annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

belichting A55

OPGELOST
profile.country.NL.title
gjlieve
Ontdekker

belichting A55

Mijn Alpha 55 heeft de neiging tot overbelichten. Vooral bij veel licht scheelt dat al gauw 3 stops. Heeft iemand dezelfde ervaring als ik? Misschien dat een firmware update uitkomst kan bieden?

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.nl_NL.title
hasimon57
Bezoeker

herken dat probleem niet, toch maar na laten kijken dus

Message was edited by: hasimon57

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.nl_NL.title
hasimon57
Bezoeker

herken dat probleem niet, toch maar na laten kijken dus

Message was edited by: hasimon57

profile.country.NL.title
gjlieve
Ontdekker

Het probleem doet zich vaker voor bij centrumgerichte belichting en in de A-stand. Dan moet ik bij donkere omstandigheden de belichting soms wel tot -1,7 corrigeren. De camera "denkt" dus dat het onderwerp donkerder is en gaat overbelichten. Dat moet je dan weer handmatig corrigeren door onder te belichten. Zie bijgaande foto van mijn achtertuin bij regenachtig weer.

Ik ben met de camera naar FRS Europe (één van de twee Sony reparateurs in Nederland) gegaan en die hebben geconstateerd dat met dezelfde instellingen dit fenomeen ook bij een andere SLT-A55V optreedt (met een andere lens én met dezelfde lens). Zij zeggen nu dat het een standaard afwijking van de camera is.

Dat het niet aan (het type van) de lens kan liggen, heb ik zelf ook al geconstateerd. Bij verschillende lenzen van verschillende merken blijft de afwijking dezelfde.

FRS Europe denkt nu dat het aan de software van de camera ligt. Door de SLT techniek en video mogelijkheid is de belichting anders dan bij een gewone SLR. Daar zou de software (nog) niet goed op zijn aangepast, zo is het vermoeden. FRS Europe heeft nu de vraag bij Sony in Brussel uitgezet (maar nog geen antwoord).

Zelf heb ik inmiddels contact gehad met Sony Support. Zij kennen het probleem niet en verwijzen mij door naar de tweede Sony reparateur, Tech Repair in Bergen op Zoom, voor een second opnion.

Voordat ik daar op in ga, wil ik aan de forumleden met een A55 de volgende vraag stellen.

Vraag:

Zou je, als je een SLT-A55V camera hebt, een foto willen maken met de volgende instellingen: Op de A-stand zetten, de belichtingsmethode instellen op "centrum gericht", de belichting instellen op 0 en van een enigszins donker onderwerp (ten opzichte van de omgeving) een foto maken.

Wordt die foto dan ook overbelicht?

Message was edited by: gjlieve

Message was edited by: gjlieve

profile.country.NL.title
gjlieve
Ontdekker

Wat volgens FRS Europe niet kon, kan TechRepair wel. De fout in de belichting is nu hersteld.

Volgens de reparatiespecificatie was dit voornamelijk een softwarematig herstel.

Gelukkig kan ik nu weer probleemloos met de camera aan de gang.

Omdat het gebrek binnen de garantietermijn viel, waren er geen kosten aan de reparatie verbonden.