annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

DPReview Awards 2015: SONY ALPHA 7R II is overall winner

OPGELOST
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

DPReview Awards 2015: SONY ALPHA 7R II is overall winner

Het is duidelijk dat Sony goede keuzes heeft gemaakt door de NEX uit te breiden met ff e-mount camera's.  Ga maar even kijken: http://www.dpreview.com/articles/9206637562/dpreview-products-of-the-year?slide=24

De A7RII kreeg de DPReview innovation award, the best ff system Camera award en werd bovendien "product of the year 2015".

Ook de A7II viel in de prijzen als beste ff systeem camea.

Misschien kunnen de experts/Sony even de verschillen in de kijker zetten tussen de A7R en A7RII en de A7 en de A7II?  Wat zou ons kunnen overtuigen om 3.499 € resp. 1.629 € op tafel te leggen? 

 

Met amicale groet,

Marc
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Marc,

 

Zoals gewoonlijk interessante bedenkingen in je post!

 

Wat betreft de A7S: hij is inderdaad video-georiënteerd, maar hoewel je dat als nadeel beschouwt, is dat niet meer dan een voordeel. Meer nog, Sony pusht deze camera (terecht) als fantastische videocamera, maar wie kan mij zeggen waarom het op foto-vlak een mindere camera zou zijn dan pakweg een A7R? Hij heeft alle fotografische toeters en bellen als een A7R, maar voegt DAARBOVENOP nog eens een heleboel videofuncties bij.

 

12 megapixels is het enige dat ik kan bedenken waarom het geen eerste keuze camera voor fotografie zou zijn, maar dat is dan ook rechtstreeks gelinkt aan de resolutie van 4K.

 

Ik spreek heel persoonlijk als ik zeg dat de ingebouwde sensorstabilisatie de feature nummer 1 is. Ik ben nogal een prime-schieter en dan vind ik de combinatie van een ongestabiliseerde lens met vast brandpunt en sensorstabilisatie een droomcombinatie. 

 

En misschien is het geen goed idee om de A7RII te proberen in Rotterdam...kan wel eens pijn doen aan je portemonnee :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Marc,

 

Toen de A7RII pas verschenen was (maar nog niet verkrijgbaar) had ik iets kort hierover geschreven. Niet helemaal de info die je zoekt, maar misschien ook het lezen waard.

 

Deel 1:

https://community.sony.be/t5/alpha-nex-camera-s/blogpost-sony-a7ii-a7r-of-a7s-welk-model-past-bij-mi...

 

Deel 2:

https://community.sony.be/t5/alpha-nex-camera-s/blogpost-sony-a7ii-a7r-of-a7s-welk-model-past-bij-mi...

 

Over de A7RII (al zijn het prille eerste indrukken):

https://community.sony.be/t5/alpha-nex-camera-s/zeer-vroege-hands-on-sony-a7rii/m-p/1982647/highligh...

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

@Portmixus

 

k had je reviews al eerder gelezen, maar toch bedankt.  

 

Ik sluit mij trouwens aan bij je kritiek op de A7R aangaande het trager scherpstellen, zelfs bij goed licht.  In ieder geval is het een probleem met de SEL70200G.  Maar qua resolutie blijf ik een absolute fan van dit toestel qua portrait-, landschaps-, architectuur- en macrofotografie.  

Maar het heeft zijn beperkingen. Zoals eerder gezegd bij weinig licht. Ik heb ook al een los backupsysteem aangeschaft wegens de overvloed aan MPs.

Daaarom heb ik mij de vraag al gesteld of ik er niet goed aan doe om -aanvullend- een A7S-body "tweedehands" aan te schaffen (de prijzen zijn immers in vrije val gezien de komst van ...).  De combinatie met een SEL24240G maakt hem wel tot beste reisgezel in alle lichtomstandigheden. Ook is dit de beste camera voor gebruik van oude AF-Minolta's met LA-EA4.  En gezien de prijzen van de SEL-serie kijk je automtaisch ook uit naar goedkopere alternatieven.

Nadeel is dan weer dat de S eerder video-build is.  En dat doe ik dus niet.  Dus ???  Wij blijven in dubio.

 

Als je de aanschaf van een tweede A7 overweegt om de beperkingen van je eerste aanschaf te compenseren, ga je automtaisch ook eens zoeken bij de mark2's.  Immers, als niet prof, heb ik liever één camera dan meerdere. En dan kom je automatisch bij de A7RII.  

Ik heb inmiddels al wel geleerd dat de theoretische specs niet zaligmakend zijn.  Maar als best camera moet er toch wel wat tussen de juryleden gedebateerd zijn.  

Beter ware natuurlijk dat wij het van medegebruikers uit de eerste hand kunnen horen.

Rotterdam levert misschien wel wat extra op.

 

Groetjes.

 

Met amicale groet,

Marc
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Marc,

 

Zoals gewoonlijk interessante bedenkingen in je post!

 

Wat betreft de A7S: hij is inderdaad video-georiënteerd, maar hoewel je dat als nadeel beschouwt, is dat niet meer dan een voordeel. Meer nog, Sony pusht deze camera (terecht) als fantastische videocamera, maar wie kan mij zeggen waarom het op foto-vlak een mindere camera zou zijn dan pakweg een A7R? Hij heeft alle fotografische toeters en bellen als een A7R, maar voegt DAARBOVENOP nog eens een heleboel videofuncties bij.

 

12 megapixels is het enige dat ik kan bedenken waarom het geen eerste keuze camera voor fotografie zou zijn, maar dat is dan ook rechtstreeks gelinkt aan de resolutie van 4K.

 

Ik spreek heel persoonlijk als ik zeg dat de ingebouwde sensorstabilisatie de feature nummer 1 is. Ik ben nogal een prime-schieter en dan vind ik de combinatie van een ongestabiliseerde lens met vast brandpunt en sensorstabilisatie een droomcombinatie. 

 

En misschien is het geen goed idee om de A7RII te proberen in Rotterdam...kan wel eens pijn doen aan je portemonnee :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Ik heb net een doorgedre test meg de A7s achter de rug en moet toegeven dat deze machine mij werkelijk i  de ban heeft. Ongelooflijke scherpstelling (film) ongeacht het licht.  Niks wachten: point an shoot.  Ook niet voor het wegschrijven (maar 12).  Wel meer korrel bij croppen (wat normaal is als je de R gewoon bent).

Als al het goede van R en S in de RII gebundeld zijn dan heeft Nikon en Canon een supergroot probleem.

Met amicale groet,

Marc
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

@MJ2505

 

Het is ook allemaal niet zo makkelijk he! Maar inderdaad, wat je zegt. De A7RII is wel een beetje 'the best of both worlds' als het over een a7s en a7 in 1 body hebt. Ja, de a7s heeft nog steeds minder ruis op hele hoge ISO, maar qua scherpstelling in het donker is de a7rII heel erg goed! Een extra body kopen, in de zin van de a7s 2e hands voor een goedkoop prijsje, is natuurlijk ook leuk. Wat je ook doet, het zal beide goed uit pakken. Wil je gewoon de beste allrounder body, dan is de a7rII wat mij betreft de juiste keus :slight_smile:

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Mijn redenen om de 7R mk2 i.p.v. de 7Smk2 te kopen, zijn de volgende:

 

7R mk 2 heeft:

De mogelijkheid om te croppen.

Verlengt bijv. je 70-200 tot een 300 mm lens, met nog steeds zeer goede resultaten.

Vooral bij filmen van kitesurfers etc. een voordeel. Kom je met 200 mm vaak net iets te kort.

 

De mogelijkheid, om gecropt te filmen in APC-s.

Die resultaten zijn erg fraai.

 

In de praktijk uitgeprobeert, is de scherpstelling tijdens video bij AF-C en AF-A,

beduidend sneller als bij de S uitvoering.

En een snelle autofocus tijdens filmen, was mijn hoofdreden om de Nikon in de ruilen.

Die was dramatisch traag in live vieuw. Daarentegen super voor fotografie.

 

Heb eerst gedacht, neem naast de Nikon D810 een Sony.

Maar dan heb je altijd op enig moment de verkeerde camera bij de hand. 2 sleep je vast niet mee.

Zeker niet die zware beesten van Nikon.

 

Omdat ik dus graag 1 camera wil, en geen specifieke foto -resp. filmcamera,

ben je denk ik beter af met de R. Hoewel pixeldichtheid van de S normaal gesproken voldoende is,

kom je bij flinke uitsnedes toch te kort, naar mijn idee. Zeker als je de D810 gewent bent.

 

Maar ieder nadeel heb z 'n voordeel.

Werkte voorheen met een Nikon D810, die fotografisch gezien vrijwel identiek is aan de R.

Je moet enorm uitkijken met bewegingsonscherpte. Want je ziet letterlijk alles.

In de beginperiode van de Nikon is daar enorm veel over geschreven.

Ik zit vrijwel nooit meer beneden 1/125 sec. En dan uiteraard ook nog met OSS aan.

 

Ben nog steeds op ontdekkingsreis. Want je kunt van alles instellen.

Maar begin 't intussen te snappen.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Tof je redenering te zien @Tjardi !

 

Het is een camera die je moet leren gebruiken, vooral omdat het nogal "tegenvoets" is als je een DSLR gewend bent. Je moet net die technologische snufjes leren benutten om de camera echt door te hebben!

 

Veel plezier daarmee!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

@Tjardi

Inderdaad, de handleiding is belangrijk als je van Nikon naar Sony overstapt.  Ik heb dat ook meegemaakt.  

Door de meeste kopers wordt die links gelaten.

Vandaag ontdek ik nog steeds nieuwe dingen.  Kwestie van (als je eens tijd en zin hebt) de manual open te slaan en op ontdekking te gaan (zie maar naar mijn andere onderwerpen, zo kan ik er nog wel een aantal posten).  

Ik ben ook nog steeds tevreden dat ik naar Sony A7 overgestapt ben.  En kan nog steeds vergelijken met vrienden die met Nikon 810 schieten. 

Bij Dxo staat je machine op N° 1 (op 2 de 810), ...

Have fun!

 

 

Met amicale groet,

Marc