annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

blauwzweem

OPGELOST
profile.country.nl_NL.title
RIENVANLOON
Bezoeker

blauwzweem

Weet iemand hoe ik blauwzweem kan voorkomen?

Ik heb een A550 camera.

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

9/10 keren is blauwzweem bij digitale camera's het gevolg van een foute keuze van witbalans, als dan niet door de camera of gebruiker.

Als je in de automatische stand trekt, of de witbalans op "AWB" (automatische witbalans) hebt staan, dan koos de camera een te "blauwige" witbalans. In principe moet je voor elk type licht (bv een witte t-shirt in zonlicht heeft een andere "kleur" dan in schaduw of bij TL-verlichting of binnenhuis met gloeilampen) je witbalans aanpassen. Over het algemeen geven Sony camera's een nogal standaard koele witbalans.

Druk eens op de "Fn" knop en selecteer zelf een witbalans naar je eigen smaak. In live-view modus kan je het resultaat al meteen zien! In het rijtje met de verschillende witbalansen zal je ook "kelvin" temperaturen tegenkomen, je kan dan heel precies een bepaalde "warmte" aan je foto toevoegen.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

9/10 keren is blauwzweem bij digitale camera's het gevolg van een foute keuze van witbalans, als dan niet door de camera of gebruiker.

Als je in de automatische stand trekt, of de witbalans op "AWB" (automatische witbalans) hebt staan, dan koos de camera een te "blauwige" witbalans. In principe moet je voor elk type licht (bv een witte t-shirt in zonlicht heeft een andere "kleur" dan in schaduw of bij TL-verlichting of binnenhuis met gloeilampen) je witbalans aanpassen. Over het algemeen geven Sony camera's een nogal standaard koele witbalans.

Druk eens op de "Fn" knop en selecteer zelf een witbalans naar je eigen smaak. In live-view modus kan je het resultaat al meteen zien! In het rijtje met de verschillende witbalansen zal je ook "kelvin" temperaturen tegenkomen, je kan dan heel precies een bepaalde "warmte" aan je foto toevoegen.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.nl_NL.title
RIENVANLOON
Bezoeker

Hartelijk dank voor je reactie, Portmixus.

Ik zal er mijn voordeel mee doen.

profile.country.nl_BE.title
Peterke2
Bezoeker

Hallo,

blauwzweem is inderdaad meestal een probleem dat je krijgt bij een foute instelling van de witbalans. Ikzelf heb ook een A 550 en moet eerlijjk toegeven dat ik hiermee nog geen problemen mee gehad heb (terwijl ik eigenlijk meestal AWB gebruik).

Een oplossing is een mooi wit blad te nemen voor elke nieuwe situatie (je kan ook een witbalans kaart kopen maar dit is vrij prijzig) en zo je witbalans handmatig afregelen. Dit is niet zo omslachtig, maar je moet het dan wel telkens herhalen als je een andere lichtinval of ander licht (zon - tl - gewone gloeilamp - bewolking - ...) hebt.

Ook moet je het telkens herhalen als de je camera uit- en terug aanzet (ik geloof zelfs na het reactiveren als de camera in slaapstand stond, maar daar ben ik niet meer zeker van).

Om zeker te zijn dat je foto geen blauwzweem heeft kan je natuurlijk ook eerst controleren met 'MF CHECK LV'. Dan zie je op je display hoe de foto er komt uit te zien.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn uitleg.

Greetz, Peter