m de ondersteuning stopt van deze versie. Wil men upgraden naar nieuwe versie? Dan zal men hiervoor upgraden moeten aanschaffen. Bij abonnement vorm krijg je deze versies zonder extra kosten.... 

 

Edit link toegevoegd:

https://www.captureone.com/en/store/buy-sony

 

Binnen de het RAW formaat worden ook camera specifieke informatie meegegeven. Dit zou je technisch gezien ook mee kunnen geven aan DNG, maar dan is de kans aanwezig dat dit een draak van een standaard wordt. (bijvoorbeeld zoals de (e-)ARC standaard))

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web