annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Gebruik jij de "DMF-functie" gecombineerd met de "AF/MF"-knop?

profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Gebruik jij de "DMF-functie" gecombineerd met de "AF/MF"-knop?

Sony camera's zijn topmateriaal.  Maar ik stel mij vaak de vraag "gebruiken wij ons toestel wel optimaal".  

Vandaar dit onderwerp.  Ik post er meteen nog een dooddoener.

 

DMF (direct handmatig instellen) staat voor handmatig scherpstellen in combinatie met automatisch scherpstellen (Menu>camera-instellingen>scherpstelfunctie>D. handmatig scherpstellen).

Je onderwerp kan je vergroten (Menu>camera-instellingen>scherpstelling vergroten).

Na deze setting kan je superscherpe macofoto's maken.  Deze setting is in het bijzonder nuttig bij macro-fotografie.

 

Wanneer je de keuzeknop AF/MF&AEL in de stand AF/MF stelt en daarna op de knop zelf drukt dat kan je de scherpstelling tijdens het fotograferen omschakelen van automatisch naar handmatig.

Bij de minste beroering van de manuele scherpstelring krijg je een digitaal vergroot beeld van het gefocuste onderdeel van het beeld.  Dat kan je haarscherp instellen.  

Porbeer maar ...

 

Met amicale groet,

Marc
3 ANTWOORDEN 3
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Ik denk niet dat deze functie in alle camera's zit. Welke camera doel je nu specifiek op? 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

De A7's hebben deze functie, maar ook de RX serie. Van de A5000/5100/6000 weet ik het zo een twee drie niet.

Hoewel het bij macro idd een geweldige functie is, heb ik m standaard uit staan. Ik gebruik DMF veel, maar het inzoomen hoeft voor mij niet altijd en vind ik daarom dan wat onhandig, je bent je totaalbeeld even kwijt.

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Heb deze post totaal gemist :wink: maar wel een heel interessante! (Je kan gerust instellingen hier delen: https://community.sony.be/t5/alpha-nex-camera-s/deel-je-a7-instellingen/m-p/2064541 )

 

Mooie post Marc en interessant onderwerp!

 

Ik gebruik zelf DMF zelden omdat het voor mij (zoals je zelf aangeeft) gemakkelijk is om snel even op de AF-MF knop te drukken. Ik gebruik ook focus peaking en in DMF eindigt je beeld dan altijd rood (of een andere kleur) wat ik niet wil.

 

Wil ik even MF gebruiken, dan druk ik op AF/MF (welke ik op toggle ('wisselen') heb ingesteld zodat ik het niet ingedrukt moet blijven houden.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training