annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Blogpost: Sony A7II, A7R of A7S? Welk model past bij mij? (deel 2)

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Blogpost: Sony A7II, A7R of A7S? Welk model past bij mij? (deel 2)

Hier kan je deel 1 lezen.

 

A7S: Hoewel deze camera in de eerste plaats gericht is op het maken van video’s en bij velen onder ons ook die reputatie heeft, is de A7s eigenlijk een meer dan uitstekende fotocamera. Deze camera komt volledig tot zijn recht wanneer je met andere camera’s het fotograferen moet opgeven omdat de omstandigheden ongunstig (lees: donker) worden. Wanneer je bijna niets meer ziet, maakt de A7S het beeld zo licht (en zonder moeite blijft het beeld vloeiend gaan!) dat je begint te denken dat er iets met je eigen ogen mis is… Ik kan verklappen dat iedereen die deze camera in zijn handen heeft gehad (in donkere omstandigheden) zoiets zegt als “wow!”.

 

Sony A7S logo.jpg

 

Niet alleen is deze camera een hoge ISO uitblinker (dankzij zijn lage resolutie) voor relatief ruisarme beelden, hij stelt ook nog scherp ZONDER AF-hulplicht in omstandigheden waar je zelf nauwelijks nog ziet. Hij scant het beeld op zoek naar maximum contrast, wat betekent dat scherpstellen in donkere omstandigheden wel enig geduld vraagt. Sommige van de beste klassieke spiegelreflexcamera’s (DSLR) kunnen ook scherpstellen in omstandigheden (bijna) zo donker als wat de A7S kan, maar doorheen de optische zoeker van de DSLR is het beeld alleen nog donkerder. M.a.w. je ziet zo goed als niets terwijl de A7S het beeld zo helder maakt (en ruisarm vergeleken met de A7R en A7II).

 

De volgende foto is genomen in het dierenpark Planckendael (Mechelen, BE), 1/100ste, ISO 6000 (omgerekend), F2.8. Zonder ruisreductie en omgezet met lightroom 6.

DSC07581.jpg

 

 

Onderstaande foto is een voorbeeld genomen bij ISO 51200 (eenenvijftigduizendtweehonderd!) met volledig stille sluiter en enkel een zwak lichtje in de kamer aanwezig. Autofocus met gezichtsherkenning. 55mm F1.8, 1/40ste sluitertijd. Omgezet met lightroom 6 en ruisreductie op (slechts) 15. De zoeker/scherm zag er ook daadwerkelijk zo helder uit!

DSC07301.jpg

 

Zo zag het er ongeveer in het echt uit met het blote oog:

DSC07301.jpg

 

Interessant is ook dat de A7S een (in het menu inschakelbare) volledig geruisloze elektronische sluiter heeft. Dat betekent overigens ook dat je kan afdrukken ZONDER enig geluid. In sommige situaties (zoals in bovenstaand voorbeeld) is dat een erg groot voordeel. De eerste keren dat je een foto neemt van iemand met de elektronische sluiter krijg je steevast als reactie “heb je de foto nu genomen?”.

 

Een erg leuke extra: daar de mechanische sluiter geen “werk” meer moet verrichten, slijt deze ook niet! Als je de “shutter count” (het aantal clicks dat de sluiter heeft moeten maken) uitleest (google naar sony shutter count), dan merk je dat er geen bijkomende clicks zijn wanneer de elektronische sluiter gebruikt wordt! (Kleine noot: de elektronische sluiter is echter niet geschikt voor snelle actie of gebruik onder bepaalde (TL-)lichten.)

 

Als je kan leven met 12 MP’s (m.a.w. als je weinig cropt en zelden print), is dit werkelijk een geweldige fotocamera die ik absoluut warm kan aanbevelen! De A7S heeft mij echt verrast. Wil je beeldstabilisatie: een toekomstige A7SII wordt een dijk van een toestel, dat staat nu al in de sterren geschreven :wink:

 

Conclusie A7S: Ideale camera voor fotografen die vooral bij weinig licht fotograferen (niet op statief) of die een volledig stille camera willen. Voor (professionele) videografen is dit de camera bij uitstek.

 

 

A7II: Deze camera heeft de beste scherpstelprestaties van de drie modellen bij matig tot veel licht dankzij het hybride AF-systeem. Met 24 megapixels zit de A7II mooi tussenin de A7R en de A7S. Uniek aan de A7II is dat de sensor gestabiliseerd is, wat betekent dat ook lenzen zonder optische stabilisatie (zowel moderne als zeer oude ‘vintage’ lenzen zoals oude leica’s, zeiss,…) ook kunnen genieten van gestabiliseerde foto’s. Bovendien wordt niet enkel het eindresultaat gestabiliseerd, ook de zoeker wordt tijdens het fotograferen gestabiliseerd! Als je dus een lens gebruikt zonder beeldstabilisatie (OSS), blijft je zoeker ook stabiel.

 

Sony A7II logo.jpg

 

De camera is bijzonder goed gebouwd (en beter dan de A7R of A7S maar met dito gewicht) en de grip is ook dieper en de knopjes beter geplaatst wat velen weten appreciëren. De A7II heeft geen volledig elektronische sluiter, maar wel een elektronische eerste sluiter en een mechanische sluiter NADAT de foto genomen is. Je hebt daarmee geen problemen van vibraties afkomstig van de sluiter die een beetje onscherpte in je foto brengen. Het maakt de camera ook stiller en sneller bij het afdrukken dan de A7R, maar uiteraard niet zo stil als de A7S als de volledig elektronische sluiter is ingeschakeld. In de praktijk is dit een echte alleskunner. Uitstekende beeldkwaliteit, robuuste AF, snel in gebruik…

 

Conclusie A7II: Sommigen noemen de A7II een ideale all-round camera; ik moet zeggen dat ik ze absoluut geen ongelijk kan geven. Tenzij ultra hoge ISO (én in donkere omstandigheden), volledig stille werking of ultra hoge resolutie een echte vereiste zijn, geniet de A7II zonder veel twijfel mijn voorkeur (maar als de A7S beeldstabilisatie had…was het closer!).

 

Als je nog niet kan kiezen: Sony’s A7RII belooft een combinatie te worden van al het beste dat deze drie camera’s te bieden hebben… Wat de prijs betreft: 3500 euro is allesbehalve mals maar lijkt op papier wel te rechtvaardigen.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Tags (1)
9 ANTWOORDEN 9
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Toch kun je best grote afdrukken laten maken met de 12 megapixels van de A7s. Heb al eens voor een trouwboek een gecropte foto gebruikt die bladvullend in een 30x40 album zit (dus 30x80 cm...) :smileywink:. Met mijn 6 megapixel Minolta 7d liet ik trouwens ook rustig foto's van 60x80 cm afdrukken...

 

Chemische afdruk (traditionele foto-afdruk met belichten en ontwikkelen) is vaak veel minder nauwkeurig dan wat een goeie printer aan details kan printen. Betere fotoboeken zijn bijna allemaal 'op echt fotopapier' dus belicht en ontwikkeld en dan tot een boek verlijmd. Hier zal je weinig problemen ondervinden met wat minder megepixels.

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ben het helemaal met je eens, ik zou ook perfect kunnen leven met 12 megapixels, meer nog, ik zou zo'n A7SII model wel willen :laughing:

 

Maar vanaf dat je een beetje begint te croppen zit je wel snel met veel megapixels die je weggooit...Ik hoef maar A3's te kunnen printen en af en toe eens een canvas van 140cm.

 

Maar stiekem vindt iedereen veel megapixels ook wel spectaculair, hoe vaak zoom je niet eens 100% op een oog dat je omstaanders zeggen "wow"! :wink:

 

12 megapixels houden mij absoluut niet tegen, mijn psychologische grens ligt zelfs op 8 megapixels :laughing:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Voor canvas heb je nog minder grote bestanden nodig inderdaad. Sowieso is het materiaal niet geschikt voor heel fijne details en wordt er altijd op minder dpi geprint. Meestal sta je ook niet met je neus bovenop zo'n canvas dus komen details toch niet erg tot hun recht. Menig telefoonfoto kan nog prima tot een flink canvas geprint worden :smileywink:.

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Prima stukje Amfion. Ik zit zelf nog te denken of ik de A7rII zal aanschaffen of een A7s als extra body. Het gaat namelijk zeer interessant worden als de prijzen extreem gaan dalen. En meerdere bodies zijn sowieso altijd welkom!

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Thanks @albertdros, maar de info bovenaan is voor rekening van @Portmixus! Ere wie ere toekomt!

 

Ja de A7s vind ik ook wel een heel mooie en zeer interessante camera. Heb m nu een paar keer kunnen gebruiken en dit is echt zo'n camera die je mist als je m weer in moet leveren... Ik denk dat ik er zelfs praktisch meer aan zou hebben dan aan een A7rII (heb al een A7r). En wachten tot de prijs van de A7rII gaat dalen duurt wel heel erg lang :wink:

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Sorry, credits aan portmixus :slight_smile: Yes, ben ook echt benieuwd naar de eerste echte reviews van de A7rII. Er zijn toch al aardig wat mensen die hem hebben maar er zijn nog geen echte reviews verschenen.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wat doet je twijfelen tussen de A7RII en de A7S? :slight_smile:

 

Enerzijds is de A7RII (op papier) al zo goed dat het de andere modellen enigzins zal doen verbleken (puur spec gewijs), maar de prijs is dan ook zoveel hoger dat de prijzen van de A7S, A7R of A7II niet per sé hoeven te zakken daarvoor...De A7RII wordt gewoon in een andere prijsklasse gezet!

 

De A7S houdt anders zeer goed stand qua prijs, zakken tot onder 2000 euro zit er wel in binnenkort...de A7 en A7R zijn dan wel weer veel gezakt in prijs!

Ik verwacht voor nieuwjaar de A7RII niet onder de 3000 euro :wink: Gokje natuurlijk :wink:

 

Hangt natuurlijk erg veel vanaf wat andere merken gaan doen...!

 

Ook ENORM benieuwd welke lenzen Sony dit jaar nog gaat uitbrengen voor E-mount en wat de A99II gaat worden, als we die tenminste te zien krijgen :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ja die lenzen! The suspense is killing me!
Ik hoop dat er tijdens de IFA nog wel wat aangekondigd gaat worden.

Ondanks de geweldige specs van de A7rII denk ik dat de hoge ISO's van de A7s nog wel eens beter zouden kunnen zijn, alleen al door het lagere aantal pixels. Ook het scherpstellen bij weinig licht is waarschijnljk wel beter. Ik denk dat voor echt lowlight fotografie de A7s toch nog wel dé camera blijft. Tot dat de A7sII aangekondigd wordt natuurlijk... :wink:

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Er was al ergens iemand die dat had getest. Kan zo even de link niet vinden maar de A7S is idd nog steeds the King of Low Light :slight_smile: