annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Lightroom 6 versus PlayMemories Home

OPGELOST
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Lightroom 6 versus PlayMemories Home

Wat te kiezen?

Waarom zou ik bij PlayMemories (PM) blijven? Lightroom heeft veel meer mogelijkheden dan PM.  Maar hebben wij die nodig?  

PM laat niet veel toe met RAW. Is RAW echt nodig?

Gaandeweg de discussie komen er wel andere vragen opborrelen.

 

 

 

 

Met amicale groet,

Marc
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik gebruik playmemories home enkel om video's over te laden. Dat doe je best omdat vanaf een bepaalde bestandsgrootte worden de bestanden geknipt als gevolg van de indeling. Met playmemories worden langere clips terug naadloos aan elkaar geplakt.

 

Voor de rest gebruik ik Lightroom om raw foto's te ontwikkelen, naar mijn mening een van de mooiste programma's om raws te bewerken.

 

In raw fotograferen zou ik doen als je echt het maximum uit je foto wil halen zie hier: https://community.sony.be/t5/tutorials-faqs-camera-s-camcorders/wat-is-raw/ba-p/1871970

 

Met zo'n topset als de jouwe, ga je uit raw wel veel kunnen halen, maar jpegs zijn tegenwoordig ook heel goed en hebben het grote voordeel dat je geen werk achteraf hebt :wink:

Ik fotografeer alles in raw, maar dat belet mij niet af en toe een jpeg van de camera te halen: dat kan je doen als je een foto overzet op je smartphone of tablet, rechtstreeks van de camera :wink: Je kan kiezen in volledige resolutie of 2megapixels (zie instelling playmemories mobile app).

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

23 ANTWOORDEN 23
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik gebruik playmemories home enkel om video's over te laden. Dat doe je best omdat vanaf een bepaalde bestandsgrootte worden de bestanden geknipt als gevolg van de indeling. Met playmemories worden langere clips terug naadloos aan elkaar geplakt.

 

Voor de rest gebruik ik Lightroom om raw foto's te ontwikkelen, naar mijn mening een van de mooiste programma's om raws te bewerken.

 

In raw fotograferen zou ik doen als je echt het maximum uit je foto wil halen zie hier: https://community.sony.be/t5/tutorials-faqs-camera-s-camcorders/wat-is-raw/ba-p/1871970

 

Met zo'n topset als de jouwe, ga je uit raw wel veel kunnen halen, maar jpegs zijn tegenwoordig ook heel goed en hebben het grote voordeel dat je geen werk achteraf hebt :wink:

Ik fotografeer alles in raw, maar dat belet mij niet af en toe een jpeg van de camera te halen: dat kan je doen als je een foto overzet op je smartphone of tablet, rechtstreeks van de camera :wink: Je kan kiezen in volledige resolutie of 2megapixels (zie instelling playmemories mobile app).

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Beste Portmixus,

 

Dat is duidelijk!  Ik ga je advies volgen.

 

Ik had eerder dit jaar een proefversie van Lightroom, maar ben op hun aanbod (wegens maandabonnement) niet ingegaan.  Lightroom 5 kon je verleden jaar nog kopen, maar nu vind ik het niet meer (enkel upgrades).

Ik ben weliswaar tegen al deze "gebonden" software, maar het zal dan wel moeten.

 

Nogmaals bedankt en BG,

 

Marc

 

 

Met amicale groet,

Marc
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ja, ze pushen hun CC versie met maandabo heel sterk, maar het bestaat wel als standalone!

Ik heb het op mijn pc staan dus :wink: LR6! Je moet goed zoeken...ik vind het ook nooit onmiddellijk terug. Heel vervelend van Adobe...

 

Let wel dat als je start met LR, je best wat tutorials op youtube bekijkt, want je eerste omgezette raw foto's zullen minder mooi als de jpegs zijn :wink: Het vereist wel enige ervaring om te "zien" wat er aan de foto moet gebeuren.

Misschien best raw/jpeg schieten in begin?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Zo staat mijn camera vandaag al ingesteld.  Kwestie mijzelf het makkelijker (JPEG) te maken en toch nog kansen open te houden voor coorectie (RAW).

Maar zonder LR heeft dat laatste weinig zin want je kan er niets mee doen in PMH.

Met amicale groet,

Marc
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Misschien nuttig om te vermelden: Sony levert (via download) gratis zijn eigen raw converter software: "sony image data converter" maar heeft ook een samenwerking met topsoftware "capture one express for sony". Beiden te vinden via google :wink:

 

PMH is geen raw software.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Ik was net de tutorial 'wat is RAW?" aan het lezen en zag je laatste opmerking die in januari postte:

Even meegeven dat bij elke Sony camera met RAW eigenschappen sony's eigen RAW converter kan gebruikt worden! Uiteraard is deze gratis: Sony image data converter: http://www.sony-europe.com/support/en/content/cnt-dwnl/prd-dime/sony-image-data-converter-software-u...

Ondertussen, snel als je bent, was de reactie terzake al gepost.

Heeft het zin om daarmee te werken, wanneer je LR ernaast plaatst?

Ik ga deze download maar doen indien echt nuttig.

Ik ga de "expert" zijn gedacht volgen, waarvoor meteen al dank. 

 

Met amicale groet,

Marc
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Portmixus,

Waar vind ik de aanschaf van de LR6 zonder abo ajb? 

 

-gevoelige info verwijderd-

Met amicale groet,

Marc
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Capture one is gratis te gebruiken en een prima programma. Er is ook een betaalde versie van iets van vijf tientjes. 
Hangt per persoon af of de extra functies dat waard zijn. Maar duur is het niet voor een dergelijk programma :slight_smile:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Als je nog geen raw software hebt gebruikt, dan zou ik eerst proberen met capture one express. Dit is software dat normaal betalend is, maar Sony heeft er een mooie deal mee zodat je het ook kan gebruiken! https://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Capture-One-for-Sony.aspx?

 

Sony IDC is de software zoals elke fabrikant zijn eigen raw software maakt, goed, maar meestal minder "performant". Bedoelende dat je betere ruisonderdrukking, scherpte etc uit betalende software kan halen meestal. Ook is Sony IDC (althans vroeger...) nogal traag.

 

Ik gebruik zelf LR omdat ik er ooit mee gestart was, lang voor capture one "gratis" was voor Sony, maar als je nog geen software hebt...probeer eerst een capture one! En LR kan je voor 30 dagen uitproberen, tenminste als je de downloadlink voor de standalone versie kan vinden :tongue:

 

Sony IDC zou ik links laten liggen voorlopig :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training