annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Hoeveel GB geheugenkaar in A100?

profile.country.nl_NL.title
my_tiels
Nieuw

Hoeveel GB geheugenkaar in A100?

Heeft iemand enig idee hoe grote geheugenkaarten je in de A100 kunt gebruiken? Ik heb er nu 2GB in, omdat dat het maximale is wat in het instructieboekje staat, maar nou is de A100 natuurlijk ook niet meer een van de nieuwsten...:smileysilly: Wie weet of hij ook grotere kaarten aankan? Misschien zelfs 8GB? Dat zou geweldig zijn, want ik wil deze vakantie eigenlijk een keer in RAW gaan schieten. Het liefst JPG+RAW, dan kunnen foto's die niet nabewerkt hoeven te worden zo door naar de fotograaf.

Wie heeft er trouwens goede ervaringen met een merk CF-kaarten? Ik heb nou het goedkoopste wat ik kon vinden erin zitten, maar soms maakt hij schrijffouten als ik foto's van m'n kaart af wil halen (vooral als er al aardig wat op staan, zoals met een vakantie gauw gebeurt) en ik vermoed dat dat aan m'n CF-kaartje ligt. Iemand tips? Goed, maar niet al te duur.

Groetjes!

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.nl_BE.title
Peterke2
Bezoeker

Hallo,

ikzelf heb in mijn oude A100 een MS Pro Duo van 8 GB in de (standaard meegeleverde) CF adapter. Heeft altijd goed gewerkt. Als backup had ik een CF kaartje van 4 GB (merk Integral), en dat heeft ook altijd goed dienst gedaan.

Maar als je twijfelt neem je toch gewoon je camera mee naar de winkel en vraag je of je een geheugenkaart kan testen met je toestel. Misschien ken je wel iemand die een kaartje met een grotere capaciteit heeft en kan je het daar eens mee uittesten. Dan weet je het direct.

Maar de ervaring leerde me dat het perfect mogelijk is.

Greetz, Peter

profile.country.nl_NL.title
my_tiels
Nieuw

Hallo Peter,

Bedankt voor je antwoord. Ik was inderdaad inmiddels al langs een fotozaak geweest en heb daar een SanDisk 8 GB kaart gekocht. Mocht hem ter plekke proberen of hij hem herkende en dat doet hij dus. Ik zou er ongeveer 420 foto's JPG+RAW mee moeten kunnen maken (zegt ie zelf), maar ik zag al na een paar foto's dat hij minder snel begon af te tellen. Dus waarschijnlijk krijg ik er wel meer op. Nou nog zien of er nog foto's corrupt gaan.

Zou wel interessant zijn om te weten of de A100 nóg grotere kaarten aankan....

profile.country.nl_NL.title
nlmozj
Nieuw

Hi my_tiels,

Aangezien ook een CF card defect kan raken en daarmee het verlies van de evt opgeslagen foto's, is het misschien verstandig danwel handig meerdere kaarten van bv 4 x 2Gb ipv één van 8Gb aan te schaffen.

Het is maar een idee en ... ja hou het ook bij de wat bekendere merken geheugenkaarten zoals Sandisk, Sony, Kingston.

Voor ondersteunende geheugenkaarten zie onderstaande link:

http://support.sony-europe.com/rme/compatibility/index.aspx?site=odw_nl_NL&brand=dslr&m=DSLR-A100&ac...

Greetz.

Message was edited by: nlmozj

Message was edited by: nlmozj

profile.country.nl_NL.title
my_tiels
Nieuw

Hoi,

Bedankt voor de link! Dus 8 GB is inderdaad het hoogste wat hij aankan.

Ja, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik moet niet op maar 1 geheugenkaart vertrouwen. Ik was ook niet van plan om alles de hele vakantie op de kaart te laten zitten hoor, ik zal het echt wel geregeld op m'n laptop overzetten. Maar afgelopen jaar heb ik zo zitten prutsen met de witbalans dat een heleboel foto's eigenlijk zo goed als mislukt zijn (te blauw, en dat kun je niet goed wegkrijgen in JPG). Het LCD-schermpje van de A100 is te klein om de WB goed te kunnen controleren en het scherm van m'n laptop is volgens mij ook niet goed gekalibreerd (maar ja, dan ben je toch ook al te laat). Dus ik wil dit jaar in RAW en JPG schieten. Foto's waarvan de WB goed is hoef ik dan niet na te bewerken en waar het dan nog werk behoeft kan ik het nodige aanpassen. En dan is een 2 GB kaart ineens wel klein. Dus ik ga er nog een 8 GB kaart bijkopen (inderdaad SanDisk ofzo) en dan ga ik vrijdag lekker op weg naar Frankrijk om m'n kennis om te zetten in praktijk!

Bedankt allemaal!

Groetjes